Gå til innhold
Arkivverket

[#22331] Bygdebok for Hof i Hedmark? Opplysninger om Agnethe Eriksdatter?


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Finnes det bygdebøker for Hof i Hedmark?Søker mer info. om min oldemor Agnethe Eriksdatter, senere Øwre/Øvre. Hun ble født på Eierholen i Hof 9.mars 1853.Ble først gift med Hartvig Halvorsen og fikk flere barn. Ble tidlig enke og giftet seg med min oldefar Eberhard Johannessen, som var enkemann med flere barn. Sammen fikk de fire barn, bl.a. min farfar Andor Øwre. Disse opplysningene fant jeg i kirkebok for Åsnes.Agnethe var født utenfor ekteskap, faren het Erik Tørrissen eller Torstensen. Ved dåp ser det ut som Tørrissen, ved konf. står det Torstensen.Ved dåp står det noe etter navnet som ligner Korbol/Korbøl, men det tolket jeg etter å ha sett noen gårdsnavn på DA.I kirkebok for Hof finner jeg at moren til Agnethe giftet seg med en Erik Christiansen i 1855 og de fikk flere barn, dette stemmer med folketelling 1865.(Barn: Ole, Edvart, Karen, Arne)Jeg finner en Erik Tørrissen/Torstensen? gift med Oleane Christiansdatter i 1854. Kan dette være Agnethe's far?Er det noen som har noe informasjon om Angethe og folk rundt henne, så er jeg takknemlig!!Hilsen Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Erik Tørrissen finner du igjen i Hof bygdebok bind I s 212 i Brenna under Korbøl. Erik var husmann der fra ca 1860 og giftet seg 1854 med Oline Christiansdr Rølla. Du kan finn mer om Erik i samme bygdebok. Tørrissen er nok riktig farsnavn, det er et forholdvis skjeldent navn på landsbasis og det hendte at presten valgte andre skrivemåter som Torstensen. Bygdeboka har ofte tatt med barn utenfor ekteskap, men det står ikke nevnt noen på Erik. Når det gjelder Eierholen og mor til Agnete finner jeg ikke noe i bygdeboka. Eierholen står omtalt i samme bind. Du har ikke oppgitt navnet på mora, da blir det ekstra vanskelig å lete. Du burde også fortelle hvor i Åsnes Agnete bodd etter at hun giftet seg og hvor hun bodde da hun konfirmerte seg.I 1865 bor Agnete Eriksd 12 år i Eieholen. Hun er datter av Oleane Amundsd 38 år. Oleane er gift med Erik Christians. Han er husmann, tømmerhugger og fløder. De har 4 felles barn, Ole, det eldste er 11 år. Jeg går ut fra at dette er din Agnete og hennes mor. De står ikke omtalt i Hof bygdebok det jeg kan finne. Ellers er bygdeboka kanske grundig med å få med alle familier, så jeg er litt overrasket. Bygdboka får du lånt på biblioteket. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Tusen takk for svar, Sverre!!:) Joda, moren til Agnethe er Oleane Amundsdatter. Dette har jeg bekreftet i kirkebok nylig.Agnethe ble konfirmert 11.oktober 1868 i Hof. Da er også fødested oppgitt til Eierholen. Hun skal ha blitt vaksinert 12.aug. 1856 iflg. innførsel ved konfirmasjon.Men mikrofilmen jeg lånte hadde ikke vaksinerte for dette året.Jeg har sett på FT-1865 at det finnes både en Erik Tørrissen og en Erik Thorstensen i Hof, begge forøvrig gift med hver sin Oleane. Så det er tre par Erik/Oleane. Begge er husmenn. Erik Thorstensen bor på Hengebøl. Det er så forvirrende, for ved Agnethe's dåp er en fadder oppgitt å være Eline Gundersd. Hengebøl (vel jeg trodde det stod Haugebår....) Andre faddere er Ole Nilsen Sjørbotten og Torstein Olsen.Ved dåpen til Agnethe i 1854 har kirkeboken en innførsel vedr. uægte barn som er umulig å tyde. Noe med '1.' faude 2.' Leiermaal. M.forf? Søren/Loren? Ko?? Re?? af Torstein Olsen Sjørbotten.'Iflg. Familysearch har Agnethe's mor Oleane Amundsdatter disse foreldrene:Amund Iversen, f. 1802 Sjorbotten, Hof. Helena Sorensdatter f. 1796 Jerphaugen, Hof. Ekteskap 1823, Hof. (Barn: Elena 1827, Oleana 1831, Sille 1835, alle født på Sjorbotten.) Disse opplysningene