Gå til innhold
Arkivverket

[#22363] Folketellingen 1900 - Iowa, USA - Peder Christoffersen


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Pauline M. Pedersen fra Torpa i Nordre Land reiste til Amerika fra Oslo 14.juni 1900. På Ellis Island oppgir hun at hun skal til sin far, Peder Christoffersen, i Popejoy, Iowa.Er det noen som kan sjekke folketellingen for Iowa 1900, og se hva som står om disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Ronny! Fødselsdatoer hadde vært fint, både på Pauline og på Peder. Linken til emigrasjonen til pauline også... så hadde vi sluppet å slite knottetottene :) :)Popejoy ligger i Franklin county forresten...Hva het moren til Pauline? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei. Jeg har lett etter Peder Christoffersen en stund. Han er født 1841 i Land, og i 1875 bor han på plassen Sagvolden i Nordre Land. Kan ikke finne han i 1900.Han hadde datteren Pauline Marie. I FT 1875 står det at hun var født i 1875. Moren er Pernille Hansdatter.Linken til Paulines emigrasjon : LenkeHun står her som 23 år. Men, i og med at jeg hverken finner Pauline eller Peder i FT 1900, tenkte jeg at disse muligens kan være de jeg leter etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Siden census 1900 gir fødselsmåned, samt at denne er tatt opp før evt. Pauline kom til bygds, (1. juni), så bør du nok finne i hvertfall fødselsdatoen til Peder.Du må finne alle opplysninger i Norge før du hopper over dammen!Du er ikke sikker på om de emigrerte, så da bør du sjekke i kirkebøkene om det er noeen utflyttingsnotiser der.Jeg finner ikke noen Peder som kan passe ved en for leting. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pam Risvold

The 1900 US census shows Peder and Pernille Christofferson living in Oakland township, Franklin County, Iowa. They indicate that they arrived in US 13 years earlier, ca. 1887. Daughter Pauline is not living in the household at the time of the census enumeration, 11 or 12 June 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Thank you, Pam, for this information.I didn´t know that Pernille emigrated too, so now I´m sure they are the people I´ve been searching for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.