Gå til innhold
Arkivverket

[#22256] Kapellan i Krødsherad Ole Schultz, død 1796. Hvem var hans foreldre?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Av og til blir jeg fascinert av slektslinjer som ikke er mine egne, slik som med sogneprest Nils Stockfledt i Sigdal (1720-1777) og hans etterkommere. I denne forbindelse dreier det seg om hans svigersønn Ole Schultz som var kapellan i Krødsherad og gift med sogneprstens datter Anne Kristine.Ole Schultz' fødselår er i flere kilder løselig satt til 1738, men hans foreldre har jeg aldri funnet ut av - inntil idag. Helt tilfeldig 'ramlet' jeg over Jojada Johannesen Schultz og Abel Catrine Soften (LDS/IGI)som giftet seg i Østre Fredrikstad 15.2.1726.At de med stor sannsynlighet er foreldrene underbygges av det faktum at Ole Schultz og Anne Kristine Stockfleth's førstefødte het Jojada Johan; f. okt 1778 i Krødsherad og gift i Holmen kirke i København i 1819 med en Amalie Svendsen).Finnes det noen nedtegnelser om Jojada Schulz og hans hulde viv, Abel Catrine? Ettersom de giftet seg i Fredrikstad er det jo en viss mulighet for at Jojada Schultz var militær.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Joachim Jojada Johansen Schultz er omtalt i Ovenstad, bind II s.383, gift 1. gang med Abel Catharina Zeuthen (f. 05.03.1702, Gangsted, Jylland-20.01.1740), 2.g. med Edele Brüneck (30.08.1740). Schultz døde 30.01.1764, hadde da majors karakter. 3 sønner og 2 døtre i første ekteskap. Schultz født i Christiania.Mulig er Ulrich Christian Schultz og Johan Christian Schultz to av hans sønner.Jeg har ikke kontrollert opplysningene som også inneholder flere detaljer om militær karriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I 'Krødsherad - bind III, side 925': Ole Shultz f. 1737 i Nes, Hedemarken, utnevnt til res.kap i Krødsherad høsten 1775 osv. - -. Dette er fra Bygdhistorien ved Andreas Mørch, utgitt av Krødsherad kommune 1976. Mvh. Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Den Johan Christian Schultz son nevnes i innlegg 2, er det JCS (1725-1795) sorenskriveren i Østerdalen, g.m. Maren Christine Olsdatter Colbjørnsen (1755-1835) fra Stemsrud i Grue ? Hvem er Ulrich Christian Scultz ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, begge de nevnte er militære og begge ble kapteiner. Johan Christian ( 16.03.1733 - 10.04.1788 ) var gift 17.01.1772 med Kirstine Bendeke fra Hubred, Vang. Ulrich var født på 1720-tallet og gift med Marie Magdalene Wilster.Ovenstad stadig kilden og som før nevnt har jeg ikke kontrollert noen av opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Familysearch IGI har en Ulrich Schultz døpt 12. nov. 1726 i Østre Fredrikstad, foreldre: Schultz og Abel Cathrine. (Ikke sjekket i kirkeboken.)Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Familysearch (IGI) har to vielser for en Ulrich Christian Schultz:(1) 14.4.1751 i Kristiansand til Gunile Elisabeth Bach og(2) 2.10.1758 i Vaaler, Østfold til allerede nevnte Maria Magdalena Wilster.Er det den samme Ulrich?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sistnevnte Ulrich står ikke som enkemann ved vielsen i Vaaler 02.10.1758 (Våler Mini I 3 1730-1770 7/9 f.236a) 'Sergeant Uldrich Christian Schultz med Madselle Maria Magdalena Wilster'. Kristiansand har jeg ikke kirkebok for. Jeg er ikke så bevandret i Vålers kirkebøker, men ser at enke/enkemann står ved enkelte andre vielser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Både Ulrich Schultz og Maria Magdalena Wilster er i live i 1801 og bor da på gården Korum i Rakkestad. Iflg. FT1801 er Maria Wilster hans kone nr. 2 så det er ikke usannsynlig at Gunile Elisabeth Bach var den første.Og man kan virkelig få ideer når man i tillegg finner (Familysearch/IGI) en vielse i Kristiansand (20.12.1757) mellom Jacob Friederich Wilster (broren til Maria Magdalena? og Apollone Schultz (søsteren til Ulrich?)Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.