Gå til innhold
Arkivverket

[#22239] Hendriche Michelsdatter Ursin -- Vågan


Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Guttorm Flygel

Hei ! Kan noen hjelpe meg å finne anene til min 3-tipp oldemor Hendriche Michelsdatter som var gift med Peder Andersen og de bodde på Moldgavlen på Store Molla i Vågan. I de militære rullene er Peder i 1825 oppgitt å være født i Overhalla, i 1826 i Tynset. Andre ganger er han oppgitt å være født i Østerdalen. Peder Andersen var første gang gift med Kiersten Hansdatter som var 50 år i 1801. De bodde da på Moldgavlen. Han ble gift 2.gang med 'enke Hendriche Michelsdatter, Ræknæsset', 2. august 1813 (vielseslister), som nok er identisk med den Hendriche Michelsdatter som var fosterbarn hos Peder på Moldgavlen i 1801 og hun var da 14 år. (Reknes og Moldgavlen ligger jo veldig nært hverandre). Ifølge Årbok for Vågan 1988 om Reknes av Olav Høy står det at det var ei Henrike Michelsdatter Ursin som var gift med Holger Jensen og som ble enke i 1812. (De ble gift 16. oktober 1811). Holger Jensen var ifølge FT 1801 10 år. Så min teori blir da at denne Henrike Michelsdatter Ursin er den samme Hendriche Michelsdatter som ble gift med Peder Andersen 2. august 1813. Det kan vel neppe ha vært flere med navnet Hendriche (Henrike) Michelsdatter og som var enke på Reknes i 1812/13! Det står også i samme artikkelen at der var skifte etter ei enke ved navn Anne Marie Michelsdatter Ursin i 1813. Det står også i en artikkel om Øyhelle i samme boka av Olav Høy at det var skifte etter en Daniel Michelsen Ursin i 1813. Disse tre kan vel ikke være annet enn søsken? Anne Maria og Daniel finner jeg i FT 1801 på gården Hopen i Vågan som steddatter og stedsønn, 19 og 20 år gamle. Så hvis Hendriche Michelsdatter som ble gift med Peder Andersen er samme person som Henrike Michelsdatter Ursin, hvem er så hennes foreldre, besteforeldre o.s.v.? Det er her jeg håper at noen kan hjelpe meg videre. Hvilken Ursin er hun datter av og hvem er anene hennes bakover til stamfar til Ursin-ætta? Kan noen hjelpe meg å finne anerekka til Hendriche?M v h Guttorm Flygel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hei Guttorm. 14. juli 1802 var det skifte etter avdøde Michel Hansen, Prestskeia, Kabelvåg. Her nevnes enken Basseba Christensdatter og felles barn: Henricha Michelsdatter, 9 år. Nå passer ikke dette helt med alderen til den Hendricha du oppgir, men det er bare en Hendricha Michelsdatter ved ft. 1801 i Vågan. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det er vel ikke så usannsynlig at Anne (Anna) Marie og Hendriche var søsken, for i skiftet etter Anna Marie Michelsdatter Ursin står følgende: I Utlegget nevnt: Hennika Michelsdatter Ræknesset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Takk for svar Håkon! Har hatt Kåre Hasselberg til å se på denne saken tidligere, og dette er hva han fant: 'Men i skiftet etter Holger Jensen Reknes, hvor enka het Henrika Michelsdtr Ursin, nevnes en Andreas Ursin på Sandøen som kreditor i boet. Og i skiftet etter Anne Maria Michelsdtr Ursin på Reknes nevnes som kreditorer Daniel Michelsen og Henrika Michelsdtr Ræknæs.Jeg er helt enig med deg i at Daniel, Anne Maria og Henrikka etter alt å dømme må være søsken. Henrikka må også være den H.M. som i 1801 var fosterdatter hos gårdbruker Peder Andersen o.h. Kiersten Hansdtr på Moldgavlen. Det er nemlig ingen annen H.M. i Vågan i 1801. I hele Nordland er det da bare en annen H.M., på Grimsøy i Vega, også hun 14 år gammel. Jeg tror ikke det er nødvendig å trekke inn henne.Jeg er enig i at hennes søsken er identisk med de to ungdommene på Hopen i Vågan 1801, Ane Maria Michelsdtr (19 år og ugift) og Daniel Michelsen (20), som var stebarn av gjestgiver og selveier John Larsen, 45 år gl og gift i sitt 1.ekteskap med Elen Moe Larsen (48 år og gift i sitt 2.ekteskap).Jeg har sett på skiftet etter John Larsen, som ble holdt allerede 