Gå til innhold
Arkivverket

[#22351] Hjælp til opslag i folketællingen 1891 for Nannestad


Gjest Thomas Ullum Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Ullum Thoresen

Kan nogen hjælpe med at finde min oldefar, Karl Martin Olaussen/Thoresen (født 1881 i Nannestad) i folketællingen 1891 for Nannestad? Han er sandsynligvis opført sammen med sin ugifte mor, Marie Kristoffersen (fulde navn: Anne Marie Christoffersdatter), født 1840, sandsynligvis i Gjerdrum. Jeg håber vha. opslag i denne folketælling at få bekræftet at moderen er født i Gjerdrum. Moderen opholder sig sandsynligvis som tjenestepige på et af følgende steder: Trøgstad, Ånum, Harstad, Rovold eller Eksvad. Med venlig hilsen Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei ThomasJeg har sett litt på folketellling for 1865.Jeg finner 1 ved navn Anne Marie christoffersdatter født 1840. Hun var i 1865 oppgitt med Hveem i Nannestad som bostedEr det henne du leter etter? Hun står oppgført med Nanneatad prestegjeld som fødselsted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Ullum Thoresen

Hej Arild, Tak fordi du tog dig tid til at søge. Jeg havde af hensyn til læserne håbet på at undgå en længere forklaring, men den kommer alligevel her:Min oldefar hed Karl Martin Olaussen og blev født 16. feb. 1881 på Trøgstad i Holter sogn i Nannestad prestegjeld. Han blev døbt 17. apr. 1881 i Holter kirke. Faddere: ... Kristian Kristoffersen Trögstadeie, ... Gustav Kristoffersen Aanum, ... Ole ... Aanum, ... Marie Gulbrandsd. Aanum, Tjenestepige Johanne Christiansd. Brustad. Konfirmeret 11. okt. 1896 i Nannestad kirke.Hans forældre var ungkarl og tjenestekarl Olaus Thoresen, født 1839, og Anne Marie Christoffersdatter, født 1840. Faderen opholdt sig på Østbraaten og moderen på Trøgstadeiet. Forældrene var ikke gift, og anmeldelse af lejermålet blev gjort af Christian Christoffersen Trøgstad. Det oplyses at det var faderens første lejermål og moderens tredje. Som anmærkning listes moderens 2 tidligere lejermål: Med Jens Pedersen sønnen Martin, og med Kristoffer Jensen datteren Karen Marthea. Jeg har fundet disse 2 børns dåbsindførsler i Nannestad prgj.:Martin Jensen, Født 15. maj og døbt 15. aug. 1869. Forældre: Ungk. Jens Pedersen Kirkebyeie ... og Pige Mari Christoffersd Ukkstaden. . Faddere: Ole Olsen Ukstadeje, Olaus Amundsen do, Edvard Knudsen do, Anne Dorthea Larsd Ukkstad, Marthe Augustd do. Begges 1e Leiermaal – opgivet af Mikl? Thorsen Rudeie?? eller Rudstue?? Martin døde af strubehoste 25. maj 1872 og blev begr. 4. juni.Karen Marthea Christoffersdatter, Født 4. december 1877, døbt 1. januar. Forældre: Ungkarl Christoffer Jensen Aarstadeie, født 1855 og Pigen Anne Marie Christoffersd. Aanumseie, født 1840. Faddere: Husmandskone Helene Christiansdatter Aanumseie, Pige Maren Gorine Christiansdatter Trøgstadeie, Husmand Gudbrand Gundersen Aanum, Husmand Gustav Christoffersen Do., Tjener Christian Christoffersen Trøgstadeie. Hans 1ste og hendes 2det Leiermaal. Opgivet af Christoffer Gudbrandsen Rovoldseie. Karen Marthea døde af kighoste 8. april 1878 og blev begr. 20. april.Jeg vil selvfølgelig gerne finde ud af hvem moderen Anne Marie Christoffersdatter var og hvem hendes aner var. Det er oplagt at søge hendes fødsel i Nannestad prgj. og der er hun ikke født (ikke fundet) og må altså være tilflyttet i perioden 1840-1869. Jeg har undersøgt tilgangslisterne for 1840-1869 og kun fundet 1 person med det navn, nemlig i sommeren 1851: Anne Marie flyttede med sine forældre fra Gjerdrum til Nannestad 1851 med Attest af 10. juli 1851: