Gå til innhold
Arkivverket

[#22296] Georg Chr. Stiegler, Kristiansund FT 1900


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Finner i folketellingen for 1900 en familie ved navn Stiegler i Kristiansund. De har da en sønn ved navn Walter, født 1897 kan noen bekrefte om det er denne Walter som blir gift og får et barn i Ålesund i 1925. Ved fødested bak Georg Chr. står det en t, det betyr vel at han er født i Kristiansund i 1852, hans kone står oppført som Hanna Marie og født 1860 i Selø, Nordfjord. Er det så noen som vet hvem foreldrene deres er også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi vet ikke om denne Walther Stiegler gifta seg i Ålesund, men vi har funnet en Walther R. Stiegler i Kristiansunds Adressebok 1933-34 som bor i L. Gutormsensgt. 3 og var 'mek.'. Hannor Stiegler var bakersvenn og bodde i Pr. Christies gt. 9.I Møre og Romsdal Fylkes Adressebok 1945-46 bor Walther Stiegler i Kitty Williamsensgt. 8 på Gomalandet.I ETC (som du kan lese om her Lenke ) står det at Walther Stiegler f. 1897 Kr.sund gifter seg 25/10 1924 med Ivarna.Etterkommerne av disse finnes i Kristiansund i dag, og såvidt vi husker var Ivarna Stiegler med i Arbeiderpartiet. Er det disse folkene, ta kontakt igjen, og vi skal gi deg de informasjonene som finnes bl.a. i ETC om Stieglerfamilien i Kristiansund. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg fant en Kristian Stiegler, 13 år i FT 1865 for Christiansund. Han bodde i Øvre Gade, gårdsnummer 103, sammen med foreldre og søsken.Mye mulig dette er 'dine' folk? Ikke mange med det navnet?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Det jobber en Walter Stiegler i fiskeridirektoratet nå. Mener ikke at det er samme karen, men navn har det jo med å gå igjen i de samme familiene, så kanskje han kjenner til de du spør etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Tore, Tor, Laila og Alexander for raske svar. Tore og Tor : tror nok dere har funnet rett her, den R. bokstaven bak Walter passet perfekt. Angående barnet i Ålesund tok jeg nok litt feil, det var sønnen som kom til Ålesund og ble gift. Jeg fikk oppgitt at hans fars navn var Walter Romander Stiegler, og det kan jo stemme med R. Men da kommer vel man frem til nåtidens opplysninger og de har man vel ikke lov å diskutere i dette forum antar jeg. Jeg fikk i oppdrag av en venninne å finne ut noe om denne familien for hennes tantebarn, som da blir oldebarn av Walter. De hadde ingen opplysninger utover navnet på bestefaren og navnet på oldefar som de tror er født i Tyskland, det ser da ut til å være feil. Om dere vil kontakte meg privat ville det vært fint, det blir morsomt å fortelle at de har flere slektninger i fylket / landet. Min mailadr. er hheen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Ja, men nå gikk akkurat Tor som kjente disse folkene best, men han skal få beskjed i morra så kan han fortelle det selv pr. epost om dagens familie i Kristiansund.I ETC står det ikke så veldig mye om familien:Stiegler, Jakob f. 1796 Bergen. Handelsborger i Kristiansund.x (= gift med) Else Sophie Josefsen f. 1810 HelgelandB1. Mathilda Konstance Stiegler f. 1841 Kr.sund x Johan Christian Dahl f. 1840 Bergen. + (= død) 10/12 1901. Bokbinder. Jfr. Dahl.B2. Martelle (men det er overstrøket) Stiegler f. 1842 Kr.sundB3. Henrikke (Rikke) Stiegler, f. 1843 Kr.sund. Syerske, ugift.B4. Elvine Stiegler, f. 1846 Kr.sundB5. Hermanda Stiegler, f. 1848 Kr.sundB6. Christian Stiegler f. 1852 Kr.sund. Styrmann, bark 'Nordpolen', seinere seilmaker. x Hanna Marie f. 1862 Selje + 27/4 1951.C1. Hanna Georgine Stiegler, f. 1882 Selje + 6/5 1950. Tjente 1900 hos Rob. A. Dall.C2. Hannor Marius Stiegler f. 1887 Kr.sund + 9/3 1960. Baker. x 10/3 1913 Randi Knudsen f. 5/6 1884.C3. Sofie Sønneve Holtermann Stiegler f. /7 1889 Kr.sund x Erik MalmbergC4. Walther Stiegler f. 1897 Kr.sund. x 25/10 1924 Ivarna.Mer står det ikke i ETC om familien Stiegler i Kristiansund. Jakob Stiegler dåp finner du i Bergen LenkeTrenger du (eller tantebarnet til venninna di) mer hjelp fra Kristiansund, bare ta kontakt på dette forumet, så skal vi hjelpe så godt vi kan. Her på lokalavdelinga på Kristiansund folkebibliotek (hvor vi sitter og jobber med våre egne prosjekter) er det mye informasjon som ikke er tilgjengelig på internett, bl.a. FT1870, 1875 og 1885. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Tore og Tor. Siden dere har muligheter til å slå opp i kilder for Kristiansund, tør jeg be dere om en liten tjeneste selv om det er utenfor tema. Har dere barna til William Benjamin Vold, født 7/2 1874 i Salten.En sønn heter Ragnar, en annen kanskje Olav? Skulle så gjerne ha hatt de andre barna også om de finnes. Takker så mye på forhånd. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Joda, det kan vi gjøre, men vi ser helst at du lager et eget emne for dette, slik at det senere er lett å finne igjen bl.a. vha. 'Søk-funksjonen. I dette temaet her, diskuterer vi bare Stieglerfamilien. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, jeg har jo selvfølgelig tenkt den tanken. Men så tenker jeg også at dette kanskje blir for nært opp til vår tid og at jeg heller legger spørsmålet dødt Får prøve å finne en annen mulighet til å finne ut av ikke altfor fjern slekt.Jeg er ikke helt sikker på hvilken tidsgrense som gjelder her på forumet. Takk i alle fall. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Når du lager et innlegg står det følgende på sida:Dette er eit debattforum primært for spørsmål som har tilknyting til materiale i Digitalarkivet. Det er i utgangspunktet ikkje lov å leggja ut informasjon om nolevande personar, eller informasjon som kan virka sårande for nolevande personar. Redaktøren eller dei han set til det har suveren og inappelable rett til å ta bort innlegg frå debattar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Tore for de siste opplysningene her. Det var jo ikke lite det som sto der da. Fikk jo et par generasjoner til bakover, og havnet til og med videre til Bergen. Tusen takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.