Gå til innhold
Arkivverket

[#22404] Niels Sandersen Weinwich f. 1605 i Bergen


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Er det noen som vet hvem Niels Sandersen Weinwich fødd 1605, og død 1657 i Bergen var gift med, samt om noen vet noe mere om deres barn. (1) Sander (2) Christen (3) Hendrich (4) Hans (5) Johan (6) Abraham.Hvem var foreldrene til Niels Sandersen Weinwich??Var Niels gift flere ganger, har han fler barn enn her oppregnet. Vet svært lite om denne familie.Alle opplysninger er svært velkomne.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Wenche, Hvilken kilde har du funnet som angir at kjøpmann Niels Weinwich hadde farsnavnet Sandersen? - så får vi løftet temaet litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Jeg vet konkret at disse 'sanderene' fra Bergen er omtalt i ulike situasjoner i tingbøkene for Sartor Skibr. på 1600-tallet.mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei Mener du det er feil, at han ikke heter Sandersen at hans far ikke er Sander Nielsen.Mener at det enten var slektsboken om van Erpecom eller slektsboken om Christie.Men det var ikke helt mulig å skjønne slektsleddene, kan det derfor tenkes jeg har hoppet over et ledd.Hvis det ikke er Sander Nielsen som er hans far, hvem mener du det er da.Sønnen Henrich som var gift med Judith Didrichsdatter Bomside er min ane.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Beklager Wenche hvis jeg uttrykte meg dårlig, jeg mener ikke noe som helst om hvem som var far til Niels Weinwich, det er desverre ukjent for meg - derfor var jeg nysgjerrig på hvor du hadde funnet farsnavnet Sandersen. Jeg har tatt en ny titt i von Erpecom (Bergen 1932) og Slægten Christie (Bergen 1909) men kan ikke se at denne Niels Weinwich er nevt der i det hele. Desverre så er den eneste «kilden» jeg har for at det har eksistert en Niels Weinwich fra Lampe (s. 482): Bergen stifts biskoper og prester efter reformationen», hvor det står (om Christen Nilssen Weinwich) at faren var kjøbmann. Men jeg ser at du har både fødsel og død for Niels Weinwich og ble derfor nysgjerrig!Henrik og Judith er nemlig også mine aner, via deres sønn Niels.Takk for tipset, Jostein, om å se i tingbøkene for Sartor Skipsreide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Torstensen

Ellers så har jeg en Jahn Nielsen Weinwich 1716-97 i min base. Kilden der er 'Familien Hertzberg' (husker ikke nummer eller forfatter). Jahn giftet seg inn i fam. Winding og hans barn giftet seg inn i Hertzberg. Jahn var rådmann i Bergen. Det er trolig noen forbindelser til 'din' Weinwich, men det vet jeg ikke. Tenkte mest å tipse deg om en mulig kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Ein bergensar - Niels Gundersen Weinwich/Weinwick - er nemnt som hollandsk konsul og kommisjonær for Det Hollandske Ostindiske Kompagni (VOC) i Norge under rettsforhandlingane etter forliset av den hollandske ostindiafararen AKERENDAM utanfor Runde på Sunnmørskysten i 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Sorry, det gjekk litt fort (Stol aldri på trykte kjelder utan å sjekke orginalkjeldene fyrst!!!.) Under Ekstraretten på Nærø 12. desc 1725, i høve forliset, er han kalla 'Consul Vel Edle Commissarius Niels Sandersen Veinvich fra Bergen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til Trond: Denne Jan (1718-1787) var korrekt gift med Maria Anna Winding. Jan var sønn av Niels Henriksen Weinwich (1674-1722) som igjen var sønn av den tidligere omtalte Henrik Nielsen Weinwich og hans hustru Judith Didriksdatter. Men problemet er Henrik Nielsen Weinwichs foreldre og besteforeldre - for dem som vet mer å fortelle.Til Harald: Commisarius Niels Sandersen Weinwich er et barnebarn av den opprinnelig omspurte Niels Weinwich. Som en kuriositet kan nevnes at Niels Sandersens barnebarn var en Elias Heltberg Weinvich (1753-1805) - (Se Norsk Tidsskrift for Genealogi, Personalhistorie, Biografi og Litterærhistorie, Oslo 1926, s 56 ff) - som rømte fra sin første kone og giftet seg på nytt - som bigamist? Til tross for mange søsken visste ikke hans andre kone noe om hans familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Eg veit ikkje meir om denne personen eller ætta hans enn det som er nemnt rundt rettssakene/'sjøforklaringane' ved forliset av AKERENDAM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lisbeth Akerholt

