Gå til innhold
Arkivverket

[#22386] Slekt fra Modum. Buskerud. - Brekke, Corneliussen, Stampe og Stephensen


Gjest Kjell Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hansen

Min kones familie er fra Åmot,Modum,Buskerud. Besteforeldre: Ole Kristiansen Skretteberg gm.Karen Helene Madsd. Oldeforeldre: Kristian Skretteberg gm.Marte Brekke. Mads Andreasen gm.Elisabeth Hansjacobsd. Tippoldeforeldre: Andreas Hansen hustru ukjent. Hans Jacob Corneliussen gm Karen Stampe. Tipp-tipp: Cornelius Stephensen gm.Mari Nilsd. Hans Jørgen Stampe gm.Elisabeth Jørgensd. Tipp-tipp-tipp: Jørgen Olsen gm.Helene Pedersd. Min kone ble for noen år siden kontaktet av en person som forsket på denne slekten. Er det noen som kan gi opplysninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Fra dødsfallmeldinger fra lensmann i Modum har jeg følgende opplysninger.Kristian Olsen Skretteberg født 5/6 1850 dør 1/5 1921. g.m. Marte Olsd. f. 7/5 1854 i Skoger, død 31/10 1937. De hadde 7 barn.Mads Andreassen Nymoen/Haugfos dør 17/11 1893, 57 år gammel. G.m. Elisabet Hans Jacobsd. født 27/2 1842, død 24/6 1916. De hadde 9 barn.Andreas Hansen Alfarberget u. Buskerud/Kongsagene dør 31/10 1893, 86 år gammel. G.m. Anne Halvorsd. død 16/5 1869, 64 år gammel. De hadde 5 barnHans Jacob Korneliussen Skreppen dør 17/9 1884, 79 åt gammel. G.m. Karen Hans Jørgensd. død 16/7 1882, 66 år gammel.De hadde 7 barn.Cornelius Stephansen Budskerudeie død 22/10 1839. Han og Mari Nilsd. hadde 10 barn.Hans Jørgen Stampe dør 24/8 1834, 76 år gammel. G.m. Elisabet (Lisbet) Jørgensd. død 22/11 1852, 78 år gammel. De hadde 8 barn.Jeg har også opplysninger om barnas oppholdsted ved foreldrenes død, så si fra hvis du trenger opplysninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Hei Arnt Hole. Hjertlig takk for de opplysningene jeg får av deg. Har stått litt fast på dette. Er meget interessert i alt du måtte ha av info. En eller annen kom med noen opplysninger om denne familien som han hadde forsket på, men hvem dette var vet jeg ikke. Kona angrer på at hun ikke var mer våken. Det du har stemmer med de opplysningene jeg har, så dette er riktig slekt. Hører gjerne i fra deg igjen. Takk igjen. Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Skulle kanskje startet en ny tråd for dette, men jeg ser Arnt Hole har slik flott tilgang til dødsfallsmeldingene som jeg selv ikke har anvendt ennå (er de på Statsarkivet på Kongsberg, finnes det mikrofilm av dem tilgjengelig andre steder?). Har du mulighet ved anledning til å hjelpe meg med å se etter om du kan finne når mine tippoldeforeldre i Modum døde og om de etterlot seg flere arvinger enn min oldefar? Dette er informasjon jeg ikke har funnet i kirkebøkene ennå. Mine tippoldeforeldre var skomaker Peder Eriksen, f. 30. april 1833 (Sønsteby, døpt 9. juni 1833, Heggen sogn) og hustru Anne Kirstine Johannesdatter, f. 4. mars 1843 (plass under Sønsteby, døpt 13. april, Heggen sogn), gift Heggen kirke 5. august 1864. I 1900 bodde de på Geithus. Jeg kjenner bare et barn, min oldefar Johannes Pedersen, født 18. september 1864 (døpt 30. oktober 1864, Heggen kirke). Han bodde i Drammen. Min e-post er per.lilje@astro.uio.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

De dødsfallsmeldingene jeg fikk av Hole var gull verdt. Mye etterslekt kommer jo fram her og mange brikker falt nå på plass. Takk for hjelpen.Kjell Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Dødsfallmeldingene fra lensmennene til sorenskriveren i Eiker,Modum og Sigdal finnes på Statsarkivet på Kongsberg i form av månedlige lister. Fra og med 1821 inneholder de også navn på arvinger, men i liten utstrekning de første årene. Fra ca 1880 finnes oplysningene også i protokoller hos lensmann. Jeg holder på å legge oplysningene inn på data og håper å legge de ut på digitalarkivet i løpet av høsten.Til Per B. Lilje kan jeg si at Anne Kirstine Johannesd. Evjen dør 16/10 1911. 1 sønn Johannes Pedersen 47 år, Drammen jernstøperi, Drammen.Peder Eriksen Evjen dør 7/12 1914. Da er sønnen oppført som smed med adresse Tønsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei Arnt,Tusen, tusen takk, det var svært interessant! Jeg gleder meg til alt kommer inn på digitalarkivet, da skal jeg skjekke opp foreldrene og søskenene til mine tippoldeforeldre også! Før de flyttet til Geithus bodde de på en plass under Sønsteby som het Evjen (mulig Peder var født der) så det er ikke så rart de brukte det som etternavn. Jeg visste ikke at min oldefar flyttet til Tønsberg, men det er ikke så rart, hans sønn (min farfar) flyttet dit i 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.