Gå til innhold
Arkivverket

[#22301] Oppslag eiendom i Bragernes, Statsarkivet i Kongsberg


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg lurer på om noen kunne gjøre meg en stor tjeneste og gjøre et oppslag på salg av en eller muligens to eiendommer i Bragernes, som må ha funnet sted mellom 1778 og 1787.Iflg. branntakstprotokoller mellom 1765 og 1777 eide Niels Dversten (kalles også Dversen og Værsen i kildene) Storgaten nr. 178 i 3. kvarter i Bragernes og nr. 326 i Bragerøen/Bragerhauge (leiehus). Det siste er det i branntakstprotokollen for 1777 notert ble revet 1/4 1783.Nils Andersen Dversten ble begravet 24/3 1778, og hans kone Maren Paulsdtr. kort tid før, 13/2 1778. De hadde bare en sønn etter seg, Gunder Nilsen Dversten, som ble konf. i Bragernes 11/4 1779. Han kan imidlertid ikke ha overtatt sine foreldres eiendom, for i branntakstprotokollen for 1787 var det en Jens Constantin Lassen som var eier av nr. 178 i Storgaten, som nå hadde fått nr. 189.Jeg er veldig interessert i HVEM som solgte denne eiendommen og NÅR, om det var Gunder Nilsen Dversten, eller noen andre (om det var en auksjon, f.eks., eller om det var Gunders formynder(e) som sto for salget, og om det da evt. står noe om hvor G.N. da evt. oppholdt seg (eller om han var død).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det aller enkleste er å reise til Kongsberg selv. Da jeg ikke får gjort det på en god stund, håper jeg på respons hvis noen likevel har tenkt å ta turen dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.