Gå til innhold
Arkivverket

[#22311] Marie fra Mo i Maalselven


Gjest Roar Kvam
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Kvam

Hei, jeg har sett i bygdebøker fra Moen i Maalselv, men har ikke funnet noe konkret. Hun ble gift med Johan Ludvig I Kvam fra Hitra i sør-Trøndelag, og når deres første barn Gustav Odin døpes i 1892 står hun med navnet Marie I. Om denne I'en er fra hennes etternavn eller Johan's er jeg ikke sikker på. Er det noen som har noe om min oldemor Marie I f.ca 1855 fra Mo i Maalselven. Hilsen Roar Kvam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Ja dette har jeg, Gustav Odin bodde på Hitra hos besteforeldrene under FT1900. Men det er Marie I sine forfedre jeg er på leting etter.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er en håpløs oppgave å finne en Marie I., for ikke å si en Marie uten I. i folketellingene. 'I' står mest sannsynlig for hennes andre fornavn, sekundært og mindre sannsynlig for I - datter. Du må derfor finne vielsen til dine oldeforeldre, da vil du få hennes pikenavn og vel også navnet på faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tok likevel et landsdekkende søk på fornavn børjar med Marie, fødestad inneheld Maalselv, fødselsår 1855 +/- et år. Det ble to treff, det ene og nærmest Målselv i geografien en Marie Hansdatter 10 år og pleiedatter på Furø i Balsfjord, i 1875 er hun muligens tjenestejente i Tromsø. Du kan jo ha henne i minne, når du søker etter vielsen til dine oldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her er denne Marie i 1875. Lenke Jeg fant henne også i 1865. Jeg har ikke funnet henne gift eller begravet i Målselv i perioden 1875 og framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Takk Åse og Astrid, jeg har plukket ut disse fra bygdeboka i Maalselv, men var usikker på at det var de rette. Nu er jeg 90% sikker på at jeg har rett familie. det var denne familien som bygde Torsken kirke etter som det står i bygdebøkene.Hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

En ting jeg lurer på er under lysningsdato: 19d, 20d og 21d hva betyr det? Å på en annen post står han nat. kop. hun v.a ? Hvet dere hva det betyr. hilsen Roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

nat.kop.Det kan bety at han har hatt naturlige kopper og derfor ikke vaksinert.Og i praksis betyr det Kukopper og disse gav også imunitet.Kukopper har jeg ikke sett siden jeg var guttunge,men min kone har arr etter slike. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

19d, 20d og 21. Søndag etter Trinitas 1850, de tre gangene det ble lyst for dem i kirken. Han hadde hatt kopper, hun viste vaksinasjonsattest. Jeg har funnet dåpen til Ingeborg Anna, men ikke Jacob Jacobsens dåp i Lenvik. Lurer på hvor han kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.