Gå til innhold
Arkivverket

[#22240] Ingeborg Anna Johannesdatter --- Ytterøy i Nord-Trøndelag


Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Guttorm Flygel

Hei !Ingeborg Anna Johannesdatter var født ca. 1811 på Ytterøy i Nord-Trøndelag. Hun flyttet senere til Vågan og ble gift 14/9-1838 med Nils Mikal Mikkelsen fra Valen i Vågan. Han hadde første gang vært gift med Birgitte S. Dybfest. Ingeborg døde 4/11-1878 på Valen. Vet noen hvem hennes foreldre var og når/hvor på Ytterøy hun ble født? Vet noen hvem foreldrene til Nils Mikal Mikkelsen var? Da Nils gifter seg med Birgitte S. Dybfest 16/11-1830 (hun døde 23/5-1837) og med Ingeborg A. Johannesdatter 14/9-1838 (se under viede hos Børje Jonsson) er han skrevet med etternavn Mikkelsen. Likedan i Ft 1865 er han skrevet med etternavn Mikkelsen. Derimot i Ft 1875 er han skrevet med etternavn Nilsen. Nils hadde dessuten en bror som het Peter Mikkelsen. Nils døde 8 juni 1889. Men hvem var hans foreldre og hvem var Ingeborg Anna Johannesdatters foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! I ft. 1875 er hun oppgitt født i Mosvik, kanskje du kan få noen til å gjøre ett oppslag i gård- og brukerhistorie for Mosvik. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Ytterøy prestegjeld omfattet tidligere hovedsoknet på Ytterøy (Eid kirke) og annekssoknet Mosvik (på fastlandet). I 1766 ble Verran overført fra Inderøy til Ytterøy prestegjeld.Når fødested står som 'Ytterøy' i en kilde og 'Mosvik' i en annen, dreier det seg nok om Mosvik sokn i Ytterøy prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Arne...Jeg sitter med tyding og dataregistrering (for utleggelse på Digitalarkivet) av kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld. Kirkebøkene starter i 1692 og inneholdt da sognene Ytterøy og Mosvik. Verran sogn ble 'medlem' av prestegjeldet i 1766. Jeg er ferdig med å registrere alle handlingene i bok 1 for 1692-1717 og bok 2 for 1718-1755. Bok 3 for 1756-1816 holder jeg på med og har til nå registert til og med 1770. Men jeg har kikka gjennom kopien av kirkeboka for årene 1807 til og med 1816 og finner dessverre ingen 'Ingeborg Anna Johannesdatter' født/døpt i Ytterøy prestegjeld i den perioden. Derimot finner jeg den samme Ingeborg Johannesdatter, som Tor Andersen refererer til i innlegg 2, født 28. august 1811 og døpt 15.09.1811 (på side 171 i kirkeboka) 'ektefødt' av foreldrene Johannes Torstensen og Elen Christensdatter Nedre Trosett som ligger i Mosvik sogn.Hvis en gå litt utenfor Mosvik sogn og Ytterøy prestegjeld, til Inderøy som er nabosogn- og prestegjeld, finner jeg på Familysearch ei Ingeborg Anna Johansdatter født 17. mai 1811 og døpt 2. juni 1811 av foreldrene Johan Monsen og Anna Johansdatter. I tillegg finner jeg også på FS ei Ingeborg Anna Johannesdatter født 16. august 1812 og døpt 6. september 1812 av foreldrene Johannes Olsen og Anna Pedersdatter. En mulighet er at hun ble født på Inderøy og at familien seinere flyttet til Mosvik.Jeg har dessverre ikke kopi av kirkebok 4 for Ytterøy (fra og med 1817) tilgjengelig her hjemme ennå for å sjekke en eventuell konfirmasjon på Ingeborg og jeg vet ikke om jeg får anledning i nærmeste framtid til å ta meg en tur opp på RA for å se på filmrullen.Jeg lurer på en ting. Jeg ser at Ingeborg i begge folketellingene (1865 og 1875) er skrevet inn kun som Ingeborg og ikke Ingeborg Anna.....I hvilken kilde har du funnet ut at hun heter Ingeborg Anna??? mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Guttorm...Mitt forrige innlegg, nummer 5, skulle selvfølgelig vært stila til deg og ikke til Arne...... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Hei Mette ! Tusen takk for svar. I og med at der finnes to aktuelle Ingeborg Johannesdatter så er det vel for tidlig å identifisere rett person. Hvis du har mulighet for å sjekke dette senere, er jeg takknemlig om du kan informere meg om hva du finner. Når det gjelder hvor jeg fant at hun har Anna som mellomnavn, så fant jeg det under 'ækteviede' i 1838 på hjemmesiden til Børje Jonsson.Mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.