Gå til innhold
Arkivverket

[#22383] 'Rodgyter' Knud Sundt i Trondheim - Hvem var hans foreldre?


Gjest Ivar Andreas Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Jeg søker foreldrene til Knud Sundt som var bosatt i Trondheim med famile i 1801 Lenke han skal alså være født i 1763? Vet noen hvor, og hva er egentlig en 'Rodgyter'? PS. Hans elste sønn Halvor skal ha fått en datter ved navn Maren Olava en gang mellom 1806-1811 som i 1842 giftet seg med en Petter(Peder) Christian Tyrholdt. Kjenner noen navnet på hennes moder, og det nøyaktige årstall? OBS! Knuds Bestefar må så vidt jeg kan forstå ha vært Skipsfører Lars Pedersen Sundt?Håper på svar. Mvh. Ivar A. Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

En rodgyter (rotgyter) er en som støper kanoner eller kirkeklokker, også omtalt som børsesmed (jf. ordliste her på Digitalarkivet).Kan nevnte Knud Sundt ha tilknytning til Anne Jonsdatter Sundt i Trondheim? Hun var trolig født ca. 1755, og var gift første gang med toller Ole Pedersen Holte. De hadde en sønn, Peter Jonatan (f. 1783), og bodde til slutt i hus 10 i Kongens gate, Trondheim. Etter Oles død i 1796, ble Anne gift med Peder Anderssen Foss. Det er mulig det er disse som i 1801 står som 'Peter Wicken' og 'Anna Holte' i hus 10 i Kongens gate. Anna var gift andre gang; oppgis å være 46 år (derav antatt fødselsår).Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I 'Digitalarkivet: Døpte Røros 1727-1766' finner jeg som døpt 09.10.1763 barnet Knud, sønn av Hans Joensen Sund.Jeg mener å ha sett Sund og Sundt brukt litt om hverandre. Det kan kanskje være verdt å se grundigere på? Kan det være oppgitt farsnavn på Knud, f.eks. når barna døpes?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

To sjeler og en tanke, som det heter. Jeg har sittet her og arbeider etter den samme teori som Arne - at Sundt kunne ha noe med Sund på Røros å gjøre. Nok om det. Et spørsmål til Ivar Andreas. Er de Tyholt du nevner, de samme som Petter og Olava Tyholt i 1865? Da oppgis hun å være 57 år. I 1875 finner jeg en Maren Tyholt født 1810, som er fattigunderstøttet. Er hun den samme som Olava i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Flott dette her! Jeg har til nå vært nokså sikker på at disse Sundtene var i slekt med den vestlandske slekten. Ikke rart jeg ikke fant dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På www.hognes.net (avskrift av kirkebøker for Røros) fant jeg følgende vielse 22/1 - 1786: Knud Hansen Sund og Beritte Henningsdatter. Her er vi nok inne på riktig spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Karens far heter nok Lorentz Knudsen Skanke. Det ser du av de samme kirkebøker på RHD - der er fadderne med. Jeg kan - når du kommer så langt hjepe deg videre med Skankene (har boka om denne slekten av Roger de Robelin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Men hvor er sønnen Halvor som skal være født 1786, alså samme året som giftemålet? Dette må i så fall bety at de flyttet til Trondheim rett etter giftemålet for så å få han??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det betyr vel sikkert det.Jeg har forsøkt å finne disse Sund i Røroboka. Det finnes gårder Sundet i Røros, men de er ikke å finne der. Men det finnes andre gårder Sund, f. eks. i Os i nabokommunen til Røros i sør. Men et eller annet sted i Rørosboka finnes de sikkert!Jeg finner heller ikke Berit Henningsdatter født i Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg så etter menn med navn Henning på Røros 1801, og fattet da interesse for en hyttarbeider Henning Halvorsen 73 med kone Anne Cathrina Christensdatter 78. Disse giftet seg i 1758 og hadde tre barn Halvor, Beritte og Siren. Denne Beritte ble døpt 30/4 - 1761, det vil si at hun skulle vært 42 i 1801. Men alderen er jo ikke alltid presis i den tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Tusen takk Astrid for stor hjelp! Jeg blir stadig forundret over hvor store kunnskaper en del folk her har om alle mulige slekter...Mvh. Ivar A. Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er ifølge www.hognes.net en Beritte Henningsdatter Sandneset som i 1778 ble konfirmert i Røros (man kunne i den tiden være 18-20 år ved konfirmasjon). Jeg har sett under Sandnesgårdene i bind V av Rørosboka, det finnes ingen bruker Henning der. Skal se litt nøyere etter senere idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.