Gå til innhold
Arkivverket

[#22327] Ivar Steen Youngs foreldre


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Hei!I telling for 1875 og 1865 finner jeg ekteparet Signe og Ivar Steen Young, hans fødested er Kristiania. Hennes er Fredrikstad. Hun skal visstnok ha pikenavnet Westphalen.Det sies at hans far skal være Jørgen Bernhard Young som giftet seg med Kaja Janette Steen i 1930. Kan noen finne bekreftelse på det?I så fall - inderlig takk! Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ivar eller Iver Steen Young, f. Kristiania 1.4.1837, døpt 14.4.1837, ble 21.9.1858 gift med frk. Signe Josephine Elisabeth Westphalen, f. CA 1834.Og ja, han var sønn av Jørgen Bernhard Young og Kaja Jeanette Petrea Natalia Steen, gift 30.10.1830. Hun ble 23.5.1840 gift for annen gang, nå med Christopher Andreas Dybwad.Og Jørgen Bernhard Young var altså sønn av selve Jørgen Young.Jeg tror du finner mye av dette i FamilySearch. Lykke til. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Nei, men mitt barnebarn er 4.tippoldebarn til Niels Young, bror av Jørgen Bernhard. Og slår du opp på denne linken og søker på Young, vil du finne litt av hvert: LenkeSærlig om du søker på Batch C428321. Ellers bistår jeg wselvsagt med andre opplysninger, så langt tid og evner strekker til. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Torgeir, Dette var spennende, selv om jeg selv ikke er involvert, slik som du. Men ville gjerne hjelpe familien i USA.Barnebarnet til Jørgen Bernhard, Bernhard Kjekstad giftet seg med min grandtante. Jeg mangler en verifisering av fødselsdato for henne fra etterkommerne der borte, men du har kanskje funnet dette og kan hjelpe meg? Hun heter Josefine, og jeg mener det er Josefine Marie Ovidia Olsdtr, født 20. januar 1864 som giftet seg med mannen med kunstig arm. Jeg har greid å finne henne alene på Family Search, men har ellers ikke fått snøring på metodene. Så tips og veiledning ville vært fantastisk!For øvrig gjorde jeg som du sa, la inn Young, batchnummer og land - og fikk ingenting!!?Jeg har emailadresse: lill.juelsen@c2i.net dersom du vil sende meg informasjon etc.Takker for all hjelp, dette var jo litt overveldende og morsmomt!!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg vet sant å si ikke noe hverken om Bernhard Kjekstad, 'mannen uten arm' eller Josefine Marie Ovidia Olsdtr. Derfor er det vel ikke så mye mer jeg kan bidra med.Men jeg anbefaler at du gjør deg kjent med FamilySearch. Selv sleit jeg i begynnelsen, men etter utallige oppmuntringer fra forskervenner, er jeg etterhvert blitt såpass at jeg klarer meg selv. Nesten. Lykke til. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Bernhard Kjekstad Young var sønn av Ivar Steen Young, som du tilsynelatende visste noe om?Det var synd vi ikke kunne kommunisere om dette videre, ettersom de fattet nytt håp der borte av at jeg fortalte om deg :-). De vet ingen ting om familien her. En av Youngfamilien var nok innen shipping el, ettersom vedkommende sto for flere overfarts billetter for familiemedlemmer. Vet du hvem dette var? Bla i tyveårene. - Selv har jeg ikke anledning til å bruke tid nå, jeg har en usikker helsesituasjon som nylig har oppstått, dessverre.hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest A. Vidvei

Alt iflg. 'Kongshaug-Ætten' ( A. E. Eriksen 1869):Ivar Steen Young, Kjøbmand i Kristiania og g.m. NN Westphalen, Dtr. av overtoldbetjent Henrik Westphalen. De har 3 barn: Oskar Reinholdt Hilmar Tycho Lange Young, ft. 2/7 1859, Henry Martiny Westphalen Young ft. 30/6 1860 og Viktor Baltasar Young ft. 1862.Ivar Steen Young er sønn av Jørgen Bernhard Young f. 19/9 1805 død 183X. Kjøbmand i Kra. G.m. Kaja Steen, der efter hans Død blev g.m. daværende Boghandler Cand. phil. Christofer Andreas Dybwad, Dtr. af Iver Steen, Ridder af Vasa, Veimester, Eier af Ellingsrud i Aker, og Karen Kristine Collett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takker for respons på gammelt innlegg! Kilden du nevner, må vel være tilgjengelig på Deichman Bibliotek? Imidlertid er den vel skrevet for tidlig til å ha den fullstendige barneflokken dersom man ser på FT 1875, som viser i hvert fall 6 barn! LenkeSetningen at Ivar Steen Young er gift med Kaja Steen, datter av Iver Steen er også litt pussig, men...Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg er i tvil om heftet er lett å finne på noe bibliotek. Det er på 36 sider og ser ut til å ha vært utgitt privat, men det er også grundig og med gode kildehenvisninger. Jeg kan sende deg en kopi om du gir meg en e-postadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Vidvei (8):Hvis det er mulig, er også jeg interessert i kopi av dette heftet. Min adresse er: torgeirpunktkvalvaagalfakrøllbroadparkpunktno. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.