Gå til innhold
Arkivverket

[#22367] Sira/Siiraslekt


Gjest Karle Gjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Karle Gjernes

Familen Kristen Gundersen Siira f 1853 i Nesset og kone Elisabeth Steffensdotter f 1857 gift 1874 i Smøla. Det ser ut til at dei hadde 13 born. Noen omkom på sjøen og fleire reiste til Amerika. Av dei som reiste til Amerika manglar eg etterslekt og ektefeller så eg prøver om det er noen som kan hjelpe meg. Datter: Augusta Mathea f 1872 reiste til Amerika i flg Smølaboka bind 2 Martha f 1873 reiste 1891 fra Kristiansund med Cunardlinjen til USA i 1891 Johan Gerhard f 1874 reiste til USA 1899 blei der gift med Pauline Gjevik som reiste til USA i 1903. Dei hadde ikkje born. Anna f 1880 reiste til USA 1900 og blei der gift Cheney Hadde ei dotter Pauline Elisabeth f 27.11.1912 Elles er det ukjent Ole Augustinus f 1890 reiste til USA 1910. Kom visstnok tilbake og busette deg på Dale, Kristiansund. Elles ukjent Anders Edvard f 1894 reiste til USA når ? og busette seg i Seattle. Blei der gift med Svanhild Antonsdotter Myrset f 1902 død 2004 Her er etterslekt kjent. Thomander Bertinus f 1897 reiste når til USA Han blei gift med Jenny Husby f 1905. Han nytta namnet Tom Christiansen der. Her er etterslekt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hei Karle, vi har sett igjennom Adresseboka for 1946 som bygger på skatteligninga for 1945, men der finner vi ingen Ole Augustinus på Dale. Hverken under Siira, Gundersen eller Kristiansen eller noe annet som ligner. Så også igjennom alle med fornavn Ole men ingen hadde et etternavn som kunne matche din. Det var ingen Ole Siira i Kristiansund kommune heller.Når det gjelder Kristian Gundersen Siira, som bodde på Dale. Hvis han dør der, står han vel i kirkebøkene for Bremsnes? De har dem vel på Averøya etter 1900. Det er i alle fall mikrofilma gravlagde fram til 30/12 1911. Spør på Averøya, kanskje de kan hjelpe. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karle Gjernes

Eg har utreise til Amerika for Johan Gerhard, Martha, Anna og Ole Augustinus, men der stoppar det for Martha og Ole Augustinus. Anders og Thomander har eg hellier ikkje utreise for, men der har eg etterslekt.Augusta Mathea har eg ingen ting om anna enn det som står i Smølaboka bind 2. Om Anna har eg fått at ho blei gift og i allefall fekk ei dotter, men der stoppar det. Eg har vore i kontakt med kyrkjeverje på Averøy, men der fann dei heller ikkje nokon Siira Eg får fortsette å leite, men takk for all engasjement. Kanskje Ole Augustinus ikkje blei noen gammel mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Peder Elenus Siira bor på Dale i 1907 allerede. Da blir første barnet deres, Johanna Berntine, født 15/10 1907 og foreldrene er bosatt på Dale. Ungen var ektefødt. Innførsel i kirkeboka for Kristiansund eller egentlig Innsendte lister til Statistisk sentralbyrå.Kan det ikke stå feil i bygdeboka for Smøla? Under Jon Elenus står det at han 'budde hos faren på Dale ved Kristiansund' da han omkom ved drukning i 1914. Kan det ikke være en trykkfeil for 'broren'. Er det mulig for deg å sjekke med forfatteren av boka? Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karle Gjernes

Takk. Ei lita brike kom på plass der.Men det blir nok vanskeleg å sjekke med forfattaren.Kor han har sine opplysningar frå. Men det er i allefall muleg at det kan vera broren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.