Gå til innhold
Arkivverket

[#22401] 1701-telling Velfjorden, Nordland


Gjest Renathe-Johanne Wågenes
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Er det noen som har tilgang til å sjekke hvem som bodde på gården Nordfjeld, Nordfjeldmarken i Velfjorden prestegjeld i Nordland i 1701. Prøver å få løst opp i et problem jeg har der. Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Hei. I Velfjord bygdebok G.nr 41 Nordfjellmark viser skattemantallet følgende brukere:1671 - 1701 Ingebret Johannessen f.1639.Sønner Johannes f.1685,Bendicht f.1691. 1671-1712 Jacob Pedersen f.1639.Sønner Peder f.1685,Ingebricht f.1691. 1706 -1745 Claus(Klaves)Jonsen.Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har mye for Velfjord - arbeider med bygdeboka som kommer ut (naar-vet jeg ikke). Hva er sporsmaalet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne  Wågenes

Jeg har en Bendix Ingebrigtsen som skal være fra Nordfjeld(marken) som dør på Axet i 1744. I følge alder da f. ca 1685. Men som vist over (folketelling 1701) så er han da trolig f.ca 1691. Jeg vet med sikker at i et skifte i 1738 etter Claus Jonsen med enken Marit Olsdatter er Bendix oppført som formynder på Claus sin sønn Jon og nevnes som hans halvbror. Andre formyndere er Morbror Elias Olsen, Ole Rasmusen (gift med Magdeli Ingebrigtsdatter) og Johannes Ingebrigtsen. I tilleg vet jeg at Johannes Ingebrigtsen har en søster Marite som er gift i 1702 fra Nordfjeldmarken og hvor han er formynder på et av hennes barn når hun dør (nevnes da som morbror). I tillegg har vi en Berite Ingebrigtsdatter som også gifter seg i 1702 fra Nordfjeldmarken. MEN det store problemet er hvem er mor til alle disse. Selvsakt er det ikke skifte etter Marite Olsdatter. Men hun kan UMULIG være mor til både barn født på 1680-tallet og mor til det siste barnet med Claus i 1738. Så hvordan henger dette samme? I 1701 finnes Ingebrigt Johannesen med sønnene Johannes og Bendix og det er jo greit + at vi har disse 3 søstrene. Men hva med mor?? og hvordan kan Bendix Ingebrigtsen være Jon Clausen sin halvbror??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Ingebrigt Johannessen Nordfjellmark (ca. 1638-1702)sonn av Johannes Ingeb. Nordfjellmark g. I 1669 (se Bronnoy kirkebok) Berit Halvorsdtr.dtr. av Halvor or Bodil Atlefsdtr. Fuglstad Bindal (skifte 1692 Bodil) Berit dode for 1677. Ingebrigt g. II Kari Olsdtr. d. 1730 Barn: Berit f. 1677(g. enkem. Ole Evensen Djupaune)/ Ole f. 1679/ Johannes f. ca. 1681 g. gbr. Gograven Velf/ Bendik f. 1684, og Magli f. 1689(kona introd) d.1763 g. Ole Rasmussen Meby Velf. Kari Olsdtr. g. II Klaus Jonsen som overtook. Claus g. II 1732 Marit Olsdtr. d. 1766 dtr. av Ole Eliassen og Lusia Nilsdtr. Viksaas Vega. De hadde 4 barn (Jon, Ole, Gjertrud, Lucianna). Marit g. II Jon Andersen Nordfjellmark. Bendik var selvf. ikke halvbroren, men du kan naa se hvordan han var formynder. Skifter = 1734 Ole Jonsen Mardal,1761 Steffen Eliassen Vixas Vega, 1715 Lucia Dinesdtr. (Nilsdtr.!) Vexas, 1738 Claus Jonsen Nordfj., 1719 Eli Jonsdtr. Malm ovre, 1692 Bodil Atlefsdtr. Fuglstad Bi., 1713 Marit Ingebrigtsdtr. Rorvik Velf. Jeg skal vaere 'out of town' i tre dager. Til lykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Kan du si meg hvor du 'tie into' lenke opp i Velfjord for forste gang? Kanskje kan vi faa nye stoff fra deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Hei Margaret. Ta kontakt med meg direkte på rjwa@start.no så kan jeg sende deg det jeg har direkte. Men min tipp-tipp oldemor er født 1823 på Vadsbotten i Velfjorden og dør 1908 på Hestøy i Herøy. Derfra sprer de seg bakover til flere gårder i Velfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan  Larsen

Hei. Jeg har en del av slekten min fra Velfjord. Bendik Ingebrigtsen gift med Siri Kristensdatter.Bosted Trollhaugen. Men jeg vet ikke hvor i Velfjord Trollhaugen er. Jeg fikk mye info av Margaret L. Miller om anene mine.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.