Gå til innhold
Arkivverket

[#22364] Weyse - kjenner noen til dette navnet?


Gjest Ellen Marie Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Marie Sandvik

Leter etter opphavet til Sophie Elisabeth Larsdatter Weyse f. ca. 1773. Arendal?? Danmark??Gift med Jens Møller f. ca 1770. Jeg kjenner heller ikke hans opphav.Her er de i 1801: Lenke Jeg har ikke funnet vielsen deres. Muligens har de giftet seg i Arendal, for alle barna er født der.Ifølge Familysearch fikk de følgende barn: Kristine f. 1801, Marie Elisabeth f. 1802, Marie Elisabeth f. 1804, Niels f. 1806, Lars Weyse f. 1808, Hanne Fridriche f. 1811 og Ane Cathrine f. 1813. Alle født i Arendal.Kan noen hjelpe?Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ved søk på FS finner jeg Sophie Elisabeth Larsen døpt 21-5-1772 Budolfi,Aalborg i Danmark med foreldre Lars Weitze og Elisabeth Brondlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Melodien til 'Du grønne glitrende tre, goddag' er i hvert fall komponert av en Weyse. Han var dansk (eller dansk-tysk) og døde så vidt jeg vet i 1842. Jeg tror den samme Weyse også har komponert noen andre kjente melodier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Christoph Ernst Friedrich Weyse (1774-1842) som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, skrev melodiene til blant annet 'Det er så yndigt at følges ad' (samme som Du grønne glitrende tre), 'Den signede dag med fryd vi ser' (samme som Gud signe vårt dyre fedreland!), 'Alltid freidig når du går' og 'I Østen stiger solen opp'. Han kom fra Altona ved Hamburg, men flyttet til Danmark som 15-åring. Kanskje han ikke tilhører den familien som nevnes ovenfor, men han er i hvert fall høyst sannsynlig den mest kjente representant for navnet (jfr. overskriften).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Sandvik

Takk for dette innspillet også! Jeg vet jo ingenting om opphavet til navnet, så jeg er takknemlig for alle mulige ledetråder.Jeg har lett litt etter mulig etterslekt til komponisten (C.E.F.Weyse), men har foreløpig ikke lykkes. Danske slektsider er ukjent territorie, så det tar litt tid.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Sandvik

Nå tror jeg at jeg har funnet vielsen mellom Jens og Sophie Elisabeth. (Familysearch).Jens Møller og Sophie Elisabeth Weise 29.08.1800 i Jetsmark, Hjørring, Danmark. (IGI batchnr. M200752)Hvis dette er riktig har de ankommet Arendal i tidsrommet 29.08.1800 og 01.02.1801. De var jo i Arendal i FT1801. De kan selvfølgelig ha vært her tidligere og reist 'hjem' for å gifte seg....Er det noen som har enkel tilgang til innflyttede i Arendal i denne perioden? Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.