Gå til innhold
Arkivverket

[#22384] Opplysning om Valhallen Grorud


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

I gamle brev og postkort finner jeg at min manns mormor, Ragnhild Alexandrine Eriksen f.1875 Kristiania , d. 1911, Oslo, har bodd på Grorud, Valhallen. ( Ca 1910) Ved søk på Valhall, Grorud, i Deichmanske biblioteks bildearkiv, finner jeg et foto fra Groruddalen historielag med tittel: Øvre Haugen gård og villaen Vallhall. ( foto 1966) Kjenner noen til eierforholdet til denne gården og villaen Valhall ( ca 1900-1911) Brev viser at min svigermor, Astrid Anna Mathilde Dick Jensen, f. 1900 i Oslo. d. 1960 Bærum, har tilknytning til dette stedet. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, Hege Sofie! Takk for råd. Jeg har også søkt hjelp hos Robert Chr.H. Skogly nettopp. Han har en nettside om gårder i Aker. Jeg har kjøpt en årbok fra Grorudalen historielag. Håper jeg finner nye opplysninger om dette. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

I dag har jeg fått brev fra Groruddalen historielag med en del opplysninger om gården Haugen Øvre, Lenke og opplysninger om Villa Valhall, under gården Haugen Øvre. Selve gården var i en Eriksenfamilies eie fra 1865 til 1932. Da ble gården solgt av en enkefru Karoline Eriksen, til sønnen Einar Karlsen, ca 45 år i 1932. Villa Valhall eller gården Valhalla eies av Bankrevisor Leonard Haudt i 1900. Gården er skilt ut av Haugen gr.n 104. Eierforholdet mellom 1900 og 1910 er ukjent. Jeg har på nåværende tidspunkt ikke funnet slektsammenhengen mellom svigermors mor , Ragnhild Alexandrine Jensen (f. Eriksen) og denne Eriksenfamilien som eier Haugen Øvre. Vet heller ikke når Ragnhild A. og mannen Jens Peder Dick Jensen skulle kjøpt Valhall villaen, men det må være i tidsrommet ( 1900-1909) I 1009 døde Ragnhild Alexandrine Jensen. I 1915 har Jens Peder Dick Jensen en annen adresse. Hvis noen kjenner eiereforhold og slekt med Eriksen-navn fra Haugen øvre, setter jeg stor pris på hjelp til en oppklaring. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager , det senk seg inn feil dødsår på svigermors mor, Astrid Alexandrine Jensen. Riktig årstall skal være 1911. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Jeg har kommet over noen navn på folk som bodde på gården Valhall ca 1910. Har fått tilgang til en del gamle brev og dokumenter fra denne tiden. I et brev er nevnt et ektepar Skog som bor på gården. Det er også nevnt fornavn på deres datter Hanna Skog. Hun skal gifte seg fortelles det. Om dette er gårdsbestyrer, eller leieboere vites ikke. Gården har flere dyr ,det er nevnt både oksen og kyr som skal selges. Hvis noen kjenner til om gården Valhall, eller villa Valhall fortsatt eksisterer, ville jeg bli glad for opplysninger. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei ! I går besøkte jeg Oslo Byarkiv. Der fikk jeg god hjelp til å lete, og fikk bekreftet at min manns mor, Astrid Anna Mathilde Dick Jensen f. 1900 i Oslo, bodde hos foreldrene i Villa Valhall på Grorud i 1909. I folketelling for Oslo i 1900 bodde familien i Trondhjemsveien 15 b. I Byarkivet fant vi også at de fortsatt bodde i Tronhjemsveien 15 b i folketelling 1905. Det betyr nok at svigermor har gått på Grorud skole fram til 1911 da moren hennes døde. Flott service fra personalet på Byarkivet gjorde at vi fikk bekreftet flere antagelser i løpet av kort tid. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Flott med 1910-folketellimg! I dag har jeg funnet min svigermor Astrid Anna Mathilde Dick Jensen hos sine foreldre på Valhal : LenkeUtrolig å finne alle opplysninger om fødselsår og eiendom.Det blir nok mye søking de nærmeste dagene :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.