Gå til innhold
Arkivverket

[#22271] Edvard Stensholt i Lardal/Steinsholt


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Dette er omtrent alt jeg vet om en av mine oldeforeldre. Han skal være sønn av en bonde i område Lardal/Steinsholt i Telemark som gikk konkurs etter 'aktiespekulationer' og måtte gå fra gården sin en gang på 1800 tallet. Edvard, sønnen til denne bonden, fikk to sønner, Einar Anker og Dagfinn med en Anne fra Porsgrunn. Tror kanskje hun het Baxaas til etternavn, men er svært usikker på dette. Noen som kan hjelpe meg med dette?Vennlig hilsenKikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Steinsholt er en gård i Lardal *i Vestfold*. Om det finnes noen Steinsholt i Lårdal i Telemark, vet jeg ikke. Lardal har brukbare bygdebøker, så om det er snakk om en som har drevet gård der på 1800-tallet, bør vedkommende finnes der. Flere biblioteker i Oslo har bøkene. Det kan fort finnes så mye informasjon om forfedre der, at det blir for mye (selv for en velvillig person) å legge alt ut her i brukerforumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har bygdebøkene for Lardal i Vestfold. Steinsholtgårdene er ikke en, men 3: Nordre, Mellom og Søndre, og med flere bruk under hver av dem. De omtales på mer enn 50 sider i bygdebøkene, så det er ganske mye å gå gjennom, medmindre du kan gi litt flere opplysninger. Vet du f.eks. når på 1800-tallet Edvards far måtte gå fra gården? Vet du om det var nordre, mellom eller søndre Steinsholt? Kjenner du til Edvards fødselsår, iallfall sånn omtrent? Giftet han seg i Lardal eller Skien eller kanskje i Porsgrunn? Hva het moren hans? Hadde han flere fornavn? (Jeg fant i farten en Johan Edvard på et bruk under nordre Steinsholt, født 1881, sønn av Tov Torgrimsen og Elen Johanne Evensdtr., men det kan gjerne være at det kan finnes flere Edvard-er).Baxaas (Baksås) er så vidt jeg vet gårds- eller bruksnavn i Luksefjellbygda (lengst nord i Skien, tidligere Gjerpen). Det er ikke svært langt fra Steinsholt i Lardal over til Skien/Gjerpen, så kanskje - -?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kom på en ting til: jeg har også en god del av kirkebøkene for Lardal på mikrofiche. Om Edvards omtrentlige fødselsår kan angis, burde det være mulig å finne hans dåp og dermed formodentlig hans foreldre. Men å gå gjennom hele 1800-tallet blir for voldsomt.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En Gustav Edvard, sønn av Torsten Tovsen og Gunhild Marie Gulliksdatter Røsholt, ble født på en husmannsplass under Nordre Steinsholt 1861. Det opplyses at familien reiste til Tjølling i 1865, men der finner jeg ikke Gustav Edvard i 1900. Heller ikke finner jeg ham i Grenlandsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Karis forslag kan meget vel ha noe for seg. Stensholt-gård finner man jo også i Hedrum, Lardals nabobygd.Ellers har jeg nå gått gjennom sånn noenlunde alle de vel 50 sidene om Steinsholt i bygdeboka for Lardal. Kun en kandidat til fant jeg: Karl Edvart, f. 1884 på Søndre Steinsholt, sønn av Thor Kittelsen, som var husmann uten jord under S. Steinsholt, født i Seljord. Karl Edvart, som dog senere omtales som Karl (uten Edvart), kom til Østre Bøe i Lardal der han var bruker 1909-16. Gift med Tella Andreasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! På Hedrumsidene finner jeg over registrerte dødsfall i Hedrum 1880-1930: En Hans Petter Steinholt f. 1824, d. 5/8 1919. Fødested Steinsholt, Bosted Nordsted, under Hovland. Og en Anne Steinsholt f. Torgersen bosted Rønild, f. 1878 Eskedal. d. 7/11 1907. På Hedrumsidene kan du finne mange opplysninger om gårder og slekter der. Det er også mulig med etterlysninger. MVH Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei Mathisen, Gunn og Kari!I dag fikk jeg brev fra Stavanger og Bergen folkeregister siden jeg fikk vite at han bodde begge steder i voksen alder og frem til han døde. Der fikk jeg fødseldato og mer av navnet, og etter leting på IGI, så fant jeg ham. Han het Johan Edward Tovsen Stensholt og var født 14.oktober 1881. På IGI er han skrevet inn som sønn av disse på NORDRE STEINSHOLT: Johan Edward TovsenFamilySearch™ International Genealogical Index Norway Family Group Record Search Results

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Kikki!Jeg har sett i Lardal Bygdebok bind 3 under Nordre Steinsholt.Sitat fra boka s.814:Even Hansen døde 1870 som enkemann,82 år gl.Han solgte gården 1860 for 500 spd.til svigersønnen Tov Torgrimsen 1860-,f.1830,sønn av Torgrim Tovsen Bjertnes og h.Anne Marie Hansd.G.1859 m.ovenn.Elen Johanne Evensd.Barn f.i Lardal:Theodor Anton f.1870,d.15 år gl.,Even f.1872,d.2 år gl.Anne Marie f.1875 på Hvaal,Even Christian f.1879,Johan Edvard f.1881 og Hella f.1884. 1865 hadde Tov 2 hester,3 kuer og 2 sauer.Han sådde 1/8 t.hvete,1/4 t.bygg,4 t.havre og 4 t.poteter.1875 opplyses at gården er ubebodd denne vinter. Tov Torgrimsen døde 1887,han kalles da inderst.Enken Elen Johanne bodde 1891 på en plass under gården med barna Johan Edvard og Hella. Lensm.Chr.Hvaal hadde fått auksjonsskjøte på gården 1885 for kr.7000,-.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari! Du fant det du :-) Aukskjonsskjøte betyr vel at det må ha skjedd noe økonomisk - det blir spennende å se hva som kommer ut av det.Det virker jo som om han har eid gården, og så er det noe som skjer.Når det gjelder kona til Johan Edward, Anna (Anne) Louise født 7.8.1886, er det verre. Hun skal visstnok ha en bror som heter Johan og en søster som heter Hulda og de skal være fra Porsgrunn. Men jeg finner dem ikke noe sted,søker på Carlsen og Karlsen - intet resultat. Det blir vel kirkebøker i området da, som er neste skritt. Vi skrives videre på mail, Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen.Litt mer fra boka for å plassere Elen Johanne:Even Hansen kjøpte N.Steinsholt i 1836,bruker til 1860.Han var gift 3 ganger. 3.ekteskap med Anne Marie Nilsd.f.1795 på Skåren i Sandar.,dtr.av Nils Andersen og h.Anne Marie Olsd.Hun hadde vært gift på Øvre Rauan i Tjølling,først med Nils Andersen og 2 med Jens Larsen.Av barn i 3.ekteskap kjenner vi bare datteren Elen Johanne f.ca.1839 i Tjølling,g.m.Tov Torgrimsen Bjertnes.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki! Her får du litt fra Tjølling bygdebok II også. s. 152 Rauan Øvre: ' Anders Jonsen fra Rødbøl , Hedrum, f. 1722, d. 1800, bruker ( 1761-88) g.m. Maren Gulliksdatter, Lingum Ø. f. 1719, d. 1791. barn. 1. Gullik d. før faren, ( Gift,- barn Anders f. 1780, Inger f. 1783, Nils ( nedenfor) Nils Andersen, f. 1762, d. 1828, ( bruker 1788-1828) Bygselen fikk han 1788 da faren avstod, omfattet også kjøreplikt , men mot betaling. Bygsleavgift var 7 rdl. 88 skill. g. 1 g . m Katrine Torgersdatter f. 1737, d. 1817. g. 2. m Anne Jørgensdatter, f. 1784, d. 1826, g. 3. g. m. ANNE MARIE NILSDATTER, fra Skåra, Sandar.f. 1795, barn i 2. ekterskap Johannes f. 1822. Jens Larsen f. 1796, d. 1837, fra Hasle, Sandar, var bruker av gården 1830-1837. betalte 4 spd. 67 skill. i bygsling. g.m. ANNE MARIE NILSDTR. Enken etter Nils Andersen. Hun brukte gården i 1837-1840. g. 3.g med EVEN HANSEN , Steinsholt, Lardal, og flyttet dit. Bruket her overlot hun til sønnen Andreas Jørgen Nilsen, f. 1817, d. 1863. Han brukte gården 1840-1863. g.m. Anne Marie Hansdatter, f. 1821, d. 1873, Barn: 1. Nikoline, f. 1845, d. 1921,g.1.m Tomas Torsten Bjønnes, f. 1841. g.2.m Carl Petter Andersen. Barn 2. Anne Helvig f. 1849 g.m. Bernhard Olsen, Kaupang. N., barn 3. Gurine, f 1853, g.m. Martin Nikolaisen , Kjønnerønningen , Østby. N. barn .4. Nils f. 1855, d. 1879, ugift. Enken Anne Marie Hansdatter , satt med bruket 1863-73., og da hun døde ble det lagt til bruk I. Dette var det jeg fant her. Jeg har bøker fra Sandar også, men de jeg har er gårdshistorie etter 1850. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.