Gå til innhold
Arkivverket

[#22220] Navnet Mandschov i Glemmen 1810


Gjest Camilla Manskow
 Del

Recommended Posts

Gjest Camilla Manskow

Ole Mandschov og Maren Siiversdtr. giftet seg i Glemmen 26. oktober 1810. Er det noen som har mulighet for å sjekke i kirkeboken om det er nevnt noe om hvem Oles foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Takk for oppslag! Det var det jeg regnet med. Jeg har skikkelig problemer med å finne foreldrene hans og prøver alle små halmstrå som finnes. Når begynte man å nevne foreldrenes navn ved giftemål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Kirkebokskjemaet fra 1820 inneholder rubrikk for fedrenes navn ved vielser. Det kunne imidlertid gå mange år før skjemaet ble tatt i bruk. Presten skrev gjerne ut den forrige protokollen først (1812-skjemaet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Hei,sakser fra en lengre utredning om familien Siewers det jeg har ang.Mandskov.Og hvordan er din forbindelse med denne familien?4baC.MAREN SIEWERS, f.6.juli 1784 i Langesund, døpt 11.juli med faddere:Jacob Cudrios kieriste Madame Margarethe Cudrio, Jomfr.Gurine Jørgensd. Sivers, Hans Lund Linaae, Lauri Andreas Aamodt og Poul Christ- ensen Ravn. Død 15.juli 1852 i Fredrikstad, 68 år gl. Gift iflg.kongebrev på Trosviggaard i Glemmen 26.okt.1810 med kjøpmann OLE MANDSKOV, f. 28.jan.1769, -død 20.juli 1841 i Fredrikstad, 72 ½ år gl. Ole Mandskov finnes ikke i folketellingen 1801, og var antakelig dansk av fødsel. Han fikk borgerskap som kjøpmann i Fredrikstad 1811. Som enke oppsa Maren Siewers handelsbrevet i 1851 og overlot forretningen til sin svigersønn. I ekteskapet 2 døtre:5abaC.SOPHIE AMALIE MANDSKOV, f. 19.april 1811 i Fredrikstad forstad, -død der 21.mai 1818, 7 år gl.5bbaC.IDA OLAVA MANDSKOV, f.30.sep.1812, -død 28.mars 1889 i Kristiania, 76 ½ år gl. Gift i Fredrikstad 3.juli 1834 med kjøpmann WILHELM AUGUST THAMS, f.22.jun.1812 i Norder- hov (dpt.16.sep.), -død 4.juli 1882 på Orkedalsøra ved Trondhjem, 70 år gl.; sønn av fogd over Ringerike og Hallingdal Jacob Thullin Thams og danskfødte hustru Christine Hansen fra Rønne på Bornholm. Wilhelm A.Thams overtok sin svigerfars forretning og drev den til 1856. Senere var han trelast- handler og kjøpmann i Trondhjem og grunnla i 1867 Strandheim Brug i 0rkdal. Thamshavn, som i dag er en del av 0rkanger tettbebygelse i Sør-Trøndelag, har sitt navn etter ham. Ved folketellingen 1865 finner vi ektefellene bosatt i Strandgaden, gårdsnr.22 i Trondhjem med 5 døtre og 1 tjenestepike. I 1875 er ekteparet Thams bosatt på Baardshaug i Orkdal. I ekteskapet 8 barn. Mvh.Torkil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Takk Ketil for svar ang. kirkebokskjemaet.Torkil, dette var stort! Her var det mye interessant lesning. Men det er noe jeg lurer på, du skriver: 'Ole Mandskov finnes ikke i folketellingen 1801, og var antakelig dansk av fødsel'. Han finnes absolutt i folketellingen i 1801. Hva bygges teorien om at han er født i Danmark på? Min forbindelse med familien kan du se av navnet mitt (Manskow). Oles bror Peder er min manns tipp-tipp-tipp-oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Når kjøpmann Ole Mandskow 72 år gml dør i Fredrikstad 1841, blir dette avertert i Morgenbladet 209 og i Den Norske Rigstidende 160. (Tallene etter avisene er nummeret). Disse finnes å lese på Riksarkivet.Det er en sjanse for at det der kan stå hvor han var født.Kilde til det over er Jørgen Gløersens 'Dødsfall i Norge 1841-1850'.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Tusen takk for hjelp. Det er så fint å komme i kontakt med folk som vet hvor/hvordan man skal lete etter sine aner (jeg er ganske blank på området). Skal forsøke å få noen til å dra på Riksarkivet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg fikk bare en tanke, kan det hende at Manskow egentlig skal være Mangskog i Värmland, Sverige ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Ja, jeg har tenkt samme tanken. Men det kan like gjerne være Manschow i Tyskland eller Manskov i Russland? Det blir bare gjettinger. Noen i familien har hørt at navnet skal stamme fra Preussen, og det er vel ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.