Gå til innhold
Arkivverket

[#22348] Berthe Hansdatter, Østre Toten


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Kjenner noen til Berthe Hansdatter, f.1800 i Østre Toten? Jeg har fått opplysninger om at hun var gift med David Christensen (Enge?) f. 1792 i Vestre Toten. og at de sammen hadde datteren Karine Davidsdatter f. 1825(26) i Vestre Toten. Hun igjen var gift med Anders Olsen, f. 1822(24) i Østre Toten. Kan noen hjelpe meg med opplysninger, spesielt i forhold til Berthe Hansdatter, men også de andre opplyste navn? Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På Fam.search står det at Berthe og David gifter seg 3-3-1865! han 71 år og hun 63 år. Hans Olsen og Christian Madsen er fedre,men jeg finner ingen Hans Olsen i FT som passer til Berthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Det stemmer nok at David og Berthe ble viet 3.3.1865, og Berthe kan da selvfølgelig ikke være mor til Karine Davidsdatter. Jeg har søkt mer og funnet ut at hennes mor må være Anne olsdatter Hammerstad, f. 1797. Da er det henne jeg er mest interessert i, siden det er Karine som er direkte tilknyttet våre slektsledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg kan nevne at David gifter seg 20-12-1823 med Anne Olsdtr. og med Anne Hansdtr. 1-12-1825 som er mor til Karine døpt 8-9-1826. Dette er opplysninger fra FS, så du må sjekke med andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Takk for hjelpa så langt. Så blir det vel anne Hansdatter som er den aktuelle å forske videre på da.Mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Den godeste David (som er min tipp-tipp-tipp-oldefar - hvis jeg ikke snublet i noen tipp'er)var ganske riktig gift hele tre ganger. Dessverre har jeg ikke papirene mine tilgjengelig akkurat nå, men kan vel komme tilbake med mer info om litt (ISDN-boksen hjemme er død for øyeblikket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Det høres kjempeflott ut. Det er så greit når brikkene faller på plass. David er min manns tipp-tipp-oldefar. Gleder meg til å få mer informasjon fra deg.Mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

David Kristiansen Enge (f. 21.10.1792 d. 24.01.1867 - sønn av Kristian Madsen Enge og Kari Danielsdatter fra Øfstås) ble gift første gang 20.12.1823 med Anne Olsdatter Hammerstad. De fikk sønnen Anders f. 08.11.1824, men Anne døde i barsel samme dag.David gifter seg så andre gang 01.12.1825 med Anne Hansdatter Sandbakke (f. 1797 d. 12. mars 1864 - datter av Hans Hansen Sandbakke og Pernille Olsdatter fra Lundhagen). De fikk tre barn; Karine f. 20.07.1826 g.m. Anders Olsen Nøkleby - gardbrukere på Vestre Nøkleby i Kolbu, Hans f. 01.10.1831 - gardbruker på Seierstad og Petronelle f. 28.12.1833 g.m. Johannes Johannesen - gardbrukere på Øvre Glæserud. (Petronelle og Johannes er mine tipp-tipp-oldeforeldre).Etter Annes død gifter David seg en tredje gang 03.03.1865 med Berte Hansdatter som var enke etter Ole Andersen på Vestre Nøkleby. Berte og Ole var foreldre til Davids svigersønn Anders Olsen Nøkleby! David var således bosatt på Nøkleby sine siste år.Mvh., Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Du verden for et sammentreff! Det er jo ikke så uvanlig med anesammenfall på de tider, men her ble det mange roller å ta vare på. Det var kjempenyttige opplysninger for meg, så tusen takk. Har du noe annet av interesse, så er jeg veldig mottakelig.MVH Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.