Gå til innhold
Arkivverket

[#22270] Lods Hans Jørgen Hansen Østergaard, født Tjømøe i 1816


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Lods Hans Jørgen Hansen Østergaard født 1816 og frue Anne Marie Andersdatter Holmen født 1814. Er det noen som vet noe om Tjøme slekter og kanskje har opplysninger til meg om mine forfedre? Veldig interessert i los-historie fra område også! Vennlig hilsenKikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Millioner takk! Har ikke klart å finne henne på family search selv, jeg er ganske ny i slektsforskning, og gjør noen søkefeil...hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei igjen!Hans Jørgen Henriksen er døpt 11.7.1816 i Nøtterøy. Foreldre Hans Henriksen og Juliane Lofler.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hans Henriksen ser ut til å være født på Vestre Østgård, Tjøme 11.1.1767 (død 2.5.1817). Kona, som også omtales som Johanne Marie Lofler, er født 1780 i København (død 1844). Paret giftet seg ca 1800.Denne infoen er også fra FS.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell P. Dahl

I følge Lorents Berg - Tjøme en bygdebok - s 416 ble Hans Jørgen Henriksen vekk i en voldsom storm i 1867 Deres eldste sønn, Anton Hansen, los som faren, ektet i 1866 Ragna Andersdatter fra Ula - datter av den kjente losen Ulabrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Odd Brede og Kjell P. Dahl,Jeg er målløs over hvor flinke slektsforskere er til å hjelpe hverandre! Tusen takk igjen. Jeg undres over hvem denne Hans Jørgen Henriksen er/Hans Henriksen er. Min tippoldefar het jo Hansen Østergaard. Kan dere fortelle meg hvorfor dere skriver Henriksen?Hans sønn het Hans Hansen, gift med Theodora Pedersdatter og de fikk min oldefar Peder Julius som var tolder i Porsgrund, gift med Inga Mathilde født Pettersen, datter av repslager Fridthiof/frithiof Pettersen (svensk innvandrer) og Karen Petrea Thorsdatter/Thoresdatter. (Under Fredriksvern).Dette er det jeg har klart å finne ut denne uken. Understreker at jeg ikke har vært på Riksarkivet og kontrollert kildene, men at en debattforum-bruker sendte klokkerbok notat som kilde for opplysningene på mail til meg. vennlig hilsen kikki.brill@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Nevner i samme åndedrag at de gamle fortalte meg når jeg var liten at vi var i slekt med Ulabrand.Mvh Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell P. Dahl

Hei.Hans Henriksen som vi her prater om, blir om alt stemmer, din tipptippoldefar.Prøver her å sette opp en slektsrekke:Hans Jørgen Hansen Østergaard f 1816 gift med Anne Marete Hansdatter Holmen 15/9-1814 - 10.8.1883 Disse fikk 4 barn: 1.Anton Hansson gift 1866 Ragna Andersdatter fra Ula (Datter av Ulabrand) 2. HANS Hansson (trolig din oldefar) flyttet til Stavern 3. Olaves Hansson flyttet til Ula 4. Sofia Hansdatter git med los Anton Persson 5. Henriette Hansdatter gift med Gjert Persson Grepan.Hans Jørgen Hansen Østergaard er sønn av Hans Henriksen Østgaarden f 1767 gift 1800 med Johanne Maria Løfler fra København. Kaltes først skipper og ble senere los. Bodde på Hummerbakken, Tjøme fra 1802 til 1809 da han kom tilbake til Østgården Døde sottedød i 1817. Paret hadde 6 barn Fredik, Sønni, Henrik, Johan Mikael, Olava og HANS JØRGEN.Går vi videre tilbake finner vi Hans Henriksens foreldre; Henrik Jønsson 1737 gift 1764 med Sønni (Sønnev) Olsdatter Østgården Henrik var los, de siste årene losoldermann. Ni barn hvorav 6 vokste opp. HANS,Johannes, Malena, Jørgen, Anders, JohanneHenrik Jønsson er sønn av Jan Krukeholmen på Tjøme.Sønni's foreldre er Ola Olsen Sandø (1696-1769 gift med Johanne Hansdatter. Bodde på Østgården 1732-69 Alt etter Lorents Berg - Tjøme - En bygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hjertelig takk, begge to. Nå har jeg registrert alt jeg har mottatt, og så skal jeg kontrollere kildene mot RA på sikt. Jeg er kjempeglad for all hjelp! Har masse i øvre Telemark, Hvideseid osv. Dersom jeg kan hjelpe.Vennlig hilsen og ønske om en solrik uke, Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.