Gå til innhold
Arkivverket

[#22373] FT 1885 Kristiansund, Peder I/O Røsand


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Hei Håper dere to hjelpsomme karer i Kristiansund som har tilgang på denne folketellingen har mulighet for å svare på dette. Jeg har to damer som ble gift med 2 brødre i Ålesund, den ene het Karen Nikoline Pedersdatter Røsand, født i 1874 (Kristiansund ?), den andre het Olise Mathilde Pedersdatter Røsand, født 1877, samme sted. Jeg tror de kan være søstre, men faren står den ene plassen nevnt som Peder Olsen Røsand og en plass som Peder Iversen Røsand. Han skal være født på Bremsnes, og den eneste jeg finner der som kan passe med alder og som er utflyttet til Kristiansund het Peder Olaus Iversen Røsand. Håpet å få dette bekreftet fra folketellingen for 1885, da er vel disse jentene så små at de fortsatt skulle bo hjemme, samtidig håpet jeg på en bekreftelse på moren til de to, og hvor hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Beklager, det ble selvfølgelig en liten trykkfeil i forrige innlegg. Han var nevnt både som Peder Iversen og Peder Knudsen (ikke Olsen, som nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hanne! Trulig Peder Olaus Iversen Røsand, f. 1832, til Kr,sund 1860, Ved tellinga 1865 nevnt som matros Peder Iversen, 34 år, g.m. Elen Jakobsdatter, 36, barn Kristine, 5 og Johan 1 år. Omtalt i Averøy Bygdebok, b. 2, s. 205.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I FT1885 bor Peder Røsand med familien i liste 159 Kirkelandet, Storgaden, matrikkel nr. 541. Huset lå på Hålahaugen eller Hollahaugen. De bodde i 1ste Etage:Peder Røsand, m, 1842, Kværnes/Arbeidsmand; Dortea Røsand, f, 1862, Christiansund; Olise Røsand, f, 1877, Christiansund; Paul Røsand, m, 1881, Christiansund.Det bor 7 personer i 2. etage.I FT1875 finner vi familien også i Storgata og da i huset ved siden av i matrikkel nr. 590. 'Tællingskreds 3, Liste 92, folio 195-198, Matr.no. 590, Løbe No. 605, Storgaden, eier Peder Rappe'. Det bor 11 familier og 50 personer i huset i FT1875.Person 'No. 22 Peder Røsand, 2d Etage, Husfader, f, Arbeidsm (Sjauer), 1842, Kværnæs Prg Bremsnæs SognNo. 23 Anne Dorthea Pedersdatter, do, Kone, g, -, 1843, Kværnæs SognNo. 24 Dorthea P. Røsand, do, datter, ug, -, 1862, doNo. 25 Rebekka Røsand, do, do, ug, -, 1866, KrisundNo. 26 Anna Pauline, do, do, ug, -, 1868, doNo. 27 Karen Nikoline, do, do, ug, -, 1870, doNo. 28 Peder Christian, do, Søn, ug, -, 1873, doNo. 29 Petra Amalie, do, datter ug, -, 1875, do'Vi finner ikke Karen Nikoline i Kristiansund ved FT1885. Har lett på fornavnene Karen, Karn, Kari, Karoline, Nikoline, Nicoline, Nekoline(a).Skal senere se i ETC hva som står der. Men det ser jo ut som om Karen og Olise er søstre. Skal også forsøke å se i kirkebøkene, men FT1875 kan jo tyde på at Peder og Dorthea ble gift i Kvernes prestegjeld siden eldste dattera er født der? Den boka kan du vel sjekke sjøl i Ålesund? Konfirmantlistene for 1880-tallet for Kristiansund er ganske bra lesbart, til tross for at de er brent, og det kan hende at både Olise og Karen finnes der, og at navnene på foreldrene er lesbart og ikke brent bort. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I FT1870 bor de i samme hus som 5 år senere. Folio 348-350. 