Gå til innhold
Arkivverket

[#22228] Elling Eriksen - Borgund


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Elling Eriksen var sønn til Erich Olsen Svingeset (1788-1844), og Johanne Endredtr. Ytre Eide (1791-1861). Elling ble født den 14. november 1823 på gården Svingeset, Ellingbruket. I Innvik sogn, Sogn og Fjordane, men flyttet til Møre og Romsdal.I 1861 er Elling gift med Berthe Thorsd., født i Hjørundsfjords prestegjeld den 12.6.1834 på Bondals-Eide (?). De bodde ulike steder i Borgund: Buholmstrand, Skaret og Kipperberg.Mine spørsmål er:Hva er korrekt fødested til Berthe/Brithe, hvem var foreldrene hennes, og når ble Elling og Berthe gift?Har noen kjennskap til hvor Elling oppholdt seg mellom 1854 og 1861?Hvor er Skaret, Buholmstrand og K(j)ipperberg? Er disse stedene i nåværende Ålesund by?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Elling og Berthe ble gift 1.7.1860, Hareid.Berthe er født 12.7.1834 (døpt 20.7.1834) i Hjørundfjord. Foreldre Thore Olsen og Randi Petrine Arnesdatter.Randi Petrine er født i Hjørundfjord i 1807 - foreldre Arne Johansen og Ane Mogensdatter.Informasjonen her er hentet fra Family Search.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Noen utfyllende opplysninger blant annet i tillegg til det Odd Brede har opplyst:1. Skaret og Buholmstrand er i nåværende Ålesund sentrum. Kiperberg/Kipperberg er i nåværende Sula kommune.2. Berte/Brite (begge navn er brukt i Hjørundfjordsoga) sine foreldre het Tore Olsen Eide (1803-1865) og Randi Arnesdatter Rekkedal (1808-1843?). De bodde på Tores farsgård Olagarden på Eide i Bondalen i Hjørundfjord, og fikk 3 barn (Ola 1829-1919, Arne f. 1831, og Berte/Brite).3. Regner med at du vet at Elling og familien utvandra til Durban i Sør-Afrika.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Gunnar Ellingsen: Hjertelig takk for dette. Det var bl.a. disse tilleggsopplysningene jeg manglet nå.Familien flyttet til Bergen, og under folketellingen i Bergen 1875 er bare et noen av barna nevnt. Jeg kjenner til at en sønn, Oluf Bernhard døde 13 uker gammel i skarlagensfeber. Kjenner noen til om flere av barna døde mens de bodde på Møre?Ja, jeg kjenner til at de dro til Sør Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei, kona til Elling Eriksson, Brite, er søster av min oldefar og jeg har mye informasjon om den slekta. Jeg kjenner ellers til at mange av barna til Brite og Elling døde før de dro til SA: Oluf Bernhard, Adolph Edvard, Emilie, Edvard og Adolph døde her i Norge. Eldste sønnen Thorinus Johan (f. 1861) har jeg ikke funnet igjen, han dro ikke sammen med faren på Deborah og heller ikke senere sammen med moren, det var kun døtrene Oline og Olivia, såvidt jeg vet. Vet ikke så mye hva som skjedde i SA. Jeg har lett etter denne sønnen Thorinus uten hell. Er det noen som har forklaringen om han? Jeg fant en Torinus Eriksen i USA - men fant ut at det var ikke han. Min mormor, Anna, hadde en bror som også het Torinius (Nikolai) f. 1862 og han druknet i 1889, har lurt på om her kunne ha vært en sammenblanding, men vet ikke!mvh Marianne Sulesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hallo, Marianne.Jeg vil gjerne ha detaljer om de barna som døde i Norge. Dersom dette fører til for mange detaljer i debattforumet, finner du e-post adressen min på hjemmesiden min: http://itbase.no/kvien/Jeg har sendt et par forespørsler til etterkommere i S-Afrika vedrørende Thorinius Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.