Hei. På min ferietur til Bergen i sommer besøkte jeg Hansamuseet og Schøtstuene. For kuriositetens skyld vil jeg bare nevne at jeg fant 'Hr. Raadmand Hans Nielsen Weinwich 1706' risset inn i et av vinduene i 2.etasje i Schøtstuene. Å risse inn navn på 'øvrigheta' i vinduene var vistnok ganske vanlig på den tiden. Mvh Lisbeth Akerholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

WencheSönnen Sander Nielsen blev gift med Emmiche (Janniche)Danielsdatter Crometj, Hun döde i barselseng. Datteren Emmiche blev gift med Jan Andersen Dishingtoun. Jeg foreslår dig et besög i Statsarkivet i Bergen. Det har jeg haft stor nytte af ved mine (hidtil) to besög dér. Slå först op i Sollieds kartotek. Dér er henvisninger til Sollieds notater fra skifteprotokoll, panteböger, attestböger m fl. Der kan også väre en mappe med slägten enten under familienavnet eller under diverse 'W'. Se först kataloget over privatarkiverne ved Statsarkivet, da Sollieds samlinger omfatter ca 40 pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Jacob Weinvich g m Egte Svanenhielm (Seehuusen), 2 jun 1746 i Nykirken, Bergen (Digitalarkivet vigde nr 14001). Hun var enke efter assessor (senere stiftsamtsskriver) Wilhelm Hansen. (vigde nr 12745)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

I min søken etter fam.Weinwich har jeg fått god hjelp på statsarkivet i Bergen. I Sollieds kartotek finnes det opplysninger om at Sander Nielsen skal være eldste kjente ledd i slekten. Sander Nielsen, gift med Anne. Deres sønn Niels Sandersen nevnt i manntall 1645 for Bergen.Hans sønn igjen Henrich Nielssøn Weinwich født i Bergen 4/10 1669.Gift i Nykirken,Bergen 26/5 1668 med Judith Didriksdatter Bomeside; 5 barn.Deres sønn Niels Henrichsen Weinwich døbt i Nykirken,Bergen 1674, begravet Nykirken,Bergen 29.mai 1722 - gift med Elisabeth Jacobsdatter begravet Nykirken,Bergen 5/5 1750 (datter av Jacob Petersen Backer?).Deres sønn Didrich Nielsen Weinwich døbt 2/12 1714 i Nykirken,Bergen, død 21/7 1781 begravet 31/7 1781 i Nykirken,Bergen, gift 28/1 1744 i Nykirken med Engel Henrichsdatter Paasche døpt 3/7 1726 i Nykirken død 24/12 1780 begravet 4/1 1781 (Datter av Henrich Henrichsen Paasche og Anna Davidsdatter Christie). Datter til Didrich og Engel= Anna Didrichsdatter Weinwich døbt 2/11 1745 i Nykirken. I Sollieds kartotek finnes forøvrig nedtegnelser vedr. Jens A.Møinichen Weinwich (sønn av Niels Christensen Weinwich og Margrethe A. Møinichen) og hustru Dorotheas slekt. Håper noen fikk bruk for disse opplysningene og svar på noen spørsmål. Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT 1801 (ref. Lenke i innlegg nr. 12) ser vi enken (Marianne, f. ca. 1728) etter Rådmann Weinwich, som har barna Maria Elisabeth (f.ca.1759), Henrikka (f.ca.1762) og Didrik (f.ca.1763). Hvem var denne rådmann Weinwich, og hvem var han sønn av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

