Gå til innhold
Arkivverket

[#22355] Anna Ivarsdtr, død 1789 på Vik, Vaksdal


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Kan noen gjøre et oppslag i bygdeboka for Vaksdal for meg?Det gjelder en fjern ane, Anna Ivarsdtr, som en nå avdød slektning har funnet fram til, og som referanse har han oppført: Vk3s355. Jeg antar dette betyr bygdebok for Vaksdal bind 3, side 355.Anna var født i 1716, gift med Askjel Knutson Vik i 1741. Men hvor kom hun fra? Og hvem var hennes foreldre?Jeg håper å få svar på spørsmålene av en vennlig sjel som kan gjøre oppslag for meg, og evt. bla litt i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Anna Ivarsdatter var født på Sjauset i Hamre av foreldre Iver Nilsen Vike f.1669 Vike, d.1730 Sjauset.gift 1707 med Mari Larsdatter Ytre Eide,f.1677 død 1742, Langeland, Hosanger. Dette var hans 2. kone. Første var Marta Monsdatter Rød, de ble viet 1698. Foreldre til Iver: Nils Olsen Vike 1633-1723/Martha Olsdatter Stor Urdal 1651-1696.Disse opplysningene er ikke hentet fra Vaksdal bygdebok. Der står kun at 1.mannen til Anna Iversdatter var Olav Simonsen Vik 1709-1739. Det står heller ikke hvor Anna kommer fra.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Opplysningene er delvis hentet fra skifter og bygdebok for Hosanger.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Anna Ivarsdatter sitt første ekteskap finner du her på digitalarkivet under viede i Hamre. Hun ble viet 24.06.1736 med Ole Simonsen Vik.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk igjen!Siden jeg ikke er lokalkjent på den kanten av landet, kanskje du kan si meg om Vik, som Anna giftet seg til, og Vike, hvor hennes far kom fra, er to forskjellige gårder?Og hva burde være riktig stedsinnførsel i mitt slektsprogram for disse to? Jeg pleier å ta med gård, bygd, kommune, fylke når det er snakk om landsbygda.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Vik i Stamnes, Vaksdal kommune, Hordaland.Ligger noe østlig for nordspissen av øyen Osterøy. Ligger ca 3 km fra kirken på Stamnes.Vike ligger idag i Lindås kommune. I eldre tid hørte det til Hosanger og før 1750 hørte det til Hamre. Vike ligger like ved Vikanes kirke som ligger ved riksveien som fører fra Bergen til Førde og videre mot Ålesund og Trondheim.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.