Gå til innhold
Arkivverket

[#22235] Utvandret fra Kristiania til Chicago


Gjest Randi Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Fjellbu

Hvor gikk de i land??? Finnes det tilsvarende Ellis Island?? Altså jeg har utvandreren og utgangspapirer, men vet ikke hvor han gikk i land og hvor han evt dro videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

De fleste som skulle til Chicago gikk nok i land på Ellis Island ved New York, og så videre med tog. Finner du dem ikke der kan det hende at de kom iland i Quebec, Canada.Men den enkleste reisen gikk nok via Ellis Island...//Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Randi. Dersom Varaldskogingen kom til Chicago, kan du prøve kirkebøker for norsk menighet i Chicago. Film finnes på Utvandrermuseet. Har sett over noen av disse hvor det også er anført inn i og ut av menigheten. Hvis jeg ikke husker feil så reiste Peder på betalt billett fra USA. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Peder kom jo og tilbake, og jeg mener at dette var på 1920 tallet. Dette for å få med seg sambygdinger over. Hvordan dette gikk er jeg ikke sikker på. Karen (hans kone) mottok ca 1939 et brev fra Statene; inneholdene klokka hans med en beskjed om at han var død. Er dette noe som kan befinne seg på 'skulehuset' hvor hun og sønnen Harald bodde???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.