Det er ikke sikkert. Emmiche(Janniche) döde ung i Barselseng og Zander giftede sig igen,Döbte i Bergen: 37077 Des 10 1669 Janneckie Zander Nielsøn NKDöde i Bergen: 52974 Janneckie Danielsdatr Crommetj k udj sl. Niels Zandersønz graff Des 15 1669 NKVigde i Bergen: 16994 Zander Nielsøn Immeckie Danielsdatr Crommetj Des 15 1668 NK17102 Zander Nielsøn Giexchie Engelmans Mar 12 1671 NKJeg finder ingen dato på Niels Sandersen, men kirkebögerne fra Nykirken mangler delvis i 1676-1699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Per Nermo

Denne Gierchie Engelmans som g. seg i Nykirken 12 Mar 1671 med Sander Nielsen Weinwich (1633-1710) etter dennes 1. kone Emmiche Danielsdatter Crommetie's død (begr. 15 Des 1669, 5 dager etter dåpen av datteren Janneckie) kan kanskje være d. av Berendt Engel(s)mand (død 1662 Bergen) og Hille Didriksdatter Heltberg (død 1673 Bergen), og dermed mulig søster av Dirichia Berentsdatter Engelsmans (begr. 12 Jun 1681), g.m. Jan Hansen Seehuusen (begr. 4 mar 1722 Bergen) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Det er rett som Per sier. Berendt Engelmand og Hille Dirichsdatter Heldtberg er notert med tre barn:Diriche, Ide Og Giedsche. Diriche(Girche) gift m. Jan (Johan) Seehusen,Ide gift m Claus von Rechen og Giedsche gift med Sander Nielsen Weinwich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var Ide Engelmand g.m. den Claus von Rechen d.y. (død 1743) som (senere) var g.m. Elisabeth Jansdatter Middelstorp (død 1732) ? Kjennes f/d-år for de tre døtrene til Berent Engelmand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Til Per. Vet ikke hvor mye du har om von Rechen familien. Claus von Rechen (den eldste)kom fra Hamburg og ble borger i Bergen 1643.Notert med to barn:Trench og Claus. De ble begge gift inn i Koren familien.Claus født ca 1610 død 1672 gift ca 1642 med Ahl Koren notert med 5 barn:Claus,Elisabeth,Maria,Maren og Gebricht.Claus født ca 1643,død 1669(gravl 1/9-1669 St.Maria kirken i BG., gift ca1666 med Ide Berentsdat Engelmand død før 1683.De er notert med 3 barn:Claus ,Hans og Henrich. Denne Claus von Rechen f.ca 1667 død 1743 var gift med Elisabeth(Lisbet)Jansdatter Middelstorp død 1743.Når det gjelder f/d for Berendt Engelmands barn har jeg notert :Diriche(Girche) død 1681,Ide død før 1683 og Giedsche død 1688.Det meste er hentet fra Sollieds samlede og da er det vel ikke så mye mer å hente . Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har forsøkt å finne opplysninger om slekten omkring biskop Jacob Kærup i Kristiansand (1682-1751). Hans datter Ivarica Kærup (f 1726 - død Kr.sand 24/7/175x) skal ha vært gift 4/8/1751 med lagmann (på Agdesiden?) Jacob Weinwich. De fikk en dødfødt datter 10/7/1752 i Kr.sand.Er her sammenheng med de øvrige som er omtalt i denne meldingsrekken? Er det den samme Jacob W. som først var gift med Echte Severinsdatter Seehuusen Svanenhielm (ref innlegg 14)?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.