Gå til innhold
Arkivverket

[#22314] Vangsnæs, Vangsnes, Balestrand (Fam. til Per Bendikson 1785-1862)


Gjest Mette Gjertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gjertsen

Hei.Jeg har Balestrand BB 2, men finner ikke noe om denne gården der. Vet noen hvor det står om denne gården? Er intressert i familien (barna) til Per(Peder) Bendikson Vangsnes (1785-1862) gm. Anna Kristina Bremer (1788-1840). De barna jeg har er: Kirstine f 1810, Solvej f 1811, Charlotte Amalie f+d 1813, Thomas Christian 1816-1889, Amalia f 1817, Hans f 1819, Bendik f 1820-1913. (Bendik har jeg en del om), Georg Frederik f 1822, Jørgen Friderich f 1824.Dette har jeg funnet på fødte Sogn og Fjordane. Er veldig glad hvis noen som kan tilføye noe, og/eller har mer info.Mvh Mette GjertsenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Fant denne også denne Johan Pedersen Vangsnes i Bergen. Han er født i 1832. Mulig at dette også er sønn av Peder og Anna?Mettee-post: mettekg@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Ok.Men lå Vangsnes under Balestrand tidligere da?, for på ft 1865 så ser det ut som Vangsnes ligger i Balestrand. Eller er ikke Balestrand egen komune?Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Vik kommune fikk i 1964 overført Vangsnes sogn av Balestrand og avgav samtidig Kvamsøy sogn på nordsiden av Sognefjorden og fikk dermed nordgrense i Sognefjorden. Balestrand er fortsatt egen kommune. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Hei Mette og takk for sist. Du finn både Anna Kristine/Cristine/Kristinae.[url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbft1801&page=1&sql=low%5Fgard+like+%27wangsn%25%27++AND+low%5Ffornavn+like+%27an%25%27+++ORDER+BY++low%5Fprestegj%2C+low%5Fgard%2C+id&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=3>Lenkeog Per/Peder på Vangsnes i 1801.Lenke Vill tru det er Anna Kristine du finn som født i Hafslo, med foreldre Hans Bremer og Lotthe .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jørgen Fredrik Vangsnes, f. 1824, er oldefar til tidligere visepresident Walter Fredrik Mondale:1. Jørgen Fredrik Pederson Vangsnes (1824-1900) g. m. Brita Hansdtr. Mundal (1827-1900)2. Ole Fredrikson Mundal (1850-1918) g. m. Tarand Sevatsdtr. Espegard (1846-1902)3. Theodore Oleson Mondale (1876-1948) g. m. Claribel Cowan (1862-1967)4. Walter Fredrik Mondale (1928- ) g. m. Joan Adams (1930- ).Mvh OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei.Tusen takk Marit og Ottar.Da faller i hvertfall litt av puslespillet på plass. Var ikke sikker om det var Georg Fredrik f 1822, eller Jørgen Fredrik som var/ble Mundal/Mondale. Det spørs vel ikke om Georg Fredrik Pedersen som ble født i 1822 kanskje døde tidlig da ettersom Fredrik går igjen.Og Marit, det stemmer nok det om Anna Kristina Bremer. Hennes foreldre var Hans Jensen Ørbeck f 1734, og Charlotta Augusta Von Krogh f 1752.Så: I følge mine notater fikk altså Peder Bendiksen og Anna Christina Bremer minst 9 barn. 10 hvis Johan Pedersen Vangsnes som bodde i Bergen 1865 også er sønn. Et barn (Chalotte Amalia 1813), døde tidlig, muligens også Georg Fredrik ?(f 1822)Har også ektefeller og barn (og litt barnebarn og oldebarn ++) til Jørgen Fredrik, Bendik, og Thomas. Så nå går det seg sikkert til:) Bare resten igjen.Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg har registrert at Georg Fredrik døde 27. mars 1823. Det står riktignok bare Fredrik Pederson, men det er ganske sikkert Georg Fredrik som døde vel 3 måneder gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei Igjen OttarJa det med Georg Fredrik passer jo veldig bra det, så det burde jo stemme.Er du også etterkommer av Per Bendikson? Jeg er etterkommer ved Per sin sønn Bendik, og hans sønn Per Bendikson (1857-1946), og så Ole Farnes (1886-1946).Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.