Gå til innhold
Arkivverket

[#22359] Søker opplysningar om Amund Hansen fødd 1825 i Holmestrand og hans foreldre.


Gjest Torbjørn P. Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn P. Hagen

Søker opplysningar om ein av mine tippoldefedre, Amund Hansen, døypt i Holmestrand den 29. april 1825. Hans foreldre var Barbro Amundsdtr. og Hans Henriksen Knatten. Barbro og Hans gifta seg i 1819 og er da 20 og 26 år gamle. Forlovere var Amund Amundsen og Johannes Henriksen (Pope?).Er det nokon som kjenner til fødestad og foreldre til Barbro og Hans?mvh Torbjørn P. Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei.Jeg har lett og lett, men alt jeg har klart å finne er to søsken av Amund. De har du kanskje?Maria Hansen f. 1821 Holmestrand og Catrine Hansen f 1827 Holmestrand. (Fant de på fam. search)Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei igjen.Det var også en Amund født i 1823 også, men han døde muligens tidlig, sden 'din' Amund ble født 2 år senere.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei.Vet du hvem Amund giftet seg med, og hvor han bodde senere? Kanskje en må gå den veien for å finne mer om foreldrene? Det hender at en kanskje finner litt om Amund sine foreldre, hvis en finner Amund og hans familie ett annet sted senere.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Takk for svar. Eg har 6 barn av Barbro Amundsdtr og Hans Henriksen: 1. Maria f. 1821, 2. Amund f. 1823 d 1824. 3. Amund f 1825, 4. Catrine f 1827, 5. Helle Katrine f 1831, d 1832, 6. Helle f 1832, d 1834. Min tippoldefar Amund gifta seg i 1847(i Hurum) med Gunhild Torine Nilsdtr Riberg f 1820 i Hurum. Familien bodde på Ulfbjørnsknem i Strømmen ifølge 1865-tellinga.Forloverene til Barbro Amundsdtr. og Hans Henriksen ved giftemålet i 1819 var Amund Amundsen og Johannes Henriksen (Pope) er det nokon som veit noko om desse?mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Paul Thode

HeiSakser fra 'Holmestrandiana',s- 204-205(anm. Nordre Klev): Nr 33. Grundleie til Sommero kr. 8. Eiedes i 1819 av Amund Amundsen: 'vaanhuus', taxt 100 spd. I 1824 solgte han det for 90 spd til slagter Johannes Henriksen Pop, g.m. Gunhild Amundsdtr. f. 1798, d. 7. nov. 1853 av kolera. 2 sønner: Henrik, f. 28. septbr. 24 og Amund (se I s. 179.)S-179: Orginaler:'Breslinggammelen skal på sitt dødsleie ha bekjent, at han stødte Amund Pop utover fossen, hvorefter Pop ble halt hele sin levetid.' (Fossen lå sansynligvis i den bekken som rant fra Nordre Klev ned mot byen)S-239, Slagtere:'Slagterne bodde alle i Nordre Klev. Saaledes i 1821: Amund Amundsen Døl, Johannes Henriksen Pop, g.m. Gunhild Amundsdtr - - -.''I 1845 står ingen oppført som slagtere i manntallet.'Kan Amund Amundsen være far til de andre Amundsen/dtr.?Tillegget til Amunds navn, Døl, kan kanskje peke på hvor han kom fra. Hallingdalen ???Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Takk for opplysninger.Slik det ser ut for meg var Amund Amundsen(Døl), Gunhild Amundsdtr. gm Johannes Henriksen Pop og Barbro Amundsdtr. gm Hans Henriksen søsken. Det er og ein Ole Amundsen som er med som fadder til eit par av Barbro's barn. Har opplysning om at slakter Amund Amundsen Døhl og hans kone Guri Olsdtr. begge er 52 år i 1839. Det er da truleg samme ekteparet ein finn på Roveeie i Botne 1865: Amund Amundsen, huseier og arbeidsmd. 79 år og Guri Olsdtr. hans kone 80 år, begge fødd i Aurdal Pr.Barbro Amundsdtr. og Hans Henriksen bodde på Knatten. Amund Amundsen er med som fadder til de fleste av deres barn.mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Tilleggsopplysning:Holmestrandiana, side 205:Nr 34, Grundleie til Hvitstein av 34a : 2,40.'- - - i 24 solgte til Peder Christiansen for 44 spd. Han solgte den vestre halvdel: Nr 34 a til Hans Henriksen Knatten for 50 spd. Ved auksjon i 30 fikk kjøbmann C. Grønnerup tilslaget'Nr 24, grunnleie til Sommero kr 8,33. Kartforretning 22. mai 1918: 831 kvm. 'Eiedes i 1819 av Amund Amundsen som også eiet nr 33.'Disse tomtene ligger alle i den delen av Holmestrand som tidligere ble betegnet 'Nordre forstad'. De ligger langs den veien som før veien under fjellet ble anlagt(1790 - 1793) var forbindelsen nordover til Sande. Her bodde vesentlig folk som kom flyttende fra landet og arbeidere fra byen.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
Gjest Torbjørn P. Hagen

På fam. search finn eg ei Barbro Amundsdtr døypt 16. april 1800 i Botne, Vestfold. Foreldre var Kari Halsteinsdtr. og Amund Olsen. Kan dette vera 'mi' Barbro Amundsdtr. som gifter seg i Holmestrand med Hans Henriksen Knatten i 1819?Kvar var Kari Halsteinsdtr. og Amund Olsen med dtr. Barbro Amundsdtr. i 1801? Kan ikkje finne dei hverken i Botne eller ellers i 1801 telliga. Nokon som kjenner denne familien?Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei. Kari og Amund får iallefall en sønn Ole i 1802 i Botne.I 1815 gifter en Amund Amundsen seg i Botne. Han er født 1875 i Botne av foreldre Amund Olsen og hustru.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.