Gå til innhold
Arkivverket

[#22333] Søkemotor i Digitalarkivet


Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Guttorm Flygel

Synes den søkemotoren som er i Digitalarkivet er veldig tungvint å bruke. Skulle ønske at Digitalarkivet hadde samme søkemulighet som f.eks. RHD i Tromsø har, hvor man kan søke på flere kriterier samtidig. Hos RHD kan man eliminere bort masse ved å søke på flere kriterier. Når har Digitalarkivet tenkt å få en lignende søkemotor?Mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mener du den 'lettvinte' søkemuligheten i RHD,hvor de første 200 kommer opp, eller mener du det som kalles avansert søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Jeg mener først og fremst den 'lettvinte' søkemuligheten i RHD. Men gjerne en avansert søkemulighet også. Mvh Guttorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har brukt begge deler ein god del, og dei har kvar sine fordelar og ulemper. Men sjansen for å finne folk som t.d. har skrivefeil i namnet sitt er større hos DA. Leit t.d. etter ein person med namnet Margrete i 1865 - skriv inn førenamn børjar på ma[r]g[e]r - og sjå alle dei 'vanvittige' variantane som finst av namnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Det går også i RHD å søke med bare to bokstaver i fornavnet, men samtidig kan du søke på etternavn og bosted (også med bare 1-2 bokstaver). Dette eliminerer bort en masse 'uinteressante' personer for den som søker. Mvh Guttorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Forskejllige institusjonar har forsekjllige strategiar. Vår strategi er at me skal tilby så fleksibel søk som mogeleg, men i kombinasjon med at system alltid skal vera tilgjengeleg for folk. Då har me brukt som ein slag hovudregele at ingen søk skal ta meir enn eit sekund. Grunnen er enkel; i gjennomsnitt har me ca. to søk i sekundet, døgeret igjennom, når me har på det mest har me ca 10 søk i sekundet. Dette gjer at me helst ikkje vil kombinera tunge søk inn i eitt. Tunge søk er særleg søk der du søkjer inne i ein term. La oss sei at du var på jakt etter Kristoffer Bjørkhaug. Begge desse namna kan stavast på ein uendeleg mengd måtar. Lat oss sei at du fann ut at dei fleste variantane av førenamn innheld sto og etternamn ug. Då kunne du hos RHD søkja etter førenamn lik *sto* og etternamn lik *ug. Lista fu fekk ville sikkert innehalda den rette, men det tek 30 sekund hos RHD. Med den trafikken me har ville eit kvar system stogga. Om me skulle opna for søk på fleire variablar samstundes ville me måtta redusera på flekibilteten i søket. Og det trur eg ville vera uklokt. Så framleis trur eg det beste for oss er å gå steg for steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.