Gå til innhold
Arkivverket

[#22371] Nils Gerhard Ols. Roesen f. 24/8 1877, Malangen. Hvem var hans far?


Gjest Solvår Nergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Solvår Nergaard

Nikoline Petrine Eliasdtr f. 1857,Balsfjord, fikk sønnen Nils Olsen f.1877,Malangen,utenfor ekteskap. Ved Nils sin dåp står far oppført som Ole Roesen 22 år handelsreisende, bosatt i Kristiania.Sønnen, Nils flyttet senere til Tromsø og tok navnet Roesen. Er det noen som kan hjelpe meg på sporet etter faren Ole Roesen? Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg vet ikke hvor presis en omreisende handelskar var i slike situasjoner. Men på søk Roesen i tellinger, er det ikke mange med det navnet. I 1865 finner jeg kun 17 stk.og alle plassert i Møre og Romsdal.Hele 4 av de heter Ole. De fleste i Grytten. Det som er inntress. her, er at av de 17 finnes flere handelsmenn. Har lest at av menn i disse områdene reiste mange rundt på handel i Nord Norge.Ble også kalla skreppekarer.I 1865 finner jeg i Grytten Veblungsnæs en ole Roesen f.1851. Han hadde en bror Petter f.1856. Disse 2 er de eneste Roesen i passende alder.Finner ingen av de igjenn i senere tellinger. Foreldrene hette Roe Halvorsen og Marit Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Takk for svaret Nina! I følge eldre slektninger pleide Nils å si at faren hans kom 'fra vestlandet et sted', så denne Ole du fant i Grytten kan godt være den riktige :.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61539.wc2&variabel=0&postnr=1579&fulle=true&spraak=n>Lenke I slektsdatabasen til 'raumafolket' :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei!Jeg fant Peter emigrert.Lurer på hvor mye de undersøkte i slike saker før.Du kan kansje få ut papirene fra den gang? Tenkte også på om Peter kunne sagt han het Ole.Men den blir vel for drøy.Fra Kristiansund 6/5 1886 til Chigago.Peter Roesen f.1856 Veblungnæs Romsdal ug.arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Gikk visst ikke å lenke til denne siden... År:1888, Ole Setnæs, 40 år, gift, ingeniør, Bosted: Amerika, Reisemål: Duluth, bill.best. i Tr.heim Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei igjenn.Noen flere Setnes som emigrerer.1910 fra Tr.heim. Olaf Olsen Setnes f.1873 Amerikansk.Kone? Josefine f.1881 Begge til St.John NB. Ilag med de Berta Setnes f.1883 Grytnæs til Duluth Minn.(Der Ole Skulle?)Fra Oslo Til New York 1890. Walter Setnes 11 år Amerikaner og Helga Setnes gift 27 år Amerikaner.Fra Oslo Til Chicago 1905. Harald Setnes ug.instrum.maker 24 år fra Baklandet i Tr.heim.og Sverre Setnes fyrbøder 20 år også fra Baklandet.Den der fine lenka du la ut Solvår.Går det ikke ann å søke litt info fra de folka? Utflytterlister eller annet til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hei igjen!..Må vel til utflytterlistene ja. Ingen kirkebøker for Grytten er lagt ut på nettet det jeg kan se,så hvis ingen tilfeldigvis skulle ha dem tilgjengelig:)..Så skal jeg låne dem til biblioteket. Takk for info igjen! Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.