Gå til innhold
Arkivverket

[#22381] Lukas Andersen, Søndre Rustad, Hurdal


Gjest Øystein Brennsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

Lukas Andersen var husmann på søndre Rustad i Hurdal i 1801 og oppgitt til å være 60 år. Han var gift med Ingeborg Knutsdatter, 46 år. Hvem var forfedrene til disse to?Jeg har ett spor å gå etter: I futemanntallet for Eidsvoll (som også omfatter Hurdal) fra 1762 finner en igjen Lukas Andersen, men her er ikke familiene satt opp sammen. Det finnes en Anders Christoffersen som er Husmann. Kan dette være rett far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Denne er ikke enkel, kirkebøkene før 1777 er brent. Bygdeboka gir ikke noe .Hva sier ekstraskatten 1762/64 om personen? Hvor bor han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Hei, HansTakk for interessen for emnet. Anders Christoffersen var bosatt på Rustad Søndre i 1762. Han er den eneste voksne mann som heter Anders med tilknytning til den garden. Det var derfor jeg la ut det sporet. Mer vet jeg dessverre ikke.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Ingeborg Knutsdotters foreldre var Knut Larsson og Anna Larsdotter. Anna Larsdotter var søster av Askjell Larsson på Haugnes av Østerud i Hurdalen. Haugnes er omtalt på side 287-89 i Hurdal bygdebok. Askjell overtok Haugnes etter faren Lars Askjellsson. Askjell døde antakelig på nyåret 1785 og ble gravlagt 30. januar, 61 år gammal [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7667&idx_id=7667&uid=ny&idx_side=-55>LenkeKnut og Anna var i 1762 husmannsfolk på Søgardn Rustad. Kanskje har Lukas og Ingeborg overtatt en husmannsplass etter dem.Askjell var gift med Berte Olsdotter. De hadde ingen barn, og i skiftet etter han 4. april 1785 får vi navnet på hans søsken. Du finner Anna og Knut øverst på side 320a i skifteprotokoll 12 for Øvre Romerike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennseter

Tusen takk for siste innlegg, Trond!Hadde i grunnen gitt opp å komme lengre på denne greina, men nye dokumenter gjøres tilgjengelig på nett, så den som leter finner. Men hvordan i alle dager klarte du å koble disse opplysningene til mitt 6 år gamle innlegg?mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.