Gå til innhold
Arkivverket

[#22260] Oppslag i Tjølling b.bok for Hans Mathisen, Skalleberg nordre, Tjølling i 1797


Gjest Kjell Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hansen

Er det noen som har mulighet for oppslag som nevnt ovenfor? Hans Mathisen f.1775 g.m. Nette Sørensd. f.1774. De giftet seg 19 07 1797 og var bosatt på Skalleberg nordre, Tjølling i Vestfold. Er interessert i aner og etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Her får du et svar fra Hans Mathisen (!):Hans Mathisen, bruker på bruk nr. 5, Nordre Skalleberg i Tjølling, var iflg. bygdeboken for Tjølling (side 658) fra Råstad i Sandar. Han døde 1822, 47 år gammel. Hans kone, Nette Sørensdatter, var datter på bruket. Foreldrene hennes var Søren Nilsen (1739-1797) og Karen Josephsdatter fra Nykøping i Danmark Hun døde i 1794, 48 år gammel. Deres 3 barn var: 1. Anne Maria, f. 1769, g.m. Anders Torsen, Jåberg, Sandar, 2. Nette, f. 1774, g.m. Hans Mathisen, og 3 Johannes, f. 1786, som bodde på Skalleberg S.Hans og Nette fikk disse 5 barna iflg. bygdeboken: 1. David, f. 1797, bodde på bruk nr. 7 på Skalleberg N, gift med Johanne Marie Kristensdatter fra Istre N., f. 1803, 3 barn. 2. Karl, f. 1800, d. 1885. Overtok bruk 5 etter faren, g.m. Helvig Marie Isaksdatter fra Sandar, f. 1795, 2 barn er nevnt. 3. Karen, f. 1809, 4. Mathis, f. 1812, og 5. Maren, f. 1816, flyttet til Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Hans Mathisen, det er ikke ofte å få svar fra den jeg søker på ? I utskriften fra vielsen til Hans Mathisen og Nette Sørensd. er det foruten Tjølling s.658, henvist til Sandar side 456. Forstår jeg det slik at du har denne boka og kan se der for meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ja, jeg har Lorens Bergs Sandar-bok. På side 456 dreier det seg om Østre Råstad. Om du kan være litt spesifikk med hensyn til hva du ønsker å vite derfra, så hjelper jeg gjerne til.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Det er mulig at det på side 456 i Sandar gjelder Nette Sørensd,s far som er oppgitt til Søren Nilsen. Jeg fant utskrift av vielsen til Hans og Nettes gifte på Vestfoldslekt i Tjølling Viede 1670-1905. Henv er tj.658-sa.456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Lorens Berg skriver (Sandarboken, side 456) bl.a. om Mattis Davidssøn som var bruker på Østre Råstad, bruk nr. 3, i årene 1778-1814: 'Han hørte til David-ætten paa Nordre Raastad. Hustruen hette Anne Elisabeth Jonsdatter. De tok opphold 1814, men levde længe efterpaa: han til 1831, hun til 1833, begge omkr. 80.''Barn: 1. Hans Mattissøn, gift 1797 m. Netta Sørensdtr. Nordre Skalberg i Tjølling, bodde der. 2. Lars Mattissøn, g. 1800 m. Gunhild Hansdtr. (Han døde paa Fromseie 1813; sønner David, Hans). 3. Tolv, døde 1823 paa Skalberg. 4. Simon, bodde paa Skalberg. 5. Anders, fikk bruket her. 6. Johanne, g.m. Anders Davidssøn Skaaren. 7. Inger, g.m. Søren Holmeskogen. 8. Kari, g.m. Kristen Helgessøn Istre. 9. Dorte, g.m. Anders Olssøn Praten i Skjee.'Under omtalen av Råstad Nordre (side 452) angis at Mattis Davidssøn var sønn av David Larssøn, bruker der 1740-68, g.m. Tyre Klausdatter, født 1720 på Bergan i Østerøya. Davids far var Lars Tolvssøn fra Mellom-Marum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.