Gå til innhold
Arkivverket

[#22400] Porsgrunnslekt: Kjenner noen til Julie Jacobine Kathrine født 13 mars 1871?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Gift med Herman August Helgesen som voksen og min tippoldemor. Trenger pikenavnet for å komme meg videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Dette fant jeg i kirkeboka for Skien: (Skien mini 1866-77,nr.79 1871,s.48)Født 13.mars 1871,døpt 13.aug.1871 Julie Katrine Jakobine foreldre:arb.Lars Jørgensen og hustru Nicoline Nilsdtr.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Du er en engel! Straks ser det mye lysere ut. Tusen tusen takk! Du har ikke tilfeldigvis noe om Randi også? Kirkebok for Skien fra omtrent 1917 (det året fødte hun sitt første barn)? Mangler etternavnet hennes også. Men takk for svigermoren hennes sitt navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Jeg har ikke den kirkeboka,men jeg har fødselsreg.for Skien fra 1916.Kanskje det kan gi noen opplysninger.Hva het barnet som ble født 1917?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Dette fant jeg i fødselsreg: (Skien f.reg.1916-20,s.49)født 25.jan 1917 Margotforeldre:Henry Helgesen og hustru Randi f.Isaksen,bosatt Graaten,begge født Skien 1898, ekteskap inngått 16.sept 1916.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Kari!Jippi! Det var gode nyheter etter trilleturen ute. Ja, jeg har funnet en Randi Isaksen i folketellingen 1900 Skien som passet, men man kan aldri være sikker vet du. Når jeg finner faren og moren hennes registrert sammen med hennes navn, da er jeg helt sikker, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Kirkebøker på film eller kort kan du kjøpe fra Statsarkivet/Riksarkivet.Selv har jeg bare noen få,de fleste låner jeg.Enten på det lokale bibliotek eller bestiller fjernlån.Men mye låner jeg også fra Grenland ættehistorielag som har et meget stort arkiv fra Grenland.Som medlem har man fri tilgang på arkivet.Skulle tro at den Randi som var i 1900 tellinga i Skien er den rette,men helt sikker er man ikke før man har sjekket originalkilden,i dette tilfelle kirkeboka.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Her får du vielsen til Henry og Randi,og dermed begreftelse på Randis far(Det var den vi fant i FT 1900):viet 16.9.1916Henry Helgesen,anleggsarb.,f.Skien 1898,konf.Skien 1913,far møllearb.Herman Helgesen og Randi Isaksen,tj.pike,f.Skien 1898,konf.Solum 1913,far barberer Halvor Isaksen. forlovere:H.Helgesen og H.Isaksen.Kilde:Skien klok.1910-20,s.294.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Kari Aabelvik Sahlin!Du er en knupp! Da kan jeg begynne å nøste videre bakover.Jeg lurer på...konen til Herman August Helgesen (mølleren og min tippoldefar) het Julie Jacobine Kathrine. Har du tilfeldigvis oversikt over vielser ca 1894-5 da Henry kom til verden 1898 mens søsteren Nelly Gunhild kom til verden 1896? Og hvem ble Nelly gift med tro?Kun om du vil eller kan, hilsen fra en glad Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Glem forrige innlegg, kjære deg - jeg har jo fått svar på dette! (holder på å selge leiligheten min og er litt stresset for tida... hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen Kikki!Ved første raske gjennomgang av vielser i Skien,finner jeg ikke Nelly.Men jeg finner en vielse 1925 som tydeligvis også er en søster av Henry:Viet 14.mars 1925: Olav Tvedt,f.7/5 1903 Kviteseid,papirarb.Skotfoss,far urmaker Amund Olsen Tvedt og Gunvor Hermana Helgesen,f.6/6 1905 Skien,far møllearb.Herman August Helgesen,Skien.Forlovere:Henry Helgesen og Nelly Helgesen. (Skien klok.1920-31)Skal ta en nærmere titt på dette i morgen.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Kari!Beklager rotet i forrige innlegg, selger leilighet og forsker slekt på en gang og rotet det til.Nelly Gunhild Helgesen født 1896 er alt jeg vet. se her:Digitalarkivet: 1900-telling for 0806 Skien. [10473/2] Rettar til dataene: Digitalarkivet Post 1487 av 1800/8876 totalt i databasen By Husliste Kretsnr Gatenavn Matr.nr Våningshus UBebodd Etasje Beboelse Personlister Tilstede i huset Hjemmehørende i huset Merknad LeilighetNo Type Etasje Vær. etasje Ant. kjøkken Tilstede i leil. Hjemmehørende i leil. 1487 Skien 36 24b Kallemsgade 177 Vaaningshus n 1 2 %4% 2 8 8 Herman Helgesen før Nils P. Johnsen 1 Forhus Første 2 1 4 4 HusholdNo Fornavn Etternavn Kjønn Bosatt Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Statsborgerskap Trossamfunn 7362 1 Herman Aug. Helges. m b hf g Møllearbeider 06.09.1868 t n s %Luterianer% 7363 Julie Jakobine Kathrine Helges. k b hm g Hustru 13.03.1871 t n s 7364 Nelly Gunhild Helges. k b d ug Datter 02.01.1896 t n s 7365 Henry Helges. m b s ug Søn 29.04.1898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Jeg fant ingen andre barn enn Gunvor født 1900-08,men er er hun:født 6/6 1905,døpt 24/6 1906: Gunvor Hermanaforeldre:møllearb.Herman Aug.Helgesen,f.1868 og hustru Julie Jakobine Katrine Kolstad,f.1871,adr.N.Brekkejordet. (Skien klok 1900-10,s.98).Da er det nok Herman med familie du finner her i FT 1875:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70806&variabel=0&postnr=2285&fulle=true&spraak=n>Lenkeog Julie med familie du finner her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.