Gå til innhold
Arkivverket

[#22389] Jørgen Brose Kragh f. ca. 1751, bosatt i Lyngen


Gjest Solvår Nergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Solvår Nergaard

I følge bygdebok for Karlsøy,kom Jørgen Brose-Krag som innflytter til Lyngen, og var i 1770-åra dreng på Hansnes.Han bygslet gården Jøvik fra 1780,og overtok jektefart og handel der, etter svigerfaren Andor Jørgensen.I FT 1801 har jeg funnet J.B-K. på Jøvik sammen med kone Martha Maria Andorsdtr. Det jeg ikke har funnet ut er hvor Jørgen Brose Kragh kom fra,og hvem hans foreldre var.Han skal visstnok ha flyttet fra bygda i 1820-åra,noen som vet hvor han flyttet? Kan noen hjelpe meg med denne mannen,så hadde jeg blitt kjempeglad! Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Ved å søke på FS vil du finne kombinasjoner med Brose og Kragh, bl. a. en Ole Jørgensen Brose som gifter seg med Anne Rosenberg Kragh i 1749. Kan dette være noe å se nærmere på? Ved å søke på Brose på 1801-tellingen vil du få mange treff i forskjellige deler av landet. Kan dette gi noen ideer, hvis det ikke skulle dukke opp noen med direkte svar på gåten? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hei,og takk Inger! Det høres ut til å være et veldig bra tips,til å kunne være JBK sine foreldre! Har søkt på FS, men jeg har ikke brukt denne veldig mye,og finner ikke dette ekteparet du nevner.Hvor gifter de seg? Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jørgen Brose Kraghs sønn het Ole, ifølge Lyngen bygdebok (som forøvrig ikke sier noe om Brose Kraghs opphav), så Ole Jørgensen Brose og Anne Rosenberg Kragh er mest sannsynligvis foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg tror kanskje Jørgen kan være nevø av Ole Jørgensen Brose. Hans søster Sara Helene Brose, født 2/3 1718 i Kinsarvik, død 1756, gift 28/3 1749 på Stord med prokurator Rasmus Andersen Krag, født 1718, død 15/6 1780, hadde en sønn Jørgen som ble døpt 1/8 1751 på Stord.Anne Rosenberg Krag, født 1727, var søster av Rasmus Andersen Krag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jørgen Brose Kragh: Sammensetningen sier jo at mor er Brose og far er Kragh. Jørgen har sønnene Ole og Andor, men han kan jo ha hatt en sønn Rasmus , død før 1801. Det at hans eldste datter heter Sara Hellene peker også på det foreldreparet Sølvi A. viser til. Se Lenke Alderen på Jørgen stemmer jo helt med fødselsår 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Engen

Da er vi i ytterkanten av A. M. Wiesener: 'Nogen vestlandske embedsslekter fra 1600-tallet'. Jørgen Jensen Brose skal ha vært født i 1660 og vært sogneprest i Kinsarvik 1691-1732. Han var først gift med Birgitte Samuelsdatter Bugge. Barna må være fra det andre ekteskapet, med Kirsten Olesdatter Gjerdrum (1686-1723).Jørgen burde være sønnesønn av Anders Jensen Brose (d. 1660), sogneprest i Kinsarvik fra 1619, i Fjellberg fra 1641, og hans kone Sara Nilsdatter Bugge. Er det noen som kjenner denne forbindelsen?Wiesener nevner AJB som sogneprest til Kingservig, Norsk Prestehistorie (Lenke) har ham som prest i Ullensvang. Begge deler er nok rett, men det er noe ullent over grensene mellom prestegjeldene i Hardanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Hei Solvår. Jeg søkte litt på Google for moro skyld, og fant en hjemmeside der Jørgen Brose Krag er omtalt, og der det også finnes en kontaktperson. Håper det kan være til hjelp. Følg denne lenken: Lenke Mvh Sølvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

I juli 1780 holdes skifte i Bergen etter fattig prokurator Rasmus Krag.Barna nevnes da som Christian Andreas myndig i København,Jørgen Brose myndig i Nordland,Jens Krag 23 år og utenlands og Armegott Charlotte 24,5 år. I januar 1759 holdtes skifte etter toller Andreas Krag. Barna var da Rasmus Krag på Stord,Mads 28år på reise til Vestindien,Margrete Maria 30 år, Anna Krag gift Ole Brose og Ulrikke Eleonora 26 år i København. Rasmus Krag 1718-1780 gift på Stord 1749 med enken Sara Helene Jørgensdtr Brose 1718-1756 som 1.gang 1736(?)var gift med tolleren Christian Holberg Gran 1708-1747. Hans far Anders Rasmusen Krag som døde 1758 var gift med Armegott Charlotte Hvid c1696-1748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

En brikke som jeg ser jeg fortsatt mangler, er info om Ole j. Brose, når han var født, død og ektefelle,(Sara Helene Brose,1718-1756,sin far)Noen som vet hvilken bygdebok jeg evt kan finne det i? Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Hei. Ole Jørgensen Brose er Saras bror. Deres far er Jørgen Jensen Brose, f. 1660, død 1732, sogneprest til Kinsarvik. Han var gift to ganger. Første gang med Birgitte Bugge og andre gang med Kirsten Gjerdrum, (se også innlegg 10). Jeg er usikker på hvem av disse to som er Sara Helenes mor.I følge Bjørn Blytt 'Blydt - Blytt, slektens historie ca. 1640 - 1980' er Jørgen Jensen Broses far Jens A. Brose, gårdbruker i Fatland, Fjellberg, gift med Maren Larsdatter. Han var igjen sønn av Anders Jensen Brose (Colding), f. ca. 1595, død ca. 1660. Sogneprest i Kinsarvik 1619, Fjeldberg 1624. Gift med Sara Bugge, f. ca. 1580, død etter 1670. Mvh Sølvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.