har jeg ikke sjekket nærmere.Det jeg gjerne vil er selvsagt å bekrefte hvem som er Agnethe's far, og deretter vite mest mulig på begge sider.Ved Agnethe's første ekteskap med Hartvig Halvorsen i 1875 er ikke fedrene oppgitt. Agnethe's vielse med min oldefar Eberhard har jeg ikke klart å finne. Men ved min farfars dåp 22.02.1891 er han oppgitt å være uægte.Det samme for søsteren Dagny f. 1888. Jeg har ikke klart å finne en kirkebok som dekker Åsnes 1890-91-92...Hvis du har lyst å se mer på dette er jeg takknemlig. Men jeg er glad for å høre at det finnes en bygdebok, så den skal jeg bestille! Takk for hjelpen!Hilsen gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Du sa jeg burde oppgi bosted etter ekteskap; bosted ved barnedåper i første ekteskap er Ansetgravingen, Nygårdsgravingen, Gravingen.Ved andre ekteskap bodde hun på Øvre (Flisa)der min far også er født. Vi bruker Øwre med W.Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Du har nok rett i at det er Erik på Brænna, Korbøl. Den som jeg fant gift i 1854, og fortsatt bor på Brænna ved ft-1865.Den andre Erik hadde allerede flere barn i 1854, og var vel ikke 'ungkarl' som ble brukt om Agnethe's far. Mvh. Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Problemet med denne Erik Tørrisen er at det aldri står noen foreldre på han. Jeg vet heller ikke om det som er innlevert på IGI er rett etter kirkeboka.Fant:Erik Tørrisen f.1823 Sirisholen. Ingen dato eller foreldre.Så det dere har.Erik Tørrisen gift 31/10 1854 Rolla Hof. Med Oliana Christensdtr. Foreldre Christian Olsen og Anne Christiansdtr.Ingen er oppgitt på han.Første barnet Teodor dpt.26/12 1854 Rolla. Arne f.1857 på Sjorbotn. og Edvard f.1865 på Brenna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Jeg skrev et langt innlegg her men alt som skjedde var 'Siden kan ikke vises' og borte var alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Så da oppsummerer jeg bare. Det var takk til deg Nina, og så:Kirkebok for Hof 1854, ekteskap, Ungk. Erik Tørrissen/Torsteinsen, føde/oppholdssted Korbol? 31 år. Far: TØRRIS OLSEN. Oleane Christiansd. Fødested Kolla (sikkert Rolla, da...:)) 26 år. far Christian Olsen.Problemet mitt har vært å knytte denne mannen til Agnethe som sikker far.Jeg har nok vært veldig uryddig når jeg har gitt ut info. her, beklager! Får derfor oppgi dåpen til Agnethe skikkelig:Født 9.mars, døpt 2.april 1854, Agnethe, uægte, far ungkar Erik Tørrissen Korbol?, mor pige Oleane Amundsdatter Klundsæteren? (Så ut som Klomsføleren!!) Faddere: Ole Nilsen Sjørbotten, Torstein? Olsen, Eline Gundersd. Hengebøl.Da moren Oleane gifter seg i 1855 oppgis det at hennes mann Erik Christiansen bor/er fra Hengebøl....(eller Haugskår, som det kunne se ut som). Så jeg er bare forvirret. -Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

FT-1865 Sjørbotten 'Sigridsvolden' : Tørris Ols. 72 år, med kone, sønn og barnebarn.FT-1865 Kaardalen: Tørris Ols. 66 år. Eline Gundersd. 67 år.Forvirring igjen. Kaardalen ligner på Korbøl, kirkeboken var utydelig.... Fadder ved Agnethe's dåp het Eline Gundersd. Hengebøl...-Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Gry.Ergelig når man skriver en del og ikke får det inn.Det er masse Tørris Olsen med forskj. kvinner i aktuelt tidsrom. Men den Erik Tørrisen som gifter seg 1854, tror jeg er samme som Erik Tørrisen f. 1823 Siriholen som jeg skrev over.Passer akkurat på hans alder. Siriholen tror jeg er Sigridsvold.Der bor da Ole Tørrisen og Marte Einarsdtr. De får ganske riktig en sønn Erik Tørrisen f.28/10 dpt.16/11 1823. Men om det er din?Jeg finner ingen andre Ole Tørrisen med sønn Erik Tørrisen. Men ikke sikkert alle deres barn står på mormonark. Det virker ikke som disse folka der oppe drev noe