Gå til innhold
Arkivverket

[#22308] Slektsnavnet Gutmann i Norge


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Ved Lilledals Kobberverk i Kvinnherred var det i 1764 en bergarbeider som het Conrad Gutmann (Gutsman). Blant bergalmuen fantes også en Sissel Urbansdatter Gutman. Hun var gift med en bergarbeider fra Røros. Jeg har (til nå) ikke funnet noen med dette navnet i FT 1801. Er det noen her som har støtt på dette slektsnavnet i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg finner i Quindherred 1801 en Conrad Gitsmann 68 (er dette 'din'?)med en sønn Urbanus 28, videre en gjestgiver Otte Gismann 69 med sønn Urbanus Gismann 28. Videre finner jeg i Ous 1801 en Urbanus Getzmand - Møllerop 46, og i Bergen 1801 en høcker Urbanus Gedsmann (etternavnet skrives Gesman, Giedsman hos hans barn). Det slår meg at fornavnet Urbanus, som synes å være svært sjeldent i 1801, opptrer i alle disse familiene. Finnes det noen sammenheng her, eller er bare min fantasi som er blitt litt løpsk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du er nok på rett spor, Astrid. Jeg hadde akkurat noe av dette selv. Den 'Conrad Gitsmann' som du fant på Huse, må være den Conrad Gutmann/Gutsmann som jeg nevnt i mitt første innlegg. Gården (bygda) Huse var nemlig sentrum for Lilledals Kobberverk og jeg ser flere forhenværende bergverksarbeidere på samme sted. Jeg må si forhenværende for i 1801 var det mange år siden det hadde vært noen drift i gruvene. Helt nederst på lista ser vi også enken 'Sissele Urbansdtr.', så da har vi funnet begge personene jeg nevnte.Når du videre har funnet en Gismann, Getzmand og Gedsmann, - flere av dem med Urbanus i familien, så er jo det overbevisende (og imponerende). Det gjelder å være litt kreativ. I mine dokumenter er navnet skrevet Gutman og Gutsman. På nettet fant jeg at Gutmann er et meget vanlig i navn i Tyskland og jeg lot meg forføre litt av det. Ikke minst fordi jeg fant en Urbanus Gutmann fra 1600-tallet. Nå må jeg nok heller studere slekten Getsmann/Getzmand m.m. i Bergensområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg tenkte jeg skulle holde det for meg selv, Astrid :-) Når jeg ikke nevnte navnet hans, så var det fordi jeg ennå ikke er helt sikker på at han var fra Røros. Men navnet er jeg sikker på. Han kalles 'Jon Kojedal'. Da Koiedal er en gård i nærheten av Storvarts gruver på Røros og da det var flere andre fra Røros på Lilledals Kobberverk, så er det vel en rimelig god sjanse for at Jon var fra Røros. Jeg nevner i samme slengen at en ungdom ved verket het 'Peder Andersen Kojedal'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Interessant. Kojedal som gårdsnavn ser ut til å finnes bare på Røros i 1801 - og Kojan. Navnet skal visst forklares ut fra at folk i den første tiden bodde i 'kojer' (noe jeg tror jeg har fra Rørosboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg fant litt nøkkeldata om Gietzman-familien på Roy Hetlands slektssider ( Lenke ). Det står kanskje mer i bygdeboka ettersom 'stamfaren' her var offiser, gjestgiver og handelsmann på Gjermundshavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette ser ut til å være blink. Her er alle vi har funnet i FT 1801, den yngste, Urbanus, må være høkeren i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.