Gå til innhold
Arkivverket

[#22237] Ole Christian Ulriksen og Berthe Sophie Hansdtr, Fredriksværn


Gjest Paul Bakkmyr
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Bakkmyr

Kan noen med tilgang til de riktige kildene hjelpe meg med flere opplysninger om de to? Hvem var foreldrene, og hvor kom disse fra? Også fødselsdato er ukjent, men Ole var født ca. 1828 og Berthe ca. 1829. De to ble gift 19.03.1854 i Borre (fam.search) I 1865 var adressen Carljohansværn i Horten. Han var Baadmansmath. i Marinen. Både Ole og Berthe er her oppført med fødested Fredriksværn, men tradisjonen sier at hun var født i Fredrikshald (Halden). Familien flyttet senere til Bodø-kanten og har en stor etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Paul! Jeg har søkt litt etter dine aner i Stavern-slekter fra 1700-1900.Der fant jeg dessverre lite. På Fam S.finner jeg en Berthe Sophie Hansdatter f. 14 jan 1828 i Stavern av foreldre, Hans Endresen og Margrethe Fredriksdatter. Ole Christian Ulriksen har jeg ikke funnet her.I 1801 folketelling for Fredrikstad finner jeg en Hans Endresen 26 år, under lemmer paa garnisonsykehuset. I Brunlanes finner jeg en Margrete Fredriksdatter f. 29 sep 1788. Fam. S. Vet ikke om dette kan hjelpe deg , men har du flere sikre holdepunkter kan jeg prøve i mine kilder senere. Hilsen fra Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hans Endresen og Margrethe Fredriksdatter blir gift 4. mai 1817 i Stavern (iflg. Vital Records Index på Familysearch). Hans alder er oppgitt til 24 år, hennes til 29. De er registrert med følgende barn: Ender (1818), Frederike Sophie (1820), Ole Henrich (1822), Hans Frederich (1825) og Berthe Sophie (1828), alle født i Stavern og registrert i VRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Bakkmyr

Mange takk Gunn og Kjetil, det ser ut som om dere har klart å løse halvparten av spørsmålet mitt, og vel så det. Jeg skulle ha fått sjekket kirkeboken for Borre, om foreldrenes navn står der i forbindelse med vielsen, men det kommer til å ta litt tid før jeg får anledning til det.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg prøvde en ny Fam.S. 9 jul 1826 blir en Ole Ulriksen døpt i Borre. Far Uldrich Hansen og mor , Nelia Pedersdatter.Borre/Horten har til tider vært slått sammen. Nå heter kommunen igjen Horten. Kan hende dette er din Ole Christian som giftet seg 19 mars 1854 i Borre. Lykke til med letingen. Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene der nå. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Nå ser det ut til at jeg oppdaget noe spennende. Prøvde å søke på Ulrich Hansen og fant hans ekteskap med Nelia Pedersdatter 20 aug 1820 i Stavern. Søkte så på foreldrene-søk og fikk det artige, at paret hadde to Ole Ulriksen . Ole f. 1826 , døpt 9. jul 1826 i Borre. Ole Christian Ulriksen f. 1829 , døpt 4 apr. i Stavern, pluss en sønn Hans Peder Ulriksen f. 7.mars 1818 i Stavern. Enten er det rot i Family S., eller så har du dine rette folk her. En sønn riktignok født før foreldrene giftet seg, men det hendte vel i de dage også? De to Olene har jeg ingen forklaring på, hvis ikke den ene er død før den neste Ole blir født. Du finner vel forhåpentligvis ut av dette. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Bakkmyr

Hei igjen Gunn! Jo, her ser det ut som at jeg får besvart resten av det jeg etterlyste! Så nå har jeg mange nyttige spor å gå videre med når jeg skal begynne å lete i kirkebøkene. Håper det lar seg gjøre å få vite litt mer om disse personene da. Tusen takk!Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.