2.10.1801. Han er altså død like etter at folketellingen ble holdt. Her oppgis hans enke å hete Ellen Moe. De var barnløse, så hans far Lars Pedersen på Horn i Nesna på Helgeland var hans andre arving. I boet oppgis også at John fikk skjøte på Hopen 14.6.1792 fra sin morbror Hans Joensen Ørsvåg. Til slutt oppgis det at Hans Angell akter å ekte enka. Dette er vel den Hans Angel som i 1801 losjerte i Henningsvær, 40 år gl og ugift, som styrmann fra Bergen.Nå har jeg lett etter skifte etter den Mikkel som Ellen Moe var gift med første gang. Men jeg finner ikke dette skiftet i skifteprotokollene for Lofoten og Vesterålen 1787-1800. Man kunne jo fristes til å tro at familien er kommet flyttende til Vågan fra et annet fogderi etter Mikkels død. Det er bare det at Daniel Mikkelsen i inn-rulleringsmanntallene 1811 og 1812 oppgis å være født i Vågan. Han er imidlertid ikke nevnt i innrulleringsmanntallene 1806 og 1808 for Vågan, uvisst av hvilken grunn. Så av en eller annen grunn er det tydeligvis ikke holdt skifte etter Daniels far. Eller kanskje hans skifte var ett av fallittboene, som ikke inneholder lister over arvingene ? Jeg noterte ikke ned alle skiftene etter personer som het Mikkel.Jeg bestemte meg så for å gjennomgå alle skiftene for Vågan i skiftekartoteket for Lofoten. Jeg satte op en alfabetisk liste over alle gårdene i Vågan og brukte denne som utgangspunkt, da skiftekartoteket er ordnet alfabetisk etter gårdsnavn. I dette var det ett skifte som virket interessant, på Præstskeen, hvor det ble skiftet 14.7.1802 etter en Michel Hansen, som etterlot seg enka Basseba Christensdtr og datteren Henrica Michelsdtr (9 år gl). Jeg sjekket disse i f.t.1801 og fant at de er oppgitt med litt andre navn: Michel Hansen (43 år), kona Beata Christophersd (51) og datteren Hellena Dorthea (9 år). Utrolig !! Sorenskriveren (Arctander) eller hans skriver må ha vært helt i ørska da han skrev ned arvingenes navn. Jaja, de hadde sikkert sine dårlige dager i den tiden også !Ellers kom det ikke fram noe som helst av gjennomgangen av skiftekartoteket. Vel, bortsett fra endel skifter på Haversand i Størker Mikkelsens familie, som du kanskje alt kjenner til. Det ser ut til at Størker og hans mange søsken var Ursin'er på morssiden.Så kikket jeg på en matrikkel for Lofoten for året 1783. I Vågan var det bare to som het Mikkel bortsett fra Størkers far Mikkel Størkersen: Mikkel Olsen Bjørndal og Mikkel Olsen Øyhella. Jeg mener å huske at det var skifte etter begge de to siste, men uten at Daniel, Anne Maria eller Henrikke var nevnt blant arvingene. Jeg kikket også på noen andre fjerdinger i Lofoten og fant noen andre: Mikkel Pedersen på Delp i Gimsøy, Mikkel Olsen på Vagle (Val) i Borge (skifte 1794), M.Larsen på Indre Borgfjord i Borge, og Mikkel Henriksen på Indre Skjelfjord i Flakstad. Sistnevnte var jo interessant på grunn av Henrik-navnet. Dessverre ser det ut til at han er uaktuell, noe mine tilleggsundersøkelser fra Skjelfjord viser'.Mvh Guttorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På 'Vågansidene' finner jeg Mikkel Størkersen som død 15.04.1811. Han er blant mine mulige aner gjennom sønnen Nicolay Mikkelsen gift med Ane Amundsdatter. De er sannsynligvis foreldre til min ane Berit Johanna Nicolaysdatter som levde fra ca 1816-07.04.1844. Så jeg skulle gjerne visst mer om Mikkel Størkersens aner. Skulle gjerne visst om det er skifte på Nicolay Mickelsen også, som døde 03.06.1835 på Sortland(oppgitt å være husmann i Vågan).Jeg prøvde meg på å tyde skifter på mikrofilm for Vågan en gang, men perioden 1835-1842 var uleselig.Dette passer det kanskje bedre å få informasjon om privat, og jeg legger ut mailadressen her: anlih@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Istedet for å sende mail, så kan eventuelt svar legges inn på nr. 15212 her på Digitalarkivet angående Berit Johanne Nicolaysdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.