Gå til innhold
Arkivverket

[#22382] Ekteparet Johan Gevert( Gievers ?) og Benthe Cathrine Jensdt


Gjest Siv Eidevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv Eidevik

Johan Gevert og Benthe Cathrine Jensdt.Anna Gevert ble døpt i Bergen 17 mai 1705 og hennes søster Benthe Cathrine ble døpt 25.okt 1709. Johan Gevert og Benthe Cathrine Jensdt sto oppført som foreldre til disse to. Jeg har funnet dette ekteparet nevnt i registeret til pantebok for Bergen 1680 – 1691, der står Johan sitt etternavn som Gjeves. På familysearch fant jeg en Benthe Cathrine Jensen Sprang, hun var gift med en som het Jan Jansen Gievers. Disse to står der oppført som foreldre til Benthe Cathrine som i følge digitalarkivet ble døpt 25.okt 1709.. Det jeg lurer på, er om det er noen som har opplysninger om dette ekteparet, når de ble født, hvor de kom fra og hvem som var deres foreldre.Mvh Siv Eidevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Benthe Cathrine Jensdatter Sprang ble født 9/1 1671 i Bergen og døde 29/12 1747. Hun var datter av brygger Jens Johannesen Rasmussen Sprang som var født i Sternberg i Holstein. Han tok borgerskap i Bergen 1650 og døde 1693. Han giftet seg 13/5 1670 i Nykirken i Bergen med Mette Carstensdatter Weilandt, som var født i Bergen og døde der 1710.Benthe Cathrine giftet seg 27/8 1690 med brygger i Bergen Jan Jansen Gievers. Han var født 1672 og døde 1733. Han tok borgerskap 1692.Jan var sønn av møller Jan Jochumsen Gievers, født i Bergen, ihjelstukken 28/2 1666 i Bergen, gift i Bergen med Margrethe Cornelisdatter de Lange, født 13/3 1632 i Bergen, død der 16/3 1689.Kilde (bl.a): Bergens historiske forenings skrifter, nr.38, 1932, A. M. Wiesener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei Sølvi!Nå hjalp du meg godt videre på leting etter mine aner. Benthe Cathrine Jensen Sprang og Jan Jansen Gievers var mine 6.tipp oldeforeldre. Tusen hjertelig takk for hjelpen. Hilsen Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Ikke for å være negativ tidlig på morgenen, men de datoene Sølvi tar fra BHF's skrifter må da inneholde (skrive)feil. Her opplyses at Jan ble født 1672, 6 år etter at faren var drept, noe som betyr at ihvertfall et av årstallene er feil.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Hei Rolf. Her har jeg ikke vært obs nok, ser jeg. Fødselsåret til Jan Jansen Gievers må vel være feil. Jeg har årstallet fra Håløygminne, hefte 2-1972, Slekten Giæver, av B.O.Stuve. Men jeg kan jo ha skrevet feil av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Jeg har sømfart digitalarkivet etter de opplysningene jeg har mottatt hittil. Fant ut at det var en brygger som tok borgerbrev i 1692, vel å merke var navnet skrevet som Johan Guevenes( mulig jeg har skrevet etternavnet av litt feil her i farten). Som en av ferskingene her, har bare drevet med dette i et par måneder, lurer jeg på hvor jeg kan få tak i bøker om slekten Giever/Giæver, hvis det er mulig da? Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Hei Siv. Jeg fikk en adresse for mange år siden om hvor du får tak i Giæver-boka. Det er postboks 110. 9001 Tromsø. De som har denne adr. heter Giæver til etternavn. Håper den er brukbar fremdeles. Vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Takk for tipset Edle... Til Inger - mye interessant i det temaet, ikke umulig at jeg finner noe der, eller via opplysningene som kommer fram der, takk skal du ha du også.... Hilsen Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.