Gå til innhold
Arkivverket

[#22313] Oppslag i kirkebok


Gjest Helge Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Danielsen

Dette er nok et relativt håpløst prosjekt, men hvem vet? Jeg har en person som jeg vet når er født, men ikke hvem foreldrene er. Det er : Sørine Louise S Petersen f.19 Sept 1887 . Hun er oppgitt å være født i Oslo, men det er i forbindelse med registrering i England, så det kan ha vært et sted i nærheten, men man har brukt Oslo fordi det var enklere å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kan jo være mulig hvis du gir litt mer opplysninger? Registrering i England - når da???Var hun i Norge i 1900?Hva betyr S.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Han mener vel et sted nær Oslo ? Det var vanlig at husmannsplassene fikk navn som England, Tyskland, Helvete osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det kan godt være (4), det er helt avhengig av spørsmålene som er stilt. Er registreringen før 1. januar 1925, er Oslo en meget presis angivelse = dagens Gamlebyen i Oslo. Der er hun ikke døpt, forutsatt at dato og navn er riktig. (Heller ikke vor Frelser eller Fødselsstiftelsen som hadde vært de mest nærliggende i Kristiania, vor Frelser fordi denne ikke er registrert i FS i 1887 som jeg regner med er forsøkt). Da kan dette like gjerne være en feillesning for Onsö (eller noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Danielsen

Jeg vet forresten hva faren heter. Det er Hans Peter Petersen. (Kan godt være Hans Peder Pedersen). Han var sjømann og flyttet til Hull i England med kone og små barn, antagelig i 1889. Der omkom han på sjøen ikke så lenge etter, og konen begikk selvmord. Barna kom på barnehjem og det muligens i forbindelse med ekteskap at hun har oppgitt fødested og har for letthets skyld sagt Oslo. Kanskje hun ikke visste det heller. Hun hadde en 2 år eldre bror som het Albert og en søster het Francis eller Harriet (Henriette??). Jeg vet ikke om hun er født i England eller Norge. Sørine ble adoptert av familien Hebb (Green Grocers). Hun giftet seg 13 jun 1908 i England. Så spørs det om min navnebror som ser ut til å være fra/bo i London kjenner til databaser i England hvor det kanskje kan være opplysninger om foreldrenes navn ?? Til Geir: Hva mener du med FS (Fødselsstiftelsen) ? (Jeg har ikke sjekket noe i Oslo.) Vedrørende navnet så kan etternavnet vært Hansdatter. Er konklusjonen på det du skriver at hun ikke er født i Oslo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det jeg prøver å si er at hvis Oslo er oppgitt som fødested FØR 1. januar 1925, så menes altså Oslo menighet, dvs. dagens Gamlebyen menighet. Byen het jo som kjent ikke Oslo dengang og Oslo kan derfor ikke vært en forenkling av fødested. Da jeg har kontrollert Oslo menighet og ikke funnet henne, kunne kanskje tipset i (4) (at Oslo er en feillesing av Onso) ha noe for seg. Med FS mente jeg Family Search (kirkebokdelen), den har jeg ikke sett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.