Gå til innhold
Arkivverket

[#22227] Vigsel i Fana 1814


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan dere være behjelpelig med opplysninger om foreldrene til dette paret, gift i Fana 1814: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har sjekket i bygdeboka fra Samnanger, Høysæter, men finner ingen Magdelie Nilsdtr som kan passe med denne som giftet seg i 1814.Fant to Magdelie Nilsdt på FS fra Os, du har sikkert funnet dem selv.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Kjellaug, Takk for oppslagshjelp! Jeg håper kirkeboken kan gi et farsnavn i det minste... Vi finner ikke Johannes på Bjørndal heller nemlig - det hele er litt pussig. Magdeli døde 1824 i Sund. Johannes gifter seg på nytt der samme år, med en Marie Jonsdtr. fra Fantoft. Hennes foreldre var (også) innflyttere til Fana.Lurte på om foreldrene kunne være Nils Knudsen Svendsdalen og Christi Lassesdtr. Øxsstestad cop. 22.6.1783, på Høyseter i 1801. De er oppført med to ganger Martha, kanskje den ene er en Magdeli?: LenkePå FS har jeg totalt sju i Os mellom 1780 og 1801, men uten farsnavn og bygdebok er det vanskelig å treffe blink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det kan jo være en mulighet. Disse to Marthaene er ikke kommet med i bygdebok I, bare en Martha der som er født i 1806 og gift med enkemann Hans Jonsson Svensdal. Men i bygdebok II står det at han og hadde en datter Martha f. 1797 gift 1823 med Hans Olavson Håland.Nå kan det jo være feil fødselsår på henne f. i 1806, eller og hadde de tre med samme navnet.Nils Knutsson var sønn til Knut Jonsson Høysæter (sønn av Jon Pederson og Brita Knutsdtr Sævell) og kone Seselia Nilsdtr Tveit (Stålby)Kristi Lassedtr var f. på Austestad i Fusa.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo igjen Heidi.Kjellaug har bekrefta at familien til Nils Hognesen Dommedal stammer nettopp fra garden Høysæter. Min Teori er at Malene/Magdele Nilsdatter Høysæter er identisk med Malene Nilsdatter Dommedal. Siden vi ikkje finner Malene gift i Sund, så kan ho hatt opphald hos si eiga slekt på garden Høysæter og det var ikkje uvanlig at presten skreiv inn navnet på opphaldsgarden når dei gifta seg, istadenfor garden der foreldra oppholdt seg. No veit me vel heller ikkje om original viser kven som er faren til dei to som gifta seg.mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Henanger Skibenes

Johannes var son av Kari Nilsdtr. Bjørndal, Hålandsdalen. (Noverande Fusa komm.) Han var tydelegvis f. u. ekteskap, og det står diverre ikkje i bygdesoga kven faren var.Mor: Kari Nilsdtr. f.1771 d. 1847.Morfar og mormor:Nils Nilsen Bjørndal 1742-1818, g 1769 m. Marta Kaaresdtr. Haugarvoll 1747-1818Besteforeldra i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11243&variabel=0&postnr=4152&fulle=true&spraak=n>Lenke Giftarmålet deira: LenkeDette trur eg er Kari saman med sonen i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Elin! Takk for den! Regner med at kirkeboka ved vigselen bekrefter dette, og kanskje har farsnavnet. Jeg fant på Familysearch en Johannes som kan passe med dine opplysninger. Døpt 5.12.1793 i Os, sønn av Johannes Johannesen og Kari/Karen Nilsdatter. Kanskje originalen har farens gard her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Da er trolig Johannes den som døpes i Os 5.12.1793. Foreldre Johannes Johannessen og Karen Nilsdatter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Da eg trur mitt innlegg i sak 22190 var opptakten til dette innlegg i arkivforum, så har eg prøvd meg på en oppsummering i forhold til desse innlegg under sak 22190 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for den oppsummeringen, Oddvar. Blir kjekt å se om originalen bekrefter teorien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.