Gå til innhold
Arkivverket

[#22361] Loddtrekningsliste for Bergen ca. 1860-1890


Gjest Bjørn Meek
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Meek

Er det noen som kjenner til hva denne databasen er: LenkeNavnet er 'Loddtrekningsliste for Bergen ca. 1860-1890'Er dette en liste over de som ble kalt inn til militærtjeneste, eller er dette bare ugangspunktet for loddtrekningen?Det finnes også en liste om heter 'Militær loddtrekningsliste for Bergen ca.1850-75' Er det noen som vet hva forskjellen er på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Disse rullene er ført ved Krigskommissariatet, og omfatter alle unge menn som kunne bli aktuelle som soldater, og de følges år for år til de ble uttrukket som soldater, eller ble strøket av rullene som uaktuelle. Av den grunn gir disse rullene opplysninger om hvor de unge mennene oppholdt seg og hva de drev med, f. eks. om de var til sjøs, eller om de var utvandret til Amerika. På grunnlag av disse listene ble så mannskapet trukket ut for militærtjeneste. De som ble trukket ut er å finne igjen i kompanirullene.De to databasene hos oss bygger på to ulike serier med registre fra Bergen krigskommissariats arkiv. De spenner over tidsrom som delvis dekker hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Meek

Til Yngve Jeg har sendt en egen e-mail, men kanskje du/dere har noe mer informasjon om:1580 Gerhard Andreas Eriksen Bergen 1863 0811 551 Rulle 1fra database 'Loddtrekningsliste for Bergen ca. 1860-1890'På forhånd takk, hilsen Bjørn Meek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Rullen forteller at han var sønn av Hattemagersvend Gjert Eriksen, Gjertine Simonsdatter, konfirmert i Domkirken 29. mars 1880, at han i 1880 bodde i 10. rode nr. 122 (i Bergen), mens det i 1881 og 1882 står 'vides ikke' om oppholdsstedet, i 1883 står det 'Xania', 1884 Amerika, og i 1886 'Xania'. Han ble overført til rullen for Kristiania Rode 103 ved j.nr. 63/86.Merknadsfeltet forteller: '9/11 83 skriftlig meldt Udvandring til Amerika. Ifølge Melding fra Xania distr. com. JNo 30/86 var han 12/3 86 i Xania (Markveien No 48) Død JNo 43/96.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Meek

Til YngveTusen takk skal du ha, dette var til stor hjelp.Hva betyr forresten 'j.nr. 63/86.'? Jeg regner med at det er år 1886, men hva betyr resten?Har du noen tips om hvor jeg kan henvende meg for å fortsette jakten på ham? Jeg er sikker på at han på et eller annet tidspunkt skiftet etternavn til Gjertsen (etter sin far). Jeg har via databasen http://www.familysearch.org funnet vielsesattesten datert 6/12-1886 mellom ham og Thora Hansen, men da er han listet med etternavn Gjertsen, født i 1863 og med fars navn Gert Eriksen.Hilsen Bjørn Meek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

J.nr. 63/86 må vise til krigskommissariatets journal, og journalnummer 63 i året 1886. Det viser til et skriv som er mottatt ved Bergen krigskommissariat, og som skal gi de opplysningene som er ført i protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.