Ægtefolk Huusm. Christopher Guldbrandsen og Hustru Marthe Hans D. med 2 Børn: Anne Marie, 10, og Ole, 5. Født 1te Mai 1846. Fra Gjerdrum Præstegjeld og ?? For at tiltræde ?? Opholdsted: Paa Trosterud under Döhlen i Holter. Anne Marie Christoffersdatter er konfirmeret i Nannestad prgj. 23. sep. 1855, 15 år, datter af Christopher Gulbrandsen og Marthe Hansdatter, født i Gjerdrum. Hun er født 30. jul. 1840 på Eikeberg og døbt 23. aug. 1840 i Heni/Gjerdrum.Hendes søskende: Christian, f. 1837 i Gjerdrum, Eikeberg i Heni, Anne Marie, f. 1840 i Gjerdrum, Eikeberg i Heni, Karen, 1843-1844 i Gjerdrum, Ole, f. 1846 i Gjerdrum, Karen, 1849-1851 i Gjerdrum, Karen, f. 1852 i Nannestad, Døhlen i Holter, Gustav, f. 1855 i Nannestad, Brotno i Holter.Ved Anne Maries børns dåbsindførsler tyder faddernes navne på at de var nært beslægtede af moderen. Både ved Karl Martins og Karen Martheas dåb var Christian Christoffersen Trøgstad og Gustav Christoffersen Aanum faddere. Disse passer ind i ovenstående søskendeflok og kan altså være hendes brødre. Fødselsanmelderen er i 1881 Christian Christoffersen Trøgstad og i 1877 er det Christoffer Gulbrandsen Rovoldseie, som passer på hhv. broren og faren.Den formodede bror, Christian, er flyttet fra Gjerdrum til Nannestad senere en resten af familien, nemlig i 1856, og er indflyttet til Rovold, hvilket passer med den formodede fars opholdssted. Christian Christoffersen Rovold blev gift 1859 med Elen Marie Olsdatter. Børn: Maren Gorine, f. 1858 (Elton) og d. 1881 (Trugstad) (En Anne Marie Christoffersd. Brustad er fadder) Anne Johanne, f. 1860 (Rovoldsteiet) (En Anne Marie Christoffersd. Rovold er fadder) Karen Marthea, f. 1862 (Rovoldsteiet) Ole Christian, 1866-1869 (Trugstad) Ole Christian, f. 1869 (Trugstad) Herman, f. 1871 (Ånum) (En Marie Christoffersdatter Aanum er fadder) Karl Martin, f. 1873 (Trugstad) (Ser ud til der står Anne Christoffersd. Harstad. som fadder) Gustav Albert, 1877-1878 (Trugstad) (Fadd. bl.a. ...aria Gulbrandsd. Aanumseie og Gustav Kristoffersen Aanum) Gustav Albert, f. 1879 (Trugstad)Gustav Christoffersen Erpestad (Rovold ved sin konf. i 69) blev gift 1875 med Mari(e) Gulbrandsdatter. Børn: Karl Martin, f. 1876 (Ånum) (Fadd. bl.a. Christian Christoffersen Trøgstad, Maria Christophersd. Aanum) Gunda Helene, f. 1879 (Ånum) Inga Maria, f. 1882 (Harstad) Johan Albert, f. 1884 (Nordre Holter) Ole Kristian, f. 1887 (Holterhaugen) Trond, f. 1890 (?) Inga, f. 1893 (?)Man kan altså formode, at det er den rette Anne Marie jeg har fundet i tilgangslisten, da denne Anne Marie har 2 brødre som hedder Christian (Trugstad) og Gustav (Aanum), og deres far hedder Christoffer Gulbrandsen (Rovold). Men det kan jo også være tilfældigt.Jeg håber at folketællingen 1891 kan give flere svar. Jeg håber at finde sønnen Karl Martin boende sammen med moderen, Anne Marie, og at hende fødselsår er opgivet til 1840 og fødested til Gjerdrum. Jeg har nemlig kun fundet 1 Anne Marie Christoffersdatter født i Gjerdrum i 1840, og vil det være det endelige bevis på at ovenstående teori er rigtig.Mht. folketællingen 1865 har jeg ikke fundet 'min' formodede Anne Marie. Der er flere muligheder:Marie Kristoffersd., Homble nordre, ugift tjenestepige, 23, f. i Nannestad. Maria Xstoffersd., Skjennum søndre, ugift tjenestepige, 26, f. i Nannestad. Anne Marie Christoffersd., Hveem, ugift, 26, f. i Nannestad. Men ingen født i Gjerdrum, som jeg tror min tipoldemor er. Det er naturligvis muligt at jeg følger et forkert spor.Med venlig hilsen Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.