Gå til innhold
Arkivverket

[#22376] Anne Marie Kristiansdtr. f.1829 i Kvam, Nord-Fron, Oppland


Gjest Steinar Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Er det noen som kan gjøre et oppslag i fødselsregisteret i kirkebok for Nord-Fron? Det gjelder ei Anne Marie f.1829. Far skal være Kristian Andersen Huskelhus fra Biri, og mor het Marit/Mari. Det er sannsynlig at det dreier seg om et såkalt 'uekte' barn. Mor og barn flyttet trolig ut til Fåberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Født 30.11.1829, døpt 20.12.1829 i Kvam kirke; Anne Christiansd. 'Uægte'Pigen Anne Johannesdtr. Skulengslien under Røssum avlede Barn med Ungkarl Christian Andersen Kremmer [? - usikker på dette ordet], Huskelhuus fra Biri.Pigens 1ste Leiermaal.Faddere: Iver Kiørumsløcken, Ole ibd., Kari ibd., Kari Røssum og Anne Myhrum.Kilde: Klokkerbok for Kvam 1816-50, folio 36, nr. 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Hjertelig takk, Aud! Dette er utvilsomt den riktige, selv om mors navn var et annet enn forventet. Kristian Andersen var handelsbetjent blir det fortalt. Han døde visstnok i 1835 ugift. Sannsynligvis flyttet Anne Johannesdtr. med datter Anne Kristiansdtr. til Fåberg. Det er mulig at Anne Johannesdtr. også fikk ei datter Mari Hansdtr., enten på Kvam eller i Fåberg, ca. 1845. Denne barnefødselen har jeg heller ingen dokumentasjon på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har sett litt på livsløpet til Anne Johannesdtr. Skurengslien:Anne ble selv født utenfor ekteskap den 08.04.1810, og døpt samme dag.Foreldre var pike Kari Hansdtr. Buøyen og ungkar Johannes Andersen Myhrum, begge Kvam.Mor Kari ble gift 13.12.1812 i Kvam med Tor Syversen Åmodt. Ekteparet bosatte seg i Skurengslien, og Kari hadde tydeligvis med seg datteren Anne som hun hadde fra før.Anne Johannesdtr. Skurengslien fikk tre barn utenfor ekteskap med samme mann etter at hun hadde fått Anne Christiansdtr. i 1829:Synne f. 1834, Ole f. 1837 og Kari f. 1840.Deretter ble Anne gift med barnas far: Viet 01.01.1841 i Kvam, ungkar Hans Olsen Letrud under Frostad, 29 år, og pike Anne Johannesdtr. Skulengslien under Røssum, 31 år.Hans og Anne bosatte seg på Berget under Klomstad i Kvam, og finnes her i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60518&variabel=0&postnr=2484&fulle=true&spraak=n>Lenke, kalt Klomstadberget i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Her har du gravd mye med godt resultat. Mange takk skal du ha. Jeg regner med å finne Anne Johannesdtr.s foreldre i FT 1801 for Kvam. Hvis det finnes utflyttelister i kirkeboka for Fron, skulle det kanskje være mulig å finne halvsøstrene som utflyttet til Fåberg. Uansett har jeg fått verdifullt stoff å tygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.