særlig med oppkalling.Det gjør det litt vanskelig. Men som sagt han på Brenna tror jeg hører hjemme på Sigridsvolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Takk for hjelpen,Nina! Jeg skal gruble videre på denne saken, og håpe på noen flere spor. -Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Hei Gry Følgende opplysninger er hentet fra Hof bygdebok bind I. Sirisholen er en Sjørbotten-eiendom og står omtalt s 292. Her står det at Tørris Olsen gm Marte Einarsd bl. a. fikk sønnen Erik i 1823 som bosatte seg i Korbølsbrenna. Så den koblinga er rimelig sikker.I samme bok s 593 står en av flere eiendommer med navn Klundsetra. Her bodde Amund Amundsen fra ca 1840 gm Kari Olsd. De hadde bl. a. dattera Oleana f 1827 gm Erik Kristiansen Lomåsen. Før ekteskapet hadde hun sønnen Christian f 1850 med Søren Olsen Stensbøl. Agnete står ikke nevnt.På s 111 står Lomåsen omtalt. Her står det at eiedommen ble ryddet fra ca 1861 og ble da kalt Eierholen. Første bruker var Erik Kristiansen fra Hengebøl gm Oleane Amundsd Klundsetra. Her står det at Oleana hadde dattera Agnete f 1854 med Erik Tørrissen Korbøl.Alt dette er fra bygdeboka og bør sjølsagt kontrolleres, men det er ikke mye feil i Hofboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Jippi-jippi-jaj!!! Dette var vel NESTEN bevis! Tusen takk. Jeg tror ikke biblioteket har returnert mikrofilmen enda, så kanskje jeg kan få sett på den på nytt imorgen. Når jeg har disse dataene er det lettere å tyde skriften i kirkeboka.Biblioteket her har en liten gammel fremviser som jeg må tre og håndsveive. Hele greia blir overopphetet og rister og bråker fælt. Alt er litt uskarpt, siden jeg må tyde det på veggen der jeg har fått lov å henge opp en gammel plakat med baksiden ut! Men servicen er upåklagelig og jeg får åpne vinduet når det blir altfor varmt!Tusen takk for hjelpen både Sverre og Nina! -Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Gry. Enig med deg.Dette så jo ganske rett ut.I følge bygdeboka. Har sett litt på deres foreldre.Gifter seg.Mormonark.Amund Amundsen 22 år f.1803. Far Amund Larsen. Gifter seg 2/2 1825 Hof med Kari Olsdtr.24 år f.1801. Far. Ole Halvorsen.På mormonark.finner jeg ingen f. på de årstalla som stemmer med navn på far.Finner en Amund Amundsen dpt.4/11 1804 Hof. Foreldre Amund Larsen og Berte Larsdtr.Så ei Kari Olsdtr. dpt.22/1 1797.Hof. Med Foreldre Ole Halvorsen og Else Nilsdtr.Men andre kan vel stå i kirkeboka kansje.Finner vidre et par Tørris Olsen og Marte Enersdtr(einerdtr)Gift 28/12 1819 Grue Hedemark. Ingen på Hof. Første barn? på Hof skal være Martin f. 1821Men alt dette er altså bare fra mormonark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Takk igjen, Nina. Har ikke lånt kirkebok fra så tidlig, men skal undersøke om det finnes etterhvert. Har bestilt bygdeboka også, gleder meg til å finne tilleggsstoff om søsken etc. -Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Gry, i innlegg 3 hadde du noen spørsmål om tyding av teksten i kirkeboka. Det som står der er etter alt å dømme: hans 1. leiermål, hennes 2. leiermål. Eller oversatt: hans første barn utenfor ekteskap og hennes annet barn utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Sverre, det var nesten hva jeg tenkte etter informasjonen du ga. Det sto jo noe med Søren. Takk for alt hjelp1 -Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Men da - vil de ha fått straff? Kan det finnes noe arkiv om det? Bidrag? Som alltid oppstår nye spørsmål når man får svar på noe annet....:)-Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Til Sverre hvis du er der:)!Har fått beskjed om at det er ventetid på Hofboka. Så lurte jeg på om du hadde den, og om du ville se på Søren Olsen Stensbøl. Han er altså faren