Gå til innhold
Arkivverket

[#22259] Ole Nilsen Feldbereder og Blandine Olsdatter


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

I min manns slektsrekke har jeg påtruffet følgende par (Kilde: Richard Fauskerud): Ole Nilsen Feldbereder (ca. 1714 - 1793) og kone Blandine Olsdatter (ca 1714 - 1791) Han var garver i Fåberg, og jeg tror de bl.a. bodde på Brubakken. Er det noen som har vært borti disse to i sin søken etter gamle aner? Har sett at det er mange som bruker navnet Feldbereder i Danmark på den tiden, og Blandine tror jeg må være et fransk navn. Får ingen aktuelle treff når jeg søker på disse navnene på data. Håper noen kan hjelpe Hilsen Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Feldbereder er et yrke, skinnarbeide med semsket skinn ifølge 'Historisk leksikon' som passer godt med garver. Jeg har ikke sett dette benyttet som slektsnavn på 1700-tallet uten at det er noe bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg trodde også at det var en yrkesbetegnelse, men ved å søke på Family search, ser jeg at det er brukt som slektsnavn både i Norge og Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hva som står på Family Search (jeg så kun på Ole Feldbereder, han er jo som oppgitt garver/feldbereder av profesjon så 'Ole Feldbereder' er ikke så overraskende her), ville jeg velge å overse inntil man fant bedre dokumenterte eksempler på Feldbereder som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.