Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ken V. Nordberg

[#22262] Forvirring med årstall; Guttorm Eindridsson Bjølstad (Bratt?)

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

Hei! E. Hougen nevner i ættesoge for gudbrandsdalen bind 2, side 47 og 48 ett diplom (DN II, 932 av 16 Dec 1485) Lenke som vistnok beskriver forfedrene til Guttorm Eindridssson Bjølstad. I dette diplomet sies det at mor til Guttorm, Ingebjørg fikk løsøre fra sin bestemor Randi Olavsdatter som hun hadde arvet av sin bror Jon Olavsson. Det som forvirrer meg her er at brevet er skrevet i 1485, samme år som Ingebjørg's mor Borgylla Fredriksdatter døde (omtrentlig). Ragnhild må da være født veldig tidlig noe som ville mene at hun var utrolig gammel da dette diplomet ble skrevet. Er det noen som kan gjengi denne linjen i nytt lys, kanskje med en omtrentlig tidslinje dersom det er mulig.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tom Askerøi

Jeg kjenner dessverre ikke svaret på ditt spørsmål, men brevets datering behøver vel ikke bety at 'Ragnhild da må være født veldig tidlig'?? Det kan vel like gjerne bety at Borgylla Fredriksdatter DØDE 'veldig tidlig'?? (Og det gjorde man jo ofte i de dager - kvinnene ikke minst i barsel). Nå har ikke jeg her og nå tilgang på nevnte ættesoger, men det kunne vært interessant å vite NÅR de er skrevet. For i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XIII-3-s258 (av 1952) skriver (samme?) Engebret Hougen at Guttorm Eindridesøn Bratts mor antagelig het Ingeborg GUTTORMSDATTER, ikke Erlingsdatter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ken V. Nordberg

En annen kilde nevner at Ingebjørg var født ca. 1410, noe som vil tilsi at hennes bestemor Randi Olavsdotter må ha vært født godt innpå 1300-tallet og da være veldig gammel i 1485... men det er nok ikke umulig at 1410 er fullstendig riv ruskende galt...Du nevner at samme Engebret Hougen motsier seg selv i en artikkel i NST. ættesoge for gudbrandsalen, vol2 er skrevet i 1955 ser det ut som (selvom utgivelsesdatoen tilsynelatende er 1968). Det skulle vært gøy å vist hvilken argumentasjon som lå til grunn for disse to forskellige personene. Engebret Hougen sier i æg, vol 2 følgende om Randi Olavsdatter og hennes barnebarn Ingebjørg: 'Dette er så tydeleg som ein berre kunne ynskje seg det'. Så det tyder på han har selv syntes dokumentasjon var veldig god.Med vennlig hilsen, Ken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest arild andersen

Hei KenJeg kom kun til å se på den informasjonen du kommer med. Ettersom dette brevet er skrevet i 1485 kan det vel hende at det er Randi Olavsdotter som er født rundt 1410. barnebarna inkl. Ingeborg kan vel da muligens vøre en 25-30 år gamleDet må jo ha skjedd en forveksling av navn et eller annet sted vil jeg tro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Eller skiftet er holdt lenge etter at arvelateren var død? Uansett er nok disse fødselsårene i beste fall anslag. Har dessverre ikke konkret kjennskap til slekta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Glem forrige innlegg - jeg ser nå at Randi var i live i 1485 (det lønner seg å lese nøye før en kaster seg på).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders Sevaldson

Litt sent å svare på dette temaet, men jeg håper forvirringen ikke har vært av vedvarende karakter.Årsaken til forvirringen er at Engebret Hougen her selv har vært svært forvirret. Han har prøvd å knytte Steinar Eysteinsson Bratt til Bratt-slekten på Bjølstad, og har i NST-artikkelen ment at Ingebjørg, mor til Guttorm Eindridsson, var datter av en Guttorm, bror til Steinar. I Ættesoga bind 2 skriver han på side 80 at Ingebjørg er datter av en Eystein og dermed søster av Steinar Eysteinsson, men på side 47/48 omtaler han diplomet som det refereres til i innlegg 1, hvor en Ingebjørg Erlingsdatter nevnes.Hougen omtaler på side 54 det såkalte 'Gryttingdiplomet' som Gerhard Schøning refererer i 'Reise gjennom Gudbrandsdalen'. Der står det at Guttorm Bratt er '8 Aar gammel och hundrede' i 1529. Hougen tolker det som 92 år, noe som virker rimelig, og det gir 1437 som Guttorm Bratts fødselsår. Hans mor, Ingebjørg, må da være født 20 - 30 år før det, altså ca. 1410. Hun kan da godt være i live i 1485, men hennes mormor, som var gammel og syk da hun dikterte diplomet fra 1485, skulle da være 120 - 130 år. Ikke rart hun var skral ...Med andre ord må det dreie seg om en annen Ingebjørg enn Guttorm Bratts mor. På den annen side må hun ha en viss relevans, siden hun arver Svadegård på Dovre, som Eystein Guttormsson i 1530 bytter mot Ånstad. Men mye kan jo ha skjedd i de mellomliggende 45 år.Det er forresten interessant at Ken Nordberg i innlegg 1 nevner at Borghild Fredriksdatter skal ha dødd i 1485. Er det noen som vet hvor den opplysningen kommer fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.