til Agnethe's halvbror Christian Sørensen. Christian bor som fostersønn hos sin mormor og morfar på Klundsæteren i ft-1865.Jeg prøver å finne Søren i ft-1865. Jeg finner en i Hof, men Stensbøl er ikke nevnt. Jeg finner også en gård som heter Sjørbotten/Stensbøl, men ikke med noen Søren Olsen.Ellers regner jeg med å finne det ut nårjeg får Hofboka. Er bare litt utålmodig..:)-Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Gry, beklager sent svar, men det har vært andre oppgaver som har blitt prioritert de siste dagene. Søren Olsen er ikke så lett. Jeg har sett gjennom Hofboka på Stensbøl uten å finne han.I folketellinga 1865 finner jeg bare en som passer. Det er Søren Olsen som bor i Korsmotæppen under Balnes. Han passer aldersmessig og er da gift med Elisabet Nilsdr. Han er 38 år, hun 40 år og eldste barn Lovise 5 år, det andre Olia er 1 år. Igjen er vi på en eiendom som har hatt flere navn. I Hof bygdebok bind II s 489 står eiendommen under overskrifta Grønlund. Her står det at Søren Olsen er født 1829 i Lombekken med foreldre Ole Sørensen og Lisbet Olsdr. Når jeg leter under Lombekken i samme bok, finner jeg hverken Ole Sørensen eller Lisbet Olsdr.Ikke noe av det jeg har funnet her passer så godt utenom navn og alder at jeg kan koble det mot den Søren Olsen som du leter etter. Jeg skal lete mer, men bygdeboka er litt vanskelig når der blitt brukt mer enn ett navn på eiendommene.Du hadde et spørsmål om straff ved barn utenfor ekteskap. Jeg tror jeg skal kunne finne svar på det, men behandling av slike saker har skiftet opp gjennom tidene, så jeg må få litt tid på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg skal ikke si for sikkert om denne Søren Olsen er den rette, men så sant han er fra Hof, er han nok den rette.Søren Olsen blir konfirmert 1843 med foreldrene Ole Pedersen og Lispet Olsdatter Grønengen. Dette er den eneste Søren Olsen konfirmert 1822-48 i Hof.Søren født 03.01.1829 med foreldrene Ole Sørensen og Lispet Olsdatter Lombækken. Faren oppgitt ved konfirmasjon er nok en feil fra prestens side (mange slike uoverensstemmelser dåp/konf).Andre barn av dem: Maren f. 18.10.1830 Grønengen, Olava f. 12.01.1833 Ommestad (helst en husmannsplass under Ommestad), Berte Marie f. 03.06.1835 Grønengen.Ved dåp kalles faren hele tida Ole Sørensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Tusen takk til Sverre og Arild for svar og at dere har brukt tid på dette - kjempesnilt!!!I går fikk jeg lapp i postkassa at Hofboka er kommet til biblioteket. Så da kan jeg lete selv og ikke mase på deg mere Sverre:)Til Arild, har du sett gjnenom kirkebøkene eller annen kilde?Tusen takk for all hjelp!-Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Opplysningene kun fra kirkebok.Det er ikke ført vielse på Ole og Lisbet i Hof kirkebok. I perioden ca. 1810-30 mangler det mange giftermål i kirkeboka.Ole Sørensen Grønengen døde 20.01.1836, husmann, 40 år gammel.Ole ble døpt 19.04.1795 med foreldrene Søren Pedersen og Berte Sørensdatter Grønengen. Du finner familien 1801 på Ommestad nordre (stavet Omestad i Ft. 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei!Nå har jeg lest og lært masse om Agnethe og hennes røtter.Så jeg har et nytt spørsmål hvis noen der ute kan hjelpe meg.Agnethe's andre mann, Eberhard Johannesen ble født på Hasleengen i Åsnes i 1849, så vidt jeg vet.Men hans far Johannes Knudsen var født i Hof ca. 1807. (ft-1865 for Aasnæs, gardsnavn Hasleengen) Familysearch har en opplysning om at Johannes var født 1812 på 'Mellemmoen' iHof.Hvilket bind av Hof bygdebok omtaler Mellemmoen? Er det i det hele tatt en gård som heter det? Jeg har bind 1 her til hjemlån nå, finner ikke dette navnet der.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.