Gå til innhold
Arkivverket

[#22388] Kirsten Madsdatters f.1636-51 Fredrikstad. Hennes ektemenn?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Håper det finnes noen som kan hjelpe meg med følgende problem da jeg selv ikke vet hvordan jeg skal finne ut av det:Kirsten Madsdt.født i tiden 1636-1651 var datter av rådmann i Fredrikstad Mads Lauritsen(Tyrholm) og enke Maren Madsdt.Kirsten var i 1689 (kanskje før det også) enke etter Jochum Wesper(i Marstrand) og omtales fremdeles i 1696 som enke etter ham. I 1697 var Kirsten bruker av Rød i Tune, og hun var vel fremdeles på Rød i 1703.Kirsten hadde en svigersønn som het Paye Ochesen og en stesønn Erik Olsen Verdal(f.1666). Ca.1695 ble gården Bjøntegård i N.Rendal, eid av Kirsten Madsdt., solgt til stesønnen kapellan Erik Olsen Verdal, og det ble rettssak ut av det i 1698.I 1703 var det en sak mellom Jens Simonsen og stefaren Erik Olsen Verdal om odels- og eiendomsretten til Nordset i Rendal. Hvem var Jens Simonsen?Erik Olsen Verdals morfar var Erik Olsen Schancke, kapellan i Verdal.Så til det egentlige problemet. Hvem var faren til Erik Olsen Verdal, og som etter 1666 ble oppgift med Kirsten Madsdatter?Slik jeg da tyder dette så har vel Kirsten etter 1666 blitt gift med enkemann Ole NN som først hadde vært gift med NN Eriksdatter Schanche fra Verdal. Deretter ble vel Kirsten, som enke etter Ole NN, oppgift med Jochum Vesper i Marstrand. --Eller kan det ha vært omvendt, men det tror jeg ikke da hun fremdeles 'fører' saker i sitt eget navn i 1703.Kilder: Hovedsakelig Norske Kongebrev, Bastian Svendsen og NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Helge R. Naess

Erik Olsen Verdal /Erik Olsen Skanche, VerdalBerit Knudsen har under innlegg 22388 bl.a. reist spm. om slektskapsforhold i Verdal på 1660-tallet. Jeg tillater meg å ta frem denne vanskelige saken på nytt, siden:Ove Haugrud, Verdal sier under 27463: .....'jeg har en ganske omfattende database over Verdal og andre deler av N-T.'Kan du hjelpe oss, Ove Haugrud ? Nesten alle disse Skanche/Blix-folkene var prester, men Erik Olsen tok navnet Verdal i sin prestetid i Övre Rendalen, kanskje for ikke å forveksles med (sin onkel eller bestefar ?) Erik Olsen Skanche. Det tenkes at han kanskje var barn utenfor ekteskap. Vil være meget takknemlig for hjelp. Hilsen Helge Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.