Gå til innhold
Arkivverket

[#22345] Talvik 1769 - Fogdens Tjener Johan Hendric Lorentzen.


Gjest Lillian Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Johansen

Abelone Johansd. Lorentzen ble født 1769 i Talvik - utenfor ekteskap. Hennes mor var Karen Jonsdatter. I kirkeboka (dåp: Dom. 2. adv. 1769 Talvik ) står følgende: 'Faderen angaves at være Fogdens Tjener Johan Hendric Lorentzen.' Jeg er interessert i enhver opplysning om begge Abelones foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg tror nok at Abelones far må være følgende (skjønt han i så fall ble far i svært ung alder): Johan Henrich Lorentzen, døpt [i Holmens sogn i København] 4. des. 1752, død i Trondheim 4. sept. 1798. Gift 6. april 1794 med Anna Dorothea Bernhoft, døpt 15. mai 1766, død 4. april 1849. Ved skiftet etter moren i 1778 var Johan Henrich Lorentzen ”Constitueret Fogd i Finmarken”. I unge år var han kontorist hos amtmannen på Alta gård. Senere var han assistent ved det Ostindiske Compagni i København og reiste derpå som 'Superkargo' (handelsmann på koffardiskip) til Tranquebar i Ostindia. Omkring 1786 kom han hjem igjen, med nedbrutt helse, og bodde i 1787 hjemme og oppgis som ”Super Cargo”. I 1790 ble han postmester i Trondheim. To barn:Martha Plathe Lorentzen, født i Trondheim 1794, død s.st. 1872, ugift, og Hans Bentsen Lorentzen, født i Trondheim 1796, død s.st. 1874, ugift. Han var i militær tjeneste fra 1817, kaptein fra 1838. Han og søsteren stiftet Sødsknernes Lorentzens Legat. Søkenparet bodde i 1865 i Munkegaden 12 i Trondheim; Hans var 'afskediget Captain' og Martha var hans 'Huusbestyrerinde' og de hadde to tjenestefolk i husstanden.Johan Henrichs foreldre var Hans Lorentzen (født ca. 1725, levet 1787) og Abelone Bentzen (Bentzon), død i København 1771 (skifte etter henne i 1778). Hans Lorentzen var forvalter ved Proviantgården på Holmen i København.Dersom dette er riktig mann, kan vel kanskje Abelone Johansdatter (født 1769) være nevnt i skiftet etter Johan Henrich Lorentzen (hvis slikt finnes). Kan du gi noen flere opplysninger om Abelones videre liv? En brorsønn av Johan Henrich Lorentzen var Frederik Severin Lorentzen (1794-1872), stadsfysikus i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei Odd. Svært interessante opplysninger du kommer med. Abelone Johansd. Lorentzen (noen steder kalt Johannisd.) ble gift med Christian Ingebrigtsen, f. 1776, sønn av Skolemesteren Ingebrigt Nilsøn og Gunild Michelsd. Abelone og Christian var bosatt på Giermundsby (Hiermundsbye) i Altens Talvik og hadde sammen barna; Ane Margrethe f. 1796, Erich f. 1798, Gunnild f. 1802, Karen f. 1804, Johan f. 1806, Johan f. 1808 og Marta Malena f. 1811. Jeg vet ikke særlig mer om Abelone, men har forsøkt å finne tilgjengelige opplysninger om hennes eldste og yngste barn - som begge tilhører mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Så vidt jeg husker, så hadde Trondheim postkontor bilder av tidligere postmestre hengende på veggen i den gamle postgården (vet ikke hvor denne samlingen befinner seg i dag, da den gamle og flotte postgården vel ble solgt for noen få år siden). Det kan jo være at du får tak en kopi av et eller annet som forestiller Johan Henrich ved henvendelse til posten i Trondheim eller postmuseet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest irene westen

Hei Lillian! Søkte på Talvik og fant ditt innlegg fra juni 2004. Jeg er selv 'etterkommer' av Ingebrikt Nilsøn og Gunild Michelsdatters sønn Ole Ingebrigtsen. Dessverre vet jeg lite om dem og ville bli svært glad om du kan gi meg mere info. Min mailadr. er irenewe@online.no. Håper å høre fra deg!Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. Jeg vet dessverre ikke særlig mye om Ingebrigt Nielsøn og Gunild Michelsd. Men i slektforskerbasen (DIS) under Finnmark/Talvik finner du en slektsforsker som har forsket på slekten. På hennes hjemmesider kan du finne opplysninger om Ingebrigt Nielsøn og hans etterkommere. Jeg ser av hennes hjemmesider at hun ikke har med Ole som sønn av Ingebrigt Nielsøn og Gunild Michelsd. Men det er vel likevel svært sannsynlig at han var deres sønn, særlig ettersom registrerte barn av Ingebrigt/Gunild var faddere for Oles barn. Jfr. [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx>http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx De samme navnene går også igjen på barna i de forskjellige familiene, bl.a. navnene Ingebrigt og Gunild, noe også Oles to eldste barn heter. Du vil finne dette bl.a. gjennom søking i kirkebøker på;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei igjen,Irene. Lenkene i mitt innlegg ble slett ikke som jeg hadde tenkt, med direkte oppslag på Oles barn. Men du kan sikkert finne fram til disse ved egen hjelp. Hilsen lillian Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.