'Fortegnelse over Folketallet den 31te December 1870 i Gaarden (Huset) nyt NO 590 paa Kirklandet i Christianssunds By.' Det bor 12 familier og 65 personer i huset.Familie nr. 5 er: 'Peder K.S Rødsand, Brygmd, g, 1842, Bræmsnæs;Anna do., Konen, g, 1842, do.Dorthea do, Datteren, ug, 1862, do.Marie do, do, ug, 1866, ChsundAnna P. do., do, ug, 1868, do.'Dette betyr vel at Karen Nikoline ikke er født i 1870, for da ville hun nok stått her.I ETC står det bare opplysningene som er gjengitt i FT1875 men på Anna Pauline Røsand f. 1868 + (dør) 8/12 1942 og x (gift med) Jacob Karlsen f. 1865 Hamarøy + 20/7 1952. Steinarbeider, senere torvhandler.Dorthea Pedersdatter Røsand, f. 1862 gifter seg med Kristian f. 1865 i Halse, og familien bruker etternavnet Røsand. Av dem finnes det i alle fall etterkommere i Kristiansund i dag. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hanne! Prøver igjen: Peder Olaus Knutsen Røsand, Vorpnesset, f. 1842, g, 1864 m. Ane (Anna) Dortea Pedersdatter Grønvik, Ekkisløya, f. 12/2. 1843. I 1862 fikk de dattera Dortea, f. 4/11. 1862. De flytta til byen i 1865. I 1875 bodde de hos Peder Rappe i Storgata. Peder var visst gift 3 ganger, sist med Ellen Jørgine Olise Bjerkan fra Hemne, f. 1837. Sjå Averøy Bygdebok, b.2, s. 231 og b. 3, s. 224. + gode innlegg fra Tore og Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Her har det vert stor aktivitet ser jeg, og tusen, tusen takk til Endre, Tore og Tor. Dette har vært et av mine største problem de siste 4 årene, nå ser det virkelig ut til at jeg har knekt en nøtt. Oppsummeringen blir da at det rette navn på far skal være Peder Olaus Knutsen Røsand, født 1842 på Kværnes (Bremsnes ?) Og Karen Nikoline og Olise Mathilde blir søstre, men de hadde mange flere søsken en jeg hadde kunne tenke meg, ser det ut til. Kvernes sine kirkebøker kan jeg sjekke her i Ålesund, og se etter vielsen der. Karen Nikoline ble konfirmert 3 oktober 1886 på Bremsnes, den har jeg funnet tidligere, men der var ikke nevnt noe mer om foreldrene.Jeg har funnet den Peder Olaus Iversen Røsand i bøkene for Averøy på side 205, det må da bli feil person ? Der er han jo tydelig nevnt som Iversen, og i Kristiansund som Knudsen. Skal sjekke han i bygdebøkene på nytt på de sidene som Endre nevner. Til orientering så er Karen Nikoline, min manns oldemor.Da har jeg bare ett Kristiansunds problem igjen, men det får bli ett nytt innlegg.Tusen takk så langt for god hjelp til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hvor kommer Røsand-navnet fra? Finnes det navnet andre steder på Nordmøre enn i daværende Tingvoll - nå Nesset i Romsdal? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Navnet Røsand finner du på Bremsnes, Averøy på Nord Møre. Der kommer den familien jeg etterlyser fra, om navnet finnes flere plasser vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Et lite vedheng: Ved folketellinga 1900 finner vi i ei bakbygning i Guttormsens gt. i Kr.sund: Peder Røsand, løsarbeider, f. 1841 i Bremsnes, kone Jørgine, f. 1836 i Hevne, og sønnen Paul, som er sjømann i utenriksfart, p.t. i England. For han må det være skrevet feil fødselsår, 1870, men etter tellinga i 1885 var han f. 1881. De bor der på 1 værelse m/kjøkken.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Torgeir, Røsand finnes også på Bremsnes på Averøya, og det er Endre Holten som har skrevet den bygdeboka hvor det står mye om Raudsand. Bind 2 av Averøyboka fra side 170-280.Sitat fra boka side 170: 'Raudsand gardsnr. 50 -Skyldmark 11,81. Raudsand ligger ute på Bremsnes-halvøya og grenser i nord til Bremsnes og i sør og vest til Kristvika, Straum og Naustvollen. I Olav Engelbrektsons jordebok fra 1532 skrives namnet Rødesand, Rodesanndtt og Rødsand i 1557, Røesandt i 1610, Røesand i 1647, Røsand i 1701.' Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I Innsendte lister til Statistisk sentralbyrå fra Kristiansund prestegjeld 1866-1872 som er mikrofilmet på film Nor1 1094:Fortegnelse over fødte 1871: folio? 99: 'No. 147, April 8/1871, Karen Nicoline, ægte, Arb. Peder Olaus Knudsen Røsand og Kone Anna Dorthea Pedersdtt., (Opholdssted) Christianssunds Bye.'Det står ikke faddere i denne lista. Du kan jo finne resten av barna i denne perioden, 1866-72, i denne kirkeboka sjøl?Ministerialboka over Døpte 1865-1876 er svært brannskadd og det er ikke mange sidene med døpte som står der. Kanskje du er så heldig at du finner henne. Vi har ikke forsøkt. Den kirkeboka finnes på film Nor1 220. Likedan Døpte 1877-1879 er svært brannskadd, men Olise Mathilde fant vi (også film Nor1 220).Sidetall står ikke, men jenta som er innført 3 hakk over, Gurine Thomine, uægte, ble døpt 29 Juli, sannsynligvis i 1877. Første delen av navnet er brent bort, så det står kun 'Matthilde, ægte, Arbeidsmd Peder Olaus' og resten av navnet brent. På neste linje 'Hstr. Ane Dorthea Pedersdtr.' Det ser ut som om 'Matthilde' står som nummer sju på den sida, og da kan også noen av fadderne være leselige. Skal forsøke det senere, men nå stenger biblioteket, og vi må gå, ellers blir vi stengt inne. Ha en fortsatt god dag! Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Nok en gang en stor takk til dere tre for god hjelp. Nå er jeg i alle fall på rett vei, og på en måte var det bra det ikke var mer en en generasjon i Kristiansund bakover i tid, når man tar i betraktning kirkebøkenes tilstand. Går ut i fra at det blir litt lettere å lete på Kværnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vel, kirkebøkene før 1842 ble innlevert til Statsarkivet i 1935 (ca) så de er godt lesbare. Til og med med oversikter over døpte, gifte og begravede på 1700-tallet. Så det er akkurat den generasjonen din som du lette etter som er vanskelig i Kristiansund. Eller for å være mer spesifikk. Det er 1850-tallet som er vanskeligst, siden vi har tilgjengelig folketellinger fra resten av perioden til hjelp; 1865, 1870, 1885, 1891 og 1900. (1891 finnes på Riksarkivet.)Det gjør det selvsagt også litt vanskeligere at det kom veldig mange innflyttere til Kristiansund i den tida. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjen, og da er det veldig viktig at det finnes slike personer som dere som tar dere tid til å hjelpe andre amatører, og som ikke har de samme kildene like lett tilgjengelig.Jeg har forresten fått bilbioteket i Ålesund til å bestille folketellingen for Kristiansund 1885 i papirutgave, men det ville ta litt tid før den kom sa de. Så da får vi noe hjelp der i perioden mellom 1865 og 1900.Jeg trodde det var alle kirkebøkene som var like rammet, det er bra at de eldst berget da tross alt. Det kan være greit å vite om man skulle finne flere aner i den retningen. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Dette angår ikke egentlig personen som her diskuteres, men i de første innleggene i denne debatten ble det henvist til Peder Olaus Iversen Røsand, men vi fant jo ut at det ikke var rette person. Nå har vi vært noen dager ved SAT, og tilfeldigvis fant vi en dødsattest på ham.I arkivet til Kristiansund byfogdembete, Dødsmeldinger, Pk 1, 1824-1893, inneholdt attester på at folk ville sitte i uskiftet bo eller at det ikke var vits i å skifte siden det ikke var noe å hente i boet. En av attestene var fra fattigforstander Møkkelbost:'Enkemand og Matros Peder Olaus Iversen Røsand afgik ved Døden som Fattiglem paa Sygehuset den 13de August 1870 i en Alder af henved 40 Aar. I. Møkkelbost'Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.