Gå til innhold
Arkivverket

[#22370] Carl Nielsen og Marte Olsdtr på Krakhellenes


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Er det noen som kjenner til opphavet til ekteparet Carl Nielsen og Marte Olsdtr? Ved FT i 1865 bodde de på Krakhellenes i Eivindvik i S&F. Carl var da 56 år og Marte 66 år. Lenkemvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Torstensen

I følge Solundbøkene (Krakhella er i Solund) var det en Karl Nilsson Krakken, f 1809 som var plassmann i Krakhella. Han var gm Pernille Halvardsdtr, skreven tjener. De hadde 4 barn, Halfri, Helene og Nille. Det var skifte etter Pernille i 1839, hun døde i barselseng. Karl Nilsson giftet seg igjen i 1840 med jente Marthe Olsdtr fra Indre Torvund. De har to barn, Peder f 1840. G 1864 med Marthe Olsdtr Høyvik (Vatsvik i Gulen), og Ola f 1842. Marthe døde i 1874, Karl i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Tusen takk Trond. Jeg har lett endel her, men stadig stoppet opp uten å komme videre. Jeg kjente ikke til hvor Marthe Olsdtr kom fra, men nå har jeg klart å lokalisere forfedrene hennes.Jeg visste at Karl var gift to ganger, men sliter fremdeles med å plassere foreldrene hans. Aktuelle kandidater kan være Nils Carlsen og Halfri Johannesdtr. De ble gift i 1809 og Nils var fra Krakken. Men jeg mangler linken til Carl. Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Torstensen

Jeg kan heller ikke umiddelbart se hvor Karl kommer fra. I Solundbøkene er som sagt Karl først gift med Pernille Halvardsdtr. Hennes far var Halvard Pederson Krakken (denne linjen kan jeg følge tilbake til Henrik Jakobsen Krakken som var 32 år i 1701 - gnr 21 Krakken, bnr 1. Men det var du vel ikke interessert i?). Pernille giftet seg altså med Karl i 1833 og da står det at han var dreng. Han er også oppført med navnet Krakken så det er vanskelig å se hvor han ellers kan komme fra. Jeg kan heller ikke finne noen Nils på Krakken som kunne vært far til Karl. I FS finner jeg også at Karl og Pernille giftet seg: Lenke. Kanskje du kan sjekke litt nærmere der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Trond. Jeg har vanskelig for å gi slipp på Niels Carlsen og Halfri Johannesdtr i innlegg 3. Jeg antar at dette er den Niels som her vokser opp på Kraken [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11428&variabel=0&postnr=2057&fulle=true&spraak=n>LenkeOg her er Halfri Johannesdtr i Krakhelden LenkeDe bodde på Krak(k)en og fikk flere barn der LenkeDe var gift i 1809 (ref FS) Lenke , samme året som Carl Nielsen var fødd.Problemet er å finne linken til Carl Nielsen. Jeg finner ingen i digitalarkivet som kan samsvare med dette. Jeg finner heller ikke Pernille Halvardsdtr sin dåp under Sogn og Fjordane og hun er fødd i 1807 på Krakhellen i henhold til FS. Jeg finner noen som kan være søskene, men de er fødd ca 10-15 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

I Bygdebok for Solund finn me følgjande personar i Krakken: Karl Knutson Gil og Magnhild Gregoriusdtr. kom til Krakken som leiglendingar i 1789. Sonen Nils vart fødd 1789 og gifte seg 1808 m. Halfrid Johannesdtr. Krakhella. Dei budde i Krakken som leiglendingar fram til Halfrid d. i 1839. Eldste sonen deira heitte Nils, f. 1809 og gift 1833 m. Pernille Halvardsdtr. Krakhella. Dei budde då som plassfolk i Krakhella. Krakken ligg i den delen av Solund som fram til 1860 høyrde til Askvoll prestegjeld. Seinare låg garden til Hyllestad pr.gjeld. Det kan og henda at folket i Krakhella nytta seg av presten i Askvoll sine tenester t.d. ved dåp. Kanskje dette kan hjelpa deg vidare? Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.