Gå til innhold
Arkivverket

[#22275] Skifte i Nordfjord - Humborstad


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 10. oktober 1789, og nevner enken Gurie Rasmusdatter, med lagverge Marthinus Rasmussen Aandal, og barna Marthinus Andersen, fullmyndig, Rasmus A., 7, Christie A., 20 1/2, og Syneve A., 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk, for verdifulle opplysninger.Da fikk jeg bl.a. bekreftet at enken het Guri og ikke 'Guni' slik det er skrevet av et annet sted.Vedr. Marthinus Rasmussen 'Aandal', skal nok dette være Aardal. Han finns i folketellingen 1801 på Aardal - 'r' og 'n' ser ut til å bli forvekslet nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Aase: Som mor til sine barn er hun kalt Guri, med ett unntak hvor det er skrevet Borni - som ser ut til å være navnet på en søster. Siden mannen neppe var bigamist, og barnet er født i ekteskap, velger jeg å tro at søsteren Borni bar barnet til dåp. I folketellingen 1801 skrives Guni. Det er slike ting som setter ekstra krydder på slektsgranskningen.:=))Jeg holder en knapp på Guri som jeg selv har skrevet av fra mikrofilm for mange år siden. Vi får se hva som kommer ut av skiftet på Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Anders Mathiasen Humborstad og Gunni Rasmusdatter Lund gifter seg i Eid kirke 8/7-1764. Hun er ikke å finne født i Eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Rune: Denne Anders Mathiasen må være Anders Martinusen, og men hvorfor kona heter Gunni og ikke Guri, forstår jeg ikke. Jfr. tema 22346:'Skiftet er datert 29. april 1776 og nevner enken Christie Marthinusdatter, og barna Hans R. Lund, Samson Rasmussen, 26 år, Marthinus R., 23 1/2, Gurie R., gift med Anders Marthinusen Humborstad, Karie R., gift med Rasmus Rasmussen Høynæs, og Baarnie R., gift med Ole Michelsen Høynæs.'Rasmus Hansen Lund var gift på Førde i Ålfoten, og bodde der ganske lenge. Det kan være årsak til at Guri/Gunni ikke står som født i Eid. (Men uansett er det noe som ikke stemmer)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Rune Bergesen:Står alder oppgitt for brupeparet? Dato for giftermål stemmer svært bra med min Anders og Guri, dvs. når de begynner å få barn.I denne barneflokken tror jeg 'min' Guri befinner seg. Rasmus Førde=Rasmus Hansen Lund:D 15/6 1727 m Martinus Rasmuss. e Rasmus Førde S=ÅD 5/9 1728 m Hans Rasmuss. e Rasmus Førde S=ÅD 29/11 1730 k Anne Rasmusd. e Rasmus Førde S=ÅD 29/11 1734 k Baarni Rasmusd. e Rasmus Hanss. Førde S=Å D 21/1 1738 k Giøde Rasmusd. e Rasmus Førde S=ÅD 16/8 1740 k Guri Rasmusd. e Rasmus Førde S=ÅD 27/2 1743 k Kari Rasmusd. e Rasmus Hanss. Førde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Der står nok ikke noen alder, men når de forlover seg 7/7-1764 er Lars Olsen Høynes og Jørgen Martinsen Humborstad forlovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Til innlegg 6: Bare så ikke Anders Mathiasen og Gunni Rasmusdtr. skal bli hengende i luften, så har jeg funnet dem på gården Eikås, ikke langt fra Humborstad. De har altså i høyeste grad eksistert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.