Gå til innhold
Arkivverket

[#22255] Samuel Hendrikson, f. 26.6.1736 - Grøneng, Kinn. Oppslag i kirkebok


Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Osther

Samuel Hendrikson ble døpt 26.6.1736 i Svanø, Kinn. Faren Hendrik Tønneson, giftet seg med Guri Sjurdtr i 1730 og med Kari Larsdatter 9.12.1736. Hvem er så mor til Samuel? Er det noen som kan slå opp i kirkeboken for Kinn og se om det står hvorvidt han er ekte- eller uektefødt? (dåpen er registrert i Digitalarkivet, men mor er ikke oppgitt)Mvh. Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Det står bare: Døbt Hendrich Tønnesøn Grønengs søn. Finner ikke vielsen med Kari Larsdatter 09.12.1736, men det er ikke sikkert at mine papirer er helt 100 prosent. Kan hende jeg mangler noen sider. Mor ble ikke oppgitt i kirkeboken for Kinn så tidlig.Hvis det er riktig at han giftet seg med Kari så er vel muligheten der for at Guri døde etter fødsel og at han giftet seg raskt på nytt etterpå.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Det kunne være en mulighet, men i følge Digitalarkivet: Vigde i Kinn 1689-1815, ble Hendrich og Kari forlovet 16.april 1736, altså før Samuels fødsel. Hvis denne datoen stemmer, må han ha vært uektefødt og Guri ha dødd tidligere.Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Er litt merkelig dette her, for jeg sitter med kopi av kirkeboken her og her er det ingen inntegnelser for 16 april i det hele tatt.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Både trolovelse og vielse er å finne i kirkebok mini A 2 for Kinn som dekker perioden 1729-1785. Kirkeboken er ført sogn for sogn, starter med Kind, deretter Svanøe og til sist Bremanger.Trolovelsen mellom Henrich Tønnesen og Kari Larsdtr (uten stilling) er innført under Kind sogn, på fol. 150a og datoen er 16. april.Vielsen er innført i samme sogn på fol. 151a. Ved vielsen er brudgommen oppgitt som enkemann og med Grøneng som gårdsnavn og bruden som Qv. uten gårdsnavn.Jeg fant ikke Henrich Grønengs kone Guri Sjursdtr innført som død i kirkeboken, men interesserte bør nok lese nøyere gjennom kirkeboken.Den 14. August 1735 under Svanøe sogn fol. 147a sto imidlertid Henrich Grønengs hustr. blant de introduserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Da får jeg lete videre, muligens er det et skifte etter Guri som kan fortelle om hun hadde barn. Takk for hjelpen.Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Guri Sjursdotter er ved vigsel oppgjeven med gardsnamnet Sandvik og det kan passe med at ho var dotter til Sjurd Eivindson (fra garden Grov) og Effi Hendriksdotter (frå garden Brandsøy) som åtte gard på Sandvik. I skiftet etter Sjurd og Effi i 1738, slik som det skreve i Florasoga s. 594, er det likevel ikkje nemnt noko barn etter Guri Sjursdotter.Det er mogeleg at skiftet ikkje er heilt rett attgjeve, så eg vil råde deg til å få ein kopi eller ein avskrift av skiftebrevet, gjerne i Arkivforumet.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Truleg er det Hendrik Tønnesson på 73 år og Kari Larsdotter på 86 år som er nemnde som døde på Krokane gard i Flora i 1769, jf. Florasoga s. 187.Samel Hendrikson, 66 år, er på same garden i 1801.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Jeg hadde også Sjurd Eivindson og Effi Hendriksdtr som foreldre til Guri Sjurdtr, men etter det som er kommet fram i debatt 22291 i Arkivforum, er det nok mest sannsynlig at det er Kari Larsdtr som er mor til Samuel Hendrikson.Er det noen som har opplysninger om Kari Larsdtr? Hun ble gift med Henrik Tønnesen 9.12.1736, men ingen gard er oppgitt ved vielsen. Hennes stand er oppgitt som Qv, betyr det at hun var enke, eller at hun var en voksen dame?Toril Oster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.