Gå til innhold
Arkivverket

[#22328] Soldat Ole Olsen, Lunde af Tysnes


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Er det noen som har mulighet for å slå opp i kirkebøker/bygdebøker for Tysnes og finne foreldrene og forfedrene til Ole. Jeg har registrert ca 1748 som fødselsår.Han ble gift med Kari Rasmusdtr på Askøy [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ASKOVIGD&variabel=0&postnr=394&fulle=true&spraak=n>Lenke i1783. Da var han registrert som soldat.Ved FT 1801 levde han fremdeles på gården Myhren på Askøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

HeiEn Ola Olsen f. 1750 hadde bruk nr. 5. på Øvra Lunde fra 1784 til 1788. Han var gift med Kari Rasmusdtr. Myren fra Loddefjord. Ola var sønn av Anna Guttormsdtr. (ca. 1726 - 1792) og Ola Guldbrandsen (ca. 1718 - 1792) på Øvra Lunde bruk nr. 1. Ola kom fra Kvitavoldsneset. Anna var datter av Guttorm Matsen (ca. 1685 - 1742) på Øvra Lunde bruk nr. 1. Guttorm kom fra Vevatna og var mulig gift med ei Anna Matsdtr. Guttorm kom til Øvra Lunde rundt 1727. Han hadde tidligere vært bruker på et bruk på Vevatna fra rundt 1718. Foreldrene til Guttorm var Anna Olsdtr (d. 1724) og Mats Einarsen (ca. 1635 - ca. 1721) på Vevatna. Anna kom fra Hodlekje og Mats fra Øvrevågen i Strandvik. Kilde: Tysnes 3 MVH Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk Arne.Ole(a) er min 3 tipp. Jeg manglet informasjon videre bakover på den siden. Nå fikk jeg noen flere navn å spinne videre på. Takk.mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

I innleg nr 2 skriver Arne at Ola Guldbrandsen kommer fra Kvitavoldsneset. Er det noen lokalkjente som kan lokalisere hvor dette er på Tysnes? I didgitalarkivet finner jeg en Soldat Ole Guldbrandsen. Tegland som gifter seg med Anne Guttormsdtr. Sunde?? LenkeKan dette være samme personene?mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Henanger Skibenes

Eg er ikkje eigentlig lokalkjend, men i bygdesoga står Kv.neset saman med garden Onarheim.Her ser du Kv.neset i 1801:LenkeGuldbrand som bur der er 1/2 bror til Ola Guldbrandsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Tusen takk Elin. Nå har jeg fått plassert Kvitavoldsneset geografisk. Resten får jeg lete etter andre steder.mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Odd Iversen

Da jeg har vært bortreist, kommer jeg litt seint inn i bildet her. Jeg mener at Kari Rasmusdatter er søster av en av mine tipper. Hun heter Malene Rasmusdatter Myrhen. Har du noe mere om deres forfedre, Roald? Du skriver Myhren på Askøy, men jeg mener å ha lokalisert Myren til å ligge litt sør for Alvøen, like ved innslaget til Bjorøy-tunellen?mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Odd.'Myhren på Askøy' = Myhren i Askøy sokn i Askøy prestegjeld, men lokalisert på fastlandet. Og som du sier et sted i nærheten av Bjorøytunellen. Jeg kan ikke plassere gården helt presis. Har heller ikke kommet lenger når det gjelder forfedrene. ref 19301.mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.