Gå til innhold
Arkivverket

[#22398] Den dansk/russiske slekten Løffler som havnet på Tjømøe i Vestfold 17-1800


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Min tipptipp oldefar Hans Jørgen Hanssøn fra Østergaard på Tjømøe i Vestfold hadde en mor som het Johanne Maria Løfler/Løffler. Hun var født i 1780 i København og døde i Norge i 1844.Hennes far, Johan Gottlieb Løffler, ble født i St. Petersburg i Russland i 1738 og døde i 1811 i København. Er det noen erfarne slektsforskere som kan hjelpe meg med oppslag eller søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Tusen takk Kjetil! Jeg har søkt i samme telling, men har nok ikke søkt på annerledes stavemåte. Veien blir til mens man går...vennlig hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki! Er du sikker på at Johann Gottlieb Loeffler/Løeffler/Løffler er født i Russland? Jeg finner en passende kandidat : Johan Gottlieb Loeffler f. 2o sep. 1730, Obercrinitz, Sachsen. Foreldre Carl Loeffler og mor Anna Maria Loeffler. ( Navnlikhet med din Johanne Marie Løffler?) Du finner en hel haug med etternavn Loeffler og div .varianter på Fam. search. Prøv om du kan finne noen som passer her, selv om kildene er ganske usikre. Hilsen din ' mailvenn' Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei kjære Gunn! Det kan være at opplysningen fra vestfold nett om st. petersburg kanskje er feil. Jeg tok en sjanse og håpet at noen i samme slekta hadde sporet dem opp siden det er utlandet og jeg er helt grønn som slektsforsker!Gleder meg til å få mail fra deg igjen vedr slektene våre :-) klem Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

IGI har også en Johan Gotlieb Lefler, døpt 2. november 1736 i Eule, Schlesien, Preussen. Det er selvsagt ikke mulig med de opplysnignene som har kommet fram i denne debatten å avgjøre om en av disse er identisk med Johan Gotlieb Lefler som bor i København 1787/1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Dette blir ikke lett å finne uten flere sikre holdepunkter tror jeg. Finner på IGI at Johanne Maria Lofler skal være f. 1780 , Kobenhavn, Denmark. Death 1844 , Vestreostgaden, Tjome, Vestfold, Norge. gift med Hans Henriksen about 1800 , Notterøy Kirke,Vestfold. Det er mulig at det er herfra opplysningene på Vestfoldlinker , kommer fra. Du får prøve å finne noen som kan gjøre oppslag for deg i Kirkebøker for Nøtterøy på giftemål på den tiden. Der kan du muligens finne flere opplysninger. Lykke til! Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I FT-1801 for Vestre Østgården på Tjøme finner vi Hans Hendrichsen og hustru Juliana Løsler.LenkeDe er ikke registrert som gift i Nøtterøy kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Et bidrag på familysearch (i IGI) oppgir at Hans Henriksen og Johanne Maria Løfler får barna Fredrik (1801), Sonni (1803), Henrik (ca. 1805), Johan Mikal (1810), Olava (1813) og Hans Jørgen (1816), alle født på Østgården.IGI viser også at Sonne ble døpt i Brunlanes 1803 av foreldre Hans Hendrichsen og Juliane Maria Løfler, mens Hans Jørgen ble døpt på Nøtterøy i 1816 av Hans Henrichsen og Juliane Løfler.Dette viser at det ikke er noen vei utenom å sjekke med kirkebøkene. Jeg skal se om jeg får tid til å se i Nøtterøy kirkebok i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Har funnet følgende i Nøtterøy kirkebok:Friderich født 10. januar 1801, moren kalles Juliana Maria Løfler.Sønne ikke døpt i Nøtterøy 1803.Henrik f. ca. 1805 har jeg ikke lett etter.Johan Michael født 13. mars 1810. Moren kalles Juliana Maria Løfler.Olava født 2. juli 1813, moren kalles Juliana Maria Johan Gotlob Dotters.Hans Jørgen, f. 11. juli 1816, hjemmedøpt 11. juli, dåp konfirmert i kirken 11. august 1816 (IGI oppgir dåp til 7. august. Dette må imidlertid være en forveksling med neste innførsel). Moren kalles Juliane Løfler.Sistnevnte innførsel er foretatt av sogneprest Andreas Wilse, de andre av hans forgjenger Wilhelm Falck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Ketil,Du har funnet beviset jeg trenger! Se her:Navn: Johan Gotlieb Lefler Køn: M Alder: 75 Civilstand: Enke Erhverv: Patient,Al.Hosp Sogn: Sankt Annæ Øster Kvarter Herred: København (Staden) Amt: København Stednavn: Sankt Annæ Øster Kvarter Husstands-/familienr: 1518 Matr.nr/adresse: Almindeligt Hospital (fortsat) Indtastningsnr: A5028 Løbenr.: 2663 Samtlige personer i husstanden kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Klerkegade 400, 2835, FT-1787 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested Johan Godtlieb Lefler, 49, Gift, Hosbonde, Afskediget Under Officeer og nyder Pension 16rd, Dorthea Maria Boks Datter, 47, Gift, hans Kone, , Johan Carl Lefler, 10, Ugift, deres Barn, , Juliane Marie Lefler, 5, Ugift, deres Barn, , Kilde: FT-1787 Navn: Johan Godtlieb Lefler Køn: M Alder: 49 Civilstand: Gift Erhverv: Afskediget Under Officeer og nyder Pension 16rd Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Herred: København (Staden) Amt: København Husstands-/familienr: 2835 Matr.nr/adresse: Klerkegade 400 Indtastningsnr: C1746 Løbenr.: 11949 Kilde: FT-1787 Navn: Dorthea Maria Boks Datter Køn: K Alder: 47 Civilstand: Gift Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Herred: København (Staden) Amt: København Husstands-/familienr: 2835 Matr.nr/adresse: Klerkegade 400 Indtastningsnr: C1746 Løbenr.: 11950Hun het altså Juliane Marie Lefler som liten jente i København, og det er likt navnet du har funnet!At hun senere fremstår som Johanne Marie er vel muligens en fornorsking, selv om Juliane også var vanlig i Norge.Tusen takk, det var veldig snilt av deg!Har du oversikt over Stavern også?Skulle gjerne funnet ut hvem som var foreldre til Karen Petrae Thorsdr/Toresdatter/Thorsdatter som ble født 3 oct 1818. Tror foreldrene er Tore Jacobsen og Maren Katrine Gullichsdatter, funnet på Family search.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Johanne er vel snarere en feiltolkning? Har du funnet det benyttet i primærkilder?Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene for Stavern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei igjen,Nei, desverre. Jeg har ikke brukt primærkilder ennå fordi jeg er helt fersk som slektsforsker, har en ettåring som ikke kan taes med på Riksarkivet, så jeg forsøker så godt jeg kan via internett og medlemsskap i DIS O/A først. Skal selvsagt kontrollere alle jeg finner på sikt. Jeg har hørt om fjernlåning, skal finne ut hva det er og prøve om jeg kan finne frem til riktige steder.Hilsen Kikki ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gudrun Wallengren

Et tilfældighedsfund:Juliane Marie Løfler bliver 10. maj 1798 gift med Hans Henrichsen af Tønsberg. Vielsen finder sted på Ladegården, St. Hans Hospital, København. - Det var almindeligt at fremmede tilrejsende lod sig vie her, muligvis har de kunnet undgå at betale copulationsafgift.Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Jeg har registret en stor etterslekt fra Johan Gotlieb Løffler f. 1738 i St. Petersburg. Kontakt meg på e-post: bhjac alfakrøll online.noMed vennlig hilsen Bjørn Holt Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein lund

hei på deg.Jeg har vært i kontakt med Gudrun Løffler i Købet og fått oversendt masse papirer ang. dette temaet. Hun heter forøvrig Juliane Maria Hendrike Løffler. Det er en lang historie her. Johan gottlieb var gift 4 ganger og endte opp med å ta livet av seg i Nyhavn. Juliane arvet en masse penger som fremdeles??? står til avhenting i den danske bank. mvh svein lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kikki Brill

Hei Gudrun Wallengren, Tenk at det har gått to år og så har jeg ikke sett utviklingen i denne forespørselen min, det beklager jeg veldig. Tusen hjertelig takk for at du fant denne linken, jeg gleder meg til å se om jeg får kontakt med denne Gudrun som bor i København!Vennlig hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.