Gå til innhold
Arkivverket

[#22266] Jens Larsen (Fure- 1801) Modum, f. ca. 1761


Gjest Jarle A. Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle A. Ellingsen

Jeg har over en lengre tid prøv å spore opp denne Jens Larsen, uten hell. Dette er data jeg har funnet:Vielse 15.12.1792 i Heggen, Modum Jens Larsen Pilterud og pige Anne Ellefsdatter. Forlovere: Anders Pilterud og Peder Kimerud.Død Heggen, Modum 2. oktober 1817 (Modum mini 3 1783-1819, side 1138) Nr. 26 Jens Larsen Guulsrudeije 56 år (dvs, født 1761)Folketelling 1801, Fure gård Modum Jens Larsen Huusfader 42 Gift 1 gang Har huusmands plads Anne Ellefsdtr Hustrue 40 Gift 1 gang Elling Jenssen Søn 8 Ugift Mari Jensdtr Datter 6 Ugift Gulbrand Jensen Søn 2 Ugift Ole Jenssen Søn 2 Ugift Lars Jenssen Søn 8 UgiftMerk ! Det døpes ingen Jens med far Lars i Modum i perioden 1860-1863. Han finnes ikke blandt konfirmantene i Modum i perioden 1772-1781. Det er derfor indikasjoner for at Jens er innflytter til Modum. Stor mulighet at han er fra et nabo sogn. Det finnes bare to Jens Larsen i Modum i 1801. Den ene er 2 år og er derfor utelukket. Rett Jens Larsen dør derfor i Modum i 1817.Han døpes ikke i Lier i perioden 1760-63.Er det noen som vet noe om denne personen eller kan hjelpe meg vidre, setter jeg stor pris på tilbake melding.Med vennlig hilsen Jarle A. Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du lagt merke til at det finnes 2 Larsen til på gården Fure. Johannes Larsen 48 og Hendrik Larsen 50 år. De to tror jeg er sønner av Lars Olsen og Eli Henriksdatter Fure.Om du ser på navnene til barna så bruker både Johannes og Jens Elling. Johannes og Hendrik Kari. Og så klart alle tre bruker Lars, men det er vel bare naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg har noen gamle notater (fra før jeg var flink til å notere kildene) at Anne Ellefsdatter døde så sent som i 1841 og ble overlevd av sin mann Jens Larsøn.Den Jens Larsøn som dør 2/10-1817 lurer jeg på om kan være barnebarnet som ble født 16/9 samme år?? (Men jeg ser ikke bort fra at det er jeg som har forbyttet disse personene...)Iflg CD'en fra LDS hadde Jens og Anne barna Lars og Elling (tvillinger f. 13/8-1793), Maria (f. 21/6-1795), Ole (f. 20/3-1797), tvillingene Gulbrand og Ole (f. 25/9-1799), og tvillingene Anne og Helle (f. 16/9-1803).Lars Jensøn ble gift med Berthe Nilsdatter 7/3-1817 og var altså far til barnebarnet.Ikke at dette hjalp deg nærmere Jens' opphav, men håper du har bruk for det allikevel.Vet du forresten noe om Anne's opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Hei Takk for svar. Jeg har også resonert meg frem til at Johannes og Hendrik kan være brødre av Jens. Denne Lars Olsen og Eli Henriksdtr. som nevnes som mulige foreldre av Jens, hvor finner jeg mer info om dem ? Har du noen andre data som bygger under at de er foreldre til Jens, Johannes og Hendrik enn navneskikk ?---Vet du forresten noe om Anne's opphav? Anne var datter av Ellev Halvorsen Pilterud og Maren Olsdtr.---(Den Jens Larsøn som dør 2/10-1817 lurer jeg på om kan være barnebarnet som ble født 16/9 samme år?? (Men jeg ser ikke bort fra at det er jeg som har forbyttet disse personene...))Det står i kirkebok: Død Heggen, Modum 2. oktober 1817 (Modum mini 3 1783-1819, side 1138) Nr. 26 Jens Larsen Guulsrudeije 56 år (dvs, født 1761) Alder 56, dette barnebarnet født samme år, burde derfor utelukkes.mvh. Jarle A. Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Supert, Jarle. Da har vi avklart Jens' død og jeg har funnet Anne's opphav.Jeg har i mellomtiden vært inne på Family Search (en kilde jeg sjelden bruker fordi jeg er så skeptisk - men det ser ut til å ha bedret seg endel med årene) og funnet ut at nevnte Lars Olsøn og Eli Henriksdatter hadde barna Henrik f 17/7-1751 død 10/11-1828, Johannes f 20/3-1753, Ole f 22/2-1755, Amund f 20/10-1756 død 27/2-1757, Ingeborg f 2/11-1757, ny Ingeborg f 1/1-1760, ny Amund f 4/12-1761, Anders f 20/2-1764 død 17/7-1779, Malene f 4/1-1767 og Lars 12/7-1769.Ingen Jens (uansett farsnavn) er funnet i kirkebokavskriften deres.Men vielsen 15/12-1792 mellom Jens LASESEN og Anne er funnet. Desverre uten annen info...Søk på Lasesen som alternativ var forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

For å komme vidre må jeg sjekke faddere ved dåp av barna til Jens Larsen. Hvis Henrik og Johannes nevnes her er det indisier som peker i retning av at de brødre, men de kan jo være faddere da de bor på samme gård. Ikke uvanlig meg fortalt. Det skal foreligge et skifte etter Lars Olsen Fure fra 11.04 1771. Håper Jens er nevnt her, hvis ikke, kommer jeg ikke vidre. Er det noen som har tilgang på dette skifte og kan sjekke dette, mon tro ?Takk igjen. mvh. Jarle A. Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tale Marie Eriksen

Kanskje du finner noe under gården Fure i Modums historie?Jeg har noen gamle notater om gården Fure på Modum (dessverre uten henvisning til bind og side). Lars Olssøn (1726-1770) gm Ellen Henriksdtr Drolsum (1724-1797). Barn: Henrik (f.1751), Johannes (f.1753) og Jens (f.1758) gm Anne Ellefsdtr (f.1760)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Hei. Takk for mange svar. Jeg har trålet meg gjennom Modumshistorie flere ganger, uten den gang å finne noe om Jens Larsen.Sjekket dåp av barn til Jens og Anne Ellefsdatter, uten å finne Johannes eller Henrik som faddere.Spennende med dine notater, Tale Marie. Synd du ikke har kilden, men dette kan peke i retning at Jens mulig kan være født 3 år tidligere, enn hva jeg har antatt. Kirkebøker må sjekkes nok en gang med utvidet søk.Så hvis noen skulle ha notater av Skiftet etter Lars Olsen Fure fra 1771, skulle jeg bukket dypt hvis noen kunne si noe om arvingene.Jarle A. Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg lurer nå på om ikke 'brødrene Larsen teorien' er et blindspor, jeg. I ekstraskatten for Modum 1765 finnes både Lars Olsen, Eli Henriksdatter, Henrik Larsen og Johannes Larsen. Men ingen Jens Larsen. Det spørs nok om ikke han var innflytter, likevel...?Et annet interessant spørsmål er hvem denne Elling som 'alle' oppkaller er. Merkelig ar det at Jens og Anne kaller sine førstefødte tvillinger Lars og Elling, ikke Lars og Ellef!Forloverne ved ekteskapsinngåelsen 15/12-1792: Anders Pilterud hadde tilknyning til hennes familie. Men hvor kommer Peder Kimerud inn i bildet? Det er vel han som er enkemannen Peder Knutsen, Kimerud, 79 i 1801? Hvis han heller ikke har noen tilknyning til Jens' familie tyder forlovervalget også på innflytning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

P.S.Ved ekstraskatten 1765 heter Peder Knutsens hustru Maren Guttormsdatter. Ingen åpenbar tilknytning til Jens' familie, der heller. Innflytterteorien styrkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Jeg, har nok samme oppfatning som deg, Tom. Selv om noen her i sine notater setter opp Jens som sønn av Lars Olsen og Eli Henriksdtr., så kan det ikke vises til noen kilde. Jeg har ingen anledning til å få sjekket skiftet etter Lars Olsen på en stund, så intill vidre antar jeg at Jens er innflytter til Modum.Jeg vet at mange kom til Modum i forbindele med Blåfargeverket, men var det så tidlig som 1770 ?De kom vel helst fra nabo sogn.Det blir ikke lett å lete etter Jens med de få data jeg har å jobbe med. Det ble vel heller ikke ført noen utflytter/innflytter protokoll på den tiden.Vel, takk skal dere ha. mvh. Jarle A. Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Jeg var en tur innom statsarkivet på Kongsberg i dag.Ifølge skiftekortet var det ingen Jens nevn i skifte etter Lars Olsen Fure. Kimerud og Pilterud er nabogårder. Og som Fure og Guulsrud ligger de på Øst-Modum. Jeg mener derfor det er lite sannsynlig at Jens har noe med Blaafarveverket å gjøre. Jeg støtter de som mener han er innflytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Takker og bukker. Da utelukker jeg definitivt Jens som sønn av Lars Olsen Fure.Jeg antar ha da kom fra et nabo sogn. Meg bekjent var det mange som kom fra Sigdal og Flå i Hallingdal til Modum.Hvis jeg skulle finne en Jens døpt 1761 i en av de nevnte sogn, med far Lars og gårdsnavn oppført, er bygdebøkene her så detaljerte at jeg ved å sjekke gården vil finne Jens med notater om at han flytter til Modum ?Hvilke andre sogn kan være aktuelle ?Mvh. Jarle A. Ellinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hans kone kom da fra Lier og hennes foreldre fra Rollag hvis jeg har forstått deg rett. Så det er nok mange flere muligheter, dessverre.Dessuten er det altfor snevert å konsentrere seg om fødsler i 1761. Hans alder ved FT1801 f. eks. indikerer fødselsår ca 1759. Og hans navn er altfor vanlig andre steder enn i Modum, så man må nok ta for seg alle Jens Larsen'er født i området i tidsrommet 1758-1762 (minst) og se hvor det er blitt av dem alle, er jeg redd.Det står vel ikke noe om hans alder eller hans far ved vielsen? Eller